Existuje mnoho definícií, ktoré označujú ako startup akékoľvek podnikanie, iné hovoria, že startup je iba začiatočníckou fázou podnikania, že startup je napríklad len podnikateľský zámer, iné považujú za startup iba podnikanie, ktoré vychádza z vedy a výskumu a je vysoko technologicky náročné.
Tak či tak, startupové podnikanie je dôležitou súčasťou súčasnej ekonomiky. V európskych krajinách napríklad každé startupové podnikanie vytvára priemerne 12 nových pracovných miest. O startupoch sa toho tiež hodne nahovorí. Čo z toho je len mýtus?
K úspešnému podnikaniu nie je potrebný titul
Facebook, Microsoft alebo Steve Jobs a jeho Apple. Všetky tieto úspešné príklady nám ukazujú, že pre úspešné podnikanie a pre vznik celosvetovo známeho produktu proste vysokoškolské vzdelanie nie je potrebné. Však oni to tiež dokázali a vysokú školu opustili po pár semestroch, tak na čo diplom?! Štatistiky však ukazujú niečo iné. Podľa prieskumu v USA má približne 95 % podnikateľov aspoň bakalársky titul. Vypadá to, že vzdelanie nie je úplne zbytočné.
Chcete podnikať? Najskôr sa to naučte
Ďalším mýtom môže byť aj to, že podnikanie sa dá naučiť.
Takže najlepšie je študovať nejaký odbor spojený s podnikaním. Ukazuje sa však, že dôležité je vzdelanie v akejkoľvek oblasti, podnikať vás totiž aj tak nikto v škole nenaučí. Chcete sa to naučiť? Proste začnite. Je to rovnaké ako s jazdou na bicykli alebo s plávaním.
Môžete prečítať množstvo kníh, otec vám to môže vysvetľovať stále dookola, ale ak na ten bicykel nesadnete a dokiaľ si neoblečiete plavky a nevyskúšate vodu, tak sa plávať ani jazdiť skrátka nenaučíte. Pretože šedá je teória, zelená prax života.
Startupy sú len pre mladých
Štatistiky celkom výrazne popierajú predstavu, že začať podnikať a prísť s nejakou prevratnou myšlienkou je záležitosťou pre mladých a nádejných.
Vlastne naopak! Startupy rozhodne nie sú vyhradené len pre mladých. Priemerný vek podnikateľov v Európe vo chvíli, kedy zakladajú svoje prvé podnikanie, je asi 30 rokov. To potvrdzujú štatistiky z USA, kde asi 65 % podnikateľských subjektov zakladajú ľudia starší 30 rokov.
Startupy krachujú, pretože nedokážu predať
Alebo jeden z najväčších mýtov. Najdôležitejšie je produkt predať. Štatistiky však ukazujú, že štyri z piatich startupov, ktoré skončili, skončili kvôli tomu, že mali nedostatky v cash flow, nie v predaji. Jednoducho si nepostrážili komu a kedy majú zaplatiť a kde na to vezmú peniaze. Dodávateľské pohľadávky, dane a poplatky. Nedostatky vo finančnom riadení a chýbajúci finančný plán podniku tak patrí k hlavným dôvodom, prečo startupy končia.
Najdôležitejšie je byť na „nete“
Vlastný web, aktívna činnosť na sociálnych sieťach, väčšina startupov plánuje, že tento rok bude aj v mobilnej aplikácii.
Skúsenosti a štatistiky však ukazujú, že online marketing nie je všetko. Mnoho malých podnikov skončí nielen kvôli nedostatočnému finančnému riadeniu cash flow, ale tiež kvôli tomu, že podcení bežné činnosti, ako je prevádzkové riadenie, offline marketingové činnosti, PR alebo jednanie s úradmi.
Ako rozhodujúce sa javí nielen zaistenie financovania začiatkov startupu, ale predovšetkým dobré riadenie prevádzkových záležitostí. Častou chybou v podnikaní býva tiež nerealistické stanovenie ceny produktov, či už príliš vysoko alebo nízko.
Kto neuspeje, tak na to nemá
Pretože, keď neuspejem, tak to predsa niečo znamená. Znamená to, že na to nemám. Pretože neúspech je predsa niečo čo sa neodpúšťa. Tak to ale vôbec nie!
Vlastne viac menej platí, že väčšina startupov skončí neúspechom už v prvom roku podnikania. Neúspech však nie je neúspechom, ale skôr cennou skúsenosťou. Ukazuje sa podľa štatistík, že s každým ďalším podnikaním tiež rastie šanca na úspech.
A napríklad v Európe patrí viac než polovica startupov práve k druhým a ďalším pokusom. Prvý neúspech skutočne nič neznamená. Takmer dve tretiny európskych podnikateľov tiež uvádza, že pokiaľ ich súčasné podnikanie neuspeje, tak rozhodne začnú znova.
Len sa rozbehnúť a potom sa už poveziem
To si myslí každý začínajúci podnikateľ. Však stačí vydržať na začiatku, bude to chvíľku trvať, trošku tvrdej práce a potom si už bude užívať zisk. Nič však nie je menej pravdepodobné. Asi štvrtina nového podnikania skončí už v prvom roku a ďalšia štvrtina do piatich rokov.
Dobrou správou však je, že ak vydržíte päť rokov, tak každý ďalší rok trvania podnikania už zvyšuje vašu šancu na ešte väčší úspech. Čím staršie podnikanie, tým životaschopnejšie.
V samotnom podnikaní nie sú rozdiely medzi mužmi a ženami
Vypadá to, že rovnoprávnosť do podnikania ešte nedorazila. Startupy sú mužskou doménou, ženy tvoria len asi jednu sedminu z európskych starupov. Je však možné nájsť veľké rozdiely medzi jednotlivými európskymi krajinami.
Najväčší podiel ženských startupov je možné nájsť vo Veľkej Británii (cez 30 %) a v Grécku (28 %), najmenší vo Švajčiarsku (11 %) alebo v Rakúsku (menej než 10 %). Navyše ženy a muži získavajú odvahu k samostatnému podnikaniu rozdielne, muži sú v priemere o 3 roky mladší v okamizu založenia svojho prvého startupu.
Podľa štatistík z USA, pokiaľ podnikajú muži, sú schopní generovať zhruba o 60 % viac príjmov než ženy.