8 mýtov, ktoré si možno o startupoch myslíte

Hana Bartušková | rubrika: Článok | 24. 2. 2017
V dnešnej dobe sa startup spája väčšinou s podnikaním v technologicky náročnom odvetví, ako je napríklad IT. Zo svojej podstaty je startup označenie pre akékoľkvek začínajúce podnikanie, ktoré má výrazný potenciál rastu. A startup je hlavne in. Čo všetko si o startupoch myslíme a čo nám hovoria štatistiky?
8 mýtov, ktoré si možno o startupoch myslíte

Zdroj: Shutterstock

Existuje mnoho definícií, ktoré označujú ako startup akékoľvek podnikanie, iné hovoria, že startup je iba začiatočníckou fázou podnikania, že startup je napríklad len podnikateľský zámer, iné považujú za startup iba podnikanie, ktoré vychádza z vedy a výskumu a je vysoko technologicky náročné.

Tak či tak, startupové podnikanie je dôležitou súčasťou súčasnej ekonomiky.  V európskych krajinách napríklad každé startupové podnikanie vytvára priemerne 12 nových pracovných miest. O startupoch sa toho tiež hodne nahovorí. Čo z toho je len mýtus?

K úspešnému podnikaniu nie je potrebný titul

Facebook, Microsoft alebo Steve Jobs a jeho Apple. Všetky tieto úspešné príklady nám ukazujú, že pre úspešné podnikanie a pre vznik celosvetovo známeho produktu proste vysokoškolské vzdelanie nie je potrebné.  Však oni to tiež dokázali a vysokú školu opustili po pár semestroch, tak na čo diplom?! Štatistiky však ukazujú niečo iné. Podľa prieskumu v USA má približne 95 % podnikateľov aspoň bakalársky titul. Vypadá to, že vzdelanie nie je úplne zbytočné.

Chcete podnikať? Najskôr sa to naučte

Ďalším mýtom môže byť aj to, že podnikanie sa dá naučiť. 

Takže najlepšie je študovať nejaký odbor spojený s podnikaním. Ukazuje sa však, že dôležité je vzdelanie v akejkoľvek oblasti, podnikať vás totiž aj tak nikto v škole nenaučí. Chcete sa to naučiť? Proste začnite. Je to rovnaké ako s jazdou na bicykli alebo s plávaním. 

Môžete prečítať množstvo kníh, otec vám to môže vysvetľovať stále dookola, ale ak na ten bicykel nesadnete a dokiaľ si neoblečiete plavky a nevyskúšate vodu, tak sa plávať ani jazdiť skrátka nenaučíte. Pretože šedá je teória, zelená prax života.

Startupy sú len pre mladých

Štatistiky celkom výrazne popierajú  predstavu, že začať podnikať a prísť s nejakou prevratnou myšlienkou je záležitosťou pre mladých a nádejných.

Vlastne naopak! Startupy rozhodne nie sú vyhradené len pre mladých. Priemerný vek podnikateľov v Európe vo chvíli, kedy zakladajú svoje prvé podnikanie, je asi 30 rokov. To potvrdzujú štatistiky z USA, kde asi 65 % podnikateľských subjektov zakladajú ľudia starší 30 rokov.

Startupy krachujú, pretože nedokážu predať

Alebo jeden z najväčších mýtov. Najdôležitejšie je produkt predať. Štatistiky však ukazujú, že štyri z piatich startupov, ktoré skončili, skončili kvôli tomu, že mali nedostatky v cash flow, nie v predaji. Jednoducho si  nepostrážili komu a kedy majú zaplatiť a kde na to vezmú peniaze.  Dodávateľské pohľadávky, dane a poplatky. Nedostatky vo finančnom riadení a chýbajúci finančný plán podniku tak patrí k hlavným dôvodom, prečo startupy končia.

Najdôležitejšie je byť na „nete“

Vlastný web, aktívna činnosť na sociálnych sieťach, väčšina startupov plánuje, že tento rok bude aj v mobilnej aplikácii.

Skúsenosti a štatistiky však ukazujú, že online marketing nie je všetko. Mnoho malých podnikov skončí nielen kvôli nedostatočnému finančnému riadeniu cash flow, ale tiež kvôli tomu, že podcení bežné činnosti, ako je prevádzkové riadenie, offline marketingové činnosti, PR alebo jednanie s úradmi.

Ako rozhodujúce sa javí nielen zaistenie financovania začiatkov startupu, ale predovšetkým dobré riadenie prevádzkových záležitostí. Častou chybou v podnikaní býva tiež nerealistické stanovenie ceny produktov, či už príliš vysoko alebo nízko.

Kto neuspeje, tak na to nemá

Pretože, keď neuspejem, tak to predsa niečo znamená. Znamená to, že na to nemám. Pretože neúspech je predsa niečo čo sa neodpúšťa. Tak to ale vôbec nie!

Vlastne viac menej platí, že väčšina startupov skončí neúspechom už v prvom roku podnikania. Neúspech však nie je neúspechom, ale skôr cennou skúsenosťou. Ukazuje sa podľa štatistík, že s každým ďalším podnikaním tiež rastie šanca na úspech.

A napríklad v Európe patrí viac než polovica startupov práve k druhým a ďalším pokusom. Prvý neúspech skutočne nič neznamená. Takmer dve tretiny európskych podnikateľov tiež uvádza, že pokiaľ ich súčasné podnikanie neuspeje, tak rozhodne začnú znova.

Len sa rozbehnúť a potom sa už poveziem

To si myslí každý začínajúci podnikateľ. Však stačí vydržať na začiatku, bude to chvíľku trvať, trošku tvrdej práce a potom si už bude užívať zisk. Nič však nie je menej pravdepodobné. Asi štvrtina nového podnikania skončí už v prvom roku a ďalšia štvrtina do piatich rokov.

Dobrou správou však je, že ak vydržíte päť rokov, tak každý ďalší rok trvania podnikania už zvyšuje vašu šancu na ešte väčší úspech. Čím staršie podnikanie, tým životaschopnejšie.

V samotnom podnikaní nie sú rozdiely medzi mužmi a ženami

Vypadá to, že rovnoprávnosť do podnikania ešte nedorazila. Startupy sú mužskou doménou, ženy tvoria len asi jednu sedminu z európskych starupov. Je však možné nájsť veľké rozdiely medzi jednotlivými európskymi krajinami.

Najväčší podiel ženských startupov je možné nájsť vo Veľkej Británii (cez 30 %) a v Grécku (28 %), najmenší vo Švajčiarsku (11 %) alebo v Rakúsku (menej než 10 %). Navyše ženy a muži získavajú odvahu k samostatnému podnikaniu rozdielne, muži sú v priemere o 3 roky mladší v okamizu založenia svojho prvého startupu. 

Podľa štatistík z USA, pokiaľ podnikajú muži, sú schopní generovať zhruba o 60 % viac príjmov než ženy.

Hana Bartušková

 Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

19. 11. 2024 | Redakce

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

Začínate podnikať a váhate, či si zvoliť živnosť alebo obchodnú spoločnosť? Výber správnej formy podnikania závisí od vašich potrieb, financií a plánov. Poradíme vám, kedy sa oplatí... celý článok

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

13. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

Minimálne odvody pre SZČO sa v roku 2025 zvýšia o viac ako 30 eur. Tento nárast je priamym dôsledkom rastúcej priemernej mesačnej mzdy, ktorá v roku 2023 dosiahla 1 430 eur. Na základe... celý článok

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

7. 11. 2024 | Redakcia

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

Sociálna poisťovňa upozorňuje živnostníkov a iné SZČO, ktoré odložili daňové priznanie na jún 2024, na kľúčový termín 8. novembra 2024. V tento deň musia uhradiť prvú platbu novovymedzeného... celý článok

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

7. 11. 2024 | Barbora Magočová

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

Podnikáte prostredníctvom s.r.o.? Potom možno premýšľate aj nad tým, či pre vás bude lepšie zostať len konateľom alebo by ste sa v spoločnosti mali aj zamestnať. Možno vás však prekvapí,... celý článok

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

21. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

Oplatí sa byť na Slovensku ešte zamestnancom? Známy expert na dane a odvody ukázal príklad, v ktorom firma vynaloží na prácu dvoch ľudí rovnaké množstvo peňazí, no jeden z nich dostane... celý článok