Ako podporiť podnikanie cez Facebook

Miroslava Hrášková | rubrika: Článok | 13. 12. 2016
Časy, kedy sa facebook využíval len ako miesto pre „klábosenie“ s kamarátmi, sú už preč. Dnes vďaka facebooku zviditeľnilo svoje podnikanie množstvo malých firiem po celom svete. O facebooku a jeho využití pre malé a stredné podnikanie nám porozprávalmanažér Andy Krásny.
Ako podporiť podnikanie cez Facebook

Zdroj: Shutterstock

Aká je situácia na Slovensku? Využívajú Slováci facebook k svojmu podnikaniu menej než okolité krajiny v stredoeurópskom regióne? Ako si stojíme celosvetovo?

Nemám konkrétne údaje o Slovensku, ale čo môžem povedať je, že máme jednu z najväčších on-line komunít malých a stredných podnikov na svete s viac než 60 miliónmi stránok pôsobiacich na našej platforme. 

Malé a stredné podniky sú tí najinovovatívnejší marketéri: rychlo objavujú nové veci a adaptujú sa na digitálnu ekonomiku rýchlejšie než ostatní. Ak budeme naslúchať malým podnikom, môžeme nájsť lepšie cesty, ako im pomôcť rásť v novej mobilizovanej ekonomike.

Majme na pamäti, že malé podniky sú chrbticou v podstate každej ekonomiky a Slovensko nie je výnimkou. Malé podniky ťahajú ekonomický rast a vznik nových pracovných miest. 

Mnoho firiem a malých podnikateľov  má svoje vlastné webové stránky. Prečo je pre nich výhodné vytvoriť si profil na facebooku?

Facebook je najväčšou sociálnou sieťou, ktorá umožňuje podnikom osloviť 1,79 miliardy potenciálnych zákazníkov na celom svete, vrátane 1.1 miliardy tých, ktorí pristupujú na Facebook denne prostredníctvom mobilných telefónov.

Žijeme v mobilnom svete, kde má každý to najmocnejšie médium vo svojom vrecku a prístup k personalizovanému marketingu - či už veľkých globálnych značiek, tak lokálnych malých a stredných podnikov. Marketing sa stal demokratickejší a tak teraz vďaka prítomnosti na Facebooku má malá kaviareň v Bratislave aj svetový výrobca automobilov rovnakú príležitosť ako sa spojiť so zákazníkmi.

"Najväčšou príčinou krachu podnikania je neschopnosť prilákať zákazníkov "

Bez ohľadu na veľkosť podnikania ponúka Facebook  vysokoefektívnu možnosť  ako zasiahnuť publikum, o ktoré má záujem. Malé a stredné podniky používajú Facebook často ako kľúčovú platformu, kde môžu budovať svoju značku, predávať produkty a rozširovať svoju klientsku základňu.

Andy_Krasny

Andy Krasny,
Manager SMB Analytics, EMEA

Andy vedie skupinu analitikov v oblasti SMB (malé a stredné podniky) v rámci regiónu Európa, Stredný východ a Afrika. Jeho tím má za úlohu pochopiť ako sa dajú ovládať tržby v celom regióne a formovať obchodné stratégie pre Facebook. Pred Facebookom Andy pracoval ako poradca pre manažment a ekonomiku v Deloitte v Londýne.

Digitálne stratégie, zvlášť na mobilných zariadeniach, môžu podporiť rast podnikania a to môže mať ohromný dopad na globálnu ekonomiku. Avšak vytvorenie mobilnej prezentácie môže byť náročné a drahé.

Najväčšou príčinou úspechu alebo krachu podnikania je schopnosť (alebo neschopnosť) prilákať zákazníkov.  

V dobe, kedy sa viac a viac ľudí obracia na internet a na svoje telefóny, je zásadné, aby malé podniky mali mobilnú stratégiu. A Facebook je pre nich najlepšou platformou na tento účel. 

Viac než tretina malých podnikov v USA nemá vôbec žiadnu internetovú prezentáciu, ale viac než 60 miliónov malých podnikov po celom svete aktívne používa Facebookové stránky, pretože sú zadarmo, jednoduché na používanie a fungujú veľmi dobre na mobiloch.

Malé podniky objavili Facebook pre svoje podnikanie, pretože vedia osobne, ako ho používať: nastaviť Stránku je rovnako jednoduché ako nastaviť osobný profil. A Facebook je miestom, kde ich zákazníci už sú. 

Malé podniky tiež inzerujú na Facebooku, pretože to pomáha obchodným výsledkom, zatiaľ čo ostatné formy - tlač, TV, rádio - môžu byť nákladné a ťažko merateľné.

"Facebook je miestom, kde sú zákazníci" 

Reklama na Facebooku zasiahne presne tých zákazníkov, na ktorých malé podniky cielie a to za menej peňazí a s väčšími výnosmi.

To je dôvod, prečo viac než 4 milióny malých a stredných podnikov aktívne investuje svoje ťažkozarobené peniaze každý mesiac na Facebook a ich počet za posledných niekoľko rokov významne narástol. 

Čo zapríčiňuje váhanie podnikateľov k zriadeniu si facebookového profilu? Je to nákladné? Musia si najať zamestnanca?  Jazykové znalosti? Koľko času denne by mali potom FB venovať?

Nemali by vôbec váhať.  Ako som už predtým spomínal, je tu viac než šesdesiat miliónov malých a stredných podnikov celosvetovo, ktoré aktívne používajú Facebookove stránky, pretože sú zdarma, sú jednoduché a funkčné na mobilných zariadeniach. Majitelia podnikov objevujú Facebook pre svoje podnikanie, pretože osobne vedia, ako ho používať: nastevenie stránky je rovnako ľahké ako nastavenie osobného profilu. A Facebook je tým miestom, kde sú ich zákazníci.

Pokiaľ si už firma zriadi profil, k akým chybám najčastejšie dochádza a čoho by sa mali vyvarovať?

Jednoducho nastaviť profil je prvým krokom k vytvoreniu prezentácie firmy na sociálnej sieti, avšak pochopiteľne nie posledným. Budovanie záujmu zákazníkov potrebuje čas a mnoho práce.

Kľúčové je poskytovať konzistentne pútavý obsah, ktorý bude zaujímavý pre súčasných aj potenciálnych klientov firmy.

Je nutné si uvedomiť, že obrazový materiál je pre divákov zaujímavejší než iba textové príspevky. A video funguje ešte lepšie. Vytváranie pútavého obsahu nemusí byť nákladné.

Autenticita a kreativita sú omnoho dôležitejšie než kvalita produkcie. 

Zároveň musí obsah na firemnom profile okamžite upútať pozornosť divákov. Uživatelia štatisticky venujú každému príspevku 2.5 sekundy a iba 1.7. sekundy na mobilnom zariadení. A navyše čím mladší sú užívatelia, tým rýchlejšie prejdu svojími kanálmi správ. Teda prvé tri sekundy sú podstatné pre efektivitu videa.

Facebookový profil sa tiež môže stať nevyhnutným pri udržovaní vzťahov so zákazníkmi. Avšak to je možné len, ak bude reagovať odozvou. Súčasní zákazníci očakávajú okamžitú a užitočnú odpoveď na ľubovoľnú otázku, ktorú môžu mať.

Sociálne siete toto umožňujú ale len keď firmy svoje profily riadia efektívne. 

Zriadením facebookového profilu to určite nekončí. Aké ďalšie  možnosti k propagácii podnikatelia majú?

Unikátna úloha Facebooku v procese rozvoja malých a stredných podnikov spočíva v demokratizácii marketingu, ktorú prináša. Efektívny marketing so širokým zásahom nie je už len doménou tých najväčších a najbohatších firiem. Vďaka Facebooku majú aj tí najmenší podnikatelia schopnoť zasiahnuť svoje cieľové publikum bez nutnosti utrácať vysoké čiastky peňazí a môžu dosiahnuť svojich podnikateľkých cieľov. Platforma ponúka rovnaké inzertné nástroje firmám všetkých veľkostí a odvetví.

A čo viac - Facebook ponúka bezkonkurenčné možnosti zacielenia, takže môže oslovovať presne tých ľudí, ktorí môžu mať záujem o produkty alebo služby danej firmy. To je dôvod, prečo 4 milióny podnikov používa každý mesiac inzertné nástroje Facebooku.

Je rozdiel, v akom odbore sa podnikateľ pohybuje? Pokiaľ firma prevádzkuje e-shop, očakáva sa, že bude zdatná v „online svete“.  Čo však nejaká stavebná firma, či malý živnostníci poskytujúci rôzne služby?  Aké sú ich možnosti?

Andy_Krasny_BYBBez ohľadu na veľkosť, odbor a druh podnikania, Facebook ponúka možnosť osloviť zákazníkov tzv. škálovateľným spôsobom.Každé podnikanie musí oslovovať nových zákazníkov a Facebook poskytuje presné nástroje zacielenia, ktoré sú veľmi efektívne. Mnoho malých a stredných podnikov používa Facebook ako kľúčovú platformu, kde môžu budovať svoju značku, predávať výrobky a rozširovať zákaznícku základňu.

Facebook pomáha dosiahnutiu rôznych obchodných cieľov tak, že obchodný cieľ je vždy počiatočný bod. Firmy môžu chciť generovať osobné návštevy do lokálneho obchodu, posilniť povedomie o značke, podporovať rezerváciu schôdzok, nájsť iný segment zákazníkov, rozšíriť sa za hranice, optimalizovať rozpočet na inzerciu, zvýšiť on-line predaj alebo export, existuje mnoho obchodných cieľov.

Kľúčom je zladiť Facebookové a Instagramové nástroje zacielením na rôzne formáty reklamy s profilom zákazníkov a obchodným zámerom.

Môžete byť konkrétnejší a uviesť nejaký príklad?

Jedným z nich je Dedoles, malý slovenský online obchod s ekologickou módou, ktorý rapídne vyrástol v Európe po novej kampani s dynamickými reklamami a viac než zdvojnásobil predaje za jeden rok. Marketingový manažer Dedoles Martin Mrva chcel zvýšiť online predaje a expandovať do zahraničia.

Použil nástroj Facebook Insights, aby pochopil cieľové publikum a otestoval rôzne formáty reklamy a kreativity na rôznych skupinách. Z ponuky nástrojov vybral publikácie na stránke, dynamické reklamy, mobilný kanál správ, sledovanie konverzie a zacielenie na podobné cielové skupiny.

To sa ukázalo byť úspešné. Dedoles použil Facebook k rozšíreniu na štyri nové trhy za dva roky. Dnes 60 % tržieb Dedoles pramení z Facebooku.

Kde všade sa môžu podnikatelia dozvedieť o možnostiach, ako pomocou Facebooku a Instagramu podporiť svoje podnikanie?

BYB_facebookFacebook pripravil špecializovanú vzdelávaciu platformu pre podnikateľov, ktorí chcú rozšíriť svoje znalosti a schopnosti používať online inzertné nástroje.

Ta prevedie uživateľa krok za krokom procesom vytvorenia Facebookové podnikové stránky, ôrznymi inzertnými nástrojmi, metódami merania výsledkov, tvorbou reklám a technikami riadenými kampaňami.

To všetko je ilustrované množstvom prípadom zo skutočného podnikania. Podnikatelia môžu tieto prípady filtrovať napríklad podľa odboru alebo produktu a zistiť ako podobné podniky dosiahli svojich cieľov s Facebookom.

"Najlepším spôsobom ako sa učiť, je pomocou príkladov a skúseností"

Ďalší nástroj na učenie na základe skúseností bol spustený len nedávno (29.11.). Je to Creative Hub. To je miesto, kde môžu ľudia nahliadnuť do Galerie Inspirácie, ktorá prezentuje príklady mimoriadnej reklamnej kreativite pre Facebook a Instagram. Môžu sa inšpirovať a skúsiť experimentovať s kreatívnymi formátmi ako je napríklad 360° video, karusel, alebo plátno, vytvárať nový kreatívny obsah,pozrieť sa na náhľady a zdieľať s ostatnými rýchlou a jednoduchou cestou.

Tento nástroj bol testovaný triciatimi kreatívnymi agentúrami a teraz je k dispozícii každému.

Koniec koncov môžu podnikatelia navštíviť akcie ako bol Boost Your Business, stretnúť sa s expertami z Facebooku a ďalšími podnikateľmi a diskutovať o príležitostiach, ktoré Facebook prináša malým a stredným podnikom.

Miroslava Hrášková

Autor článku Miroslava Hrášková

V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

19. 11. 2024 | Redakce

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

Začínate podnikať a váhate, či si zvoliť živnosť alebo obchodnú spoločnosť? Výber správnej formy podnikania závisí od vašich potrieb, financií a plánov. Poradíme vám, kedy sa oplatí... celý článok

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

13. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

Minimálne odvody pre SZČO sa v roku 2025 zvýšia o viac ako 30 eur. Tento nárast je priamym dôsledkom rastúcej priemernej mesačnej mzdy, ktorá v roku 2023 dosiahla 1 430 eur. Na základe... celý článok

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

7. 11. 2024 | Redakcia

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

Sociálna poisťovňa upozorňuje živnostníkov a iné SZČO, ktoré odložili daňové priznanie na jún 2024, na kľúčový termín 8. novembra 2024. V tento deň musia uhradiť prvú platbu novovymedzeného... celý článok

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

7. 11. 2024 | Barbora Magočová

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

Podnikáte prostredníctvom s.r.o.? Potom možno premýšľate aj nad tým, či pre vás bude lepšie zostať len konateľom alebo by ste sa v spoločnosti mali aj zamestnať. Možno vás však prekvapí,... celý článok

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

21. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

Oplatí sa byť na Slovensku ešte zamestnancom? Známy expert na dane a odvody ukázal príklad, v ktorom firma vynaloží na prácu dvoch ľudí rovnaké množstvo peňazí, no jeden z nich dostane... celý článok