Trinásty plat, odmeny za odrobenú prácu či bonus za dotiahnutie známeho do firmy. Automobilový priemysel na Slovensku láka mnohých, no stále hlási nedostatok pracovnej sily. Na problém nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily ohrozujúci ďalší rozvoj a rast automobilového sektora upozorňuje Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR intenzívne už niekoľko rokov. Poďte sa s nami pozrieť, aké benefity čakajú na zamestnancov automobiliek na Slovensku.
Nástupné bonusy
Nástupné bonusy sa samozrejme líšia. Niekde sa začínajú na sto eurách, inde končia sa niekde okolo tisíc eur. Napríklad bratislavský Volkswagen dlho presadzoval bonus, hneď po prijatí do zamestnania ste získali bonus 300 eur. Dnes je nástupný bonus bežným lákadlom do novej pracovnej pozície.
Doveď známeho za desiatky či stovky eur
„Priveď známeho a získaj zaňho finančnú odmenu,“ takýmto spôsobom zvyknú hľadať nových ľudí automobilky na Slovensku. Podobne hľadala ľudí aj personálna agentúra Edymax, ktorá sprostredkúva ľudí pre viaceré firmy, napríklad pre Volkswagen. Tá svojim zamestnancom poskytuje bonus 50 až dvesto eur za to, že dotiahnu svojho známeho do firmy. Vo firme však musí takýto zamestnanec vydržať aspoň skúšobnú lehotu.
Najčastejšie benefity v automobilkách na Slovensku
- trinásty či štrnásty plat
- auto aj na súkromné účely
- dovolenka navyše
- jazykové vzdelávanie
- masáže na pracovisku
- nadštandardná zdravotná starostlivosť
- odchodné po odchode na dôchodok
- odmena za hospodárske výsledky
- odmeny pri pracovných a životných jubileách
- pôžičky pre zamestnancov s nulovým úrokom
- preplatenie dopravy do práce
- preplatenie športových aktivít
- príspevok na bývanie
- príspevok na dovolenku
- príspevok spoločnosti na dôchodkové sporenie
- finančný príspevok pri narodení dieťaťa pre každého z rodičov zamestnaných (napr. Volkswagen Slovakia)
- zapožičanie luxusného auta na svadbu
- príspevky na jasle, detské tábory
- odmeny za nápady na zlepšenie
- zamestnanecké zľavy na produkty spoločnosti
- priame autobusové linky, ktoré zvážajú pracovníkov do závodov
Skutočné problémy s pracovnou silou ešte len začnú
Personálne agentúry a odborníci pritom očakávajú, že skutočné problémy ešte len nastanú. Príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover a jeho dodávateľov má vytvoriť ďalších vyše 14 400 pracovných miest. Investície súčasných slovenských automobiliek budú potrebovať minimálne stovky ďalších zamestnancov.
Ani široká ponuka benefitov a zvýšenie platov však podľa odborníkov stačiť v tomto boji o ľudí nebude. Nedostatočné slovenské kapacity musia podľa nich automobilky doplniť hľadaním pracovnej sily za hranicami. „Záujem firiem o ľudí zo zahraničia u nás už medziročne stúpol približne o 30 percent,“ hovorí Mesárová.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.