Pozornosť venujte už obsahu zmluvy s cestovnou kanceláriou
Blankytné more, krásna piesková pláž s množstvom lehátok, čistučké a priestranné hotelové izby s výhľadom na more. Takto vyzerá väčšina reklamných fotografií v katalógoch, ktoré vás nalákajú na kúpu vašej vysnívanej dovolenky. Pri jednaní s cestovnou kanceláriou však dajte pozor, aby ste nekúpili mačku vo vreci. Právny úkon, ktorý založí vaše právo na zabezpečenie dovolenky, sa nazýva zmluva o obstaraní zájazdu; práve túto zmluvu je potrebné starostlivo skontrolovať, než ju odovzdáte podpísanú do rúk zamestnanca cestovnej kancelárie.
Ak máte špeciálne požiadavky (bazén na hoteli, výhľad na more či klimatizácia na izbe) vždy trvajte na tom, aby zo zmluvy vyplývalo, že sú zahrnuté v cene zájazdu. Vymedzenie zájazdu môže byť nahradené aj odkazom na číslo zájazdu alebo iné označenie v katalógu, katalóg však v takom prípade musí obsahovať všetky relevantné informácie a musí vám byť odovzdaný.
Do zahraničia s cestovným poistenim! Čítajte o tipoch a trikoch k cestovnému poisteniu:
Nedostatky si nafoťte a nápravu požadujte bezodkladne
Hneď ako zistíte akékoľvek nedostatky či vady, ktoré majú služby oproti dojednanému alebo obvyklému štandardu, obráťte sa na prítomného delegáta. Ak delegát nie je k dispozícii, kontaktujte obsluhu hotela (či poskytovateľa iných služieb) alebo priamo na cestovnú kanceláriu. Vytknutie nedostatkov si od delegáta nechajte vždy písomne potvrdiť. Cestovná kancelária je ako obstarávateľ zájazdu po vytknutí nedostatkov povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby zájazd mohol pokračovať v súlade s uzatvorenou zmluvou. Ak Vás teda napriek tomu, že ste si dojednali výhľad na more, ubytovali v izbe s výhľadom na vnútrobloku hotela, je cestovná kancelária povinná bezodkladne zabezpečiť výmenu izby.
Pri reklamácii akéhokoľvek nedostatku poskytnutých služieb vždy myslite aj na to, že v prípade sporu budete potrebovať dôkaz. Akékoľvek vizuálne nedostatky (pleseň, hrdza, hmyz na izbe) si nafoťte. U vád typu jednostranná strava je ideálne nadviazať kontakty s inými účastníkmi zájazdu a dôkazový materiál v podobe fotografií podporiť vzájomným písomným vyhlásením, že sa nedostatok opakoval viacero dní.
Do Tatier, na Malú či Veľkú Fatru len s cestovným poistením na hory. Zásah horskej služby by Vám výlet pekelne predražil.
Čo ak cestovná kancelária nedostatky bezodkladne nenapraví
Cestovná kancelária zodpovedá za porušenie uzatvorenej zmluvy o obstaraní zájazdu bez ohľadu na to, či má záväzky zo zmluvy fakticky plniť sama, alebo ich za ňu majú plniť iní dodávatelia služieb, ktoré by vám mali byť počas dovolenky poskytnuté. V prípade, že cestovná kancelária neurobila bezodkladne také opatrenia, aby ste mohli dovolenku tráviť v súlade s uzatvorenou zmluvou, spíšte všetky nedostatky po skončení dovolenky a reklamujte ich priamo v cestovnej kancelárii. Reklamáciu musíte stihnúť najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu, inak vaše práva zanikajú. Spolu s reklamáciou predložte aj fotografie nedostatkov a záznam o vytknutí vady, ktoré ste si ešte počas dovolenky nechali potvrdiť delegátom cestovnej kancelárie.
Akú výšku zľavy žiadať
Pri formulácii písomnej reklamácie nezabúdajte na to, že nestačí iba vymenovať nedostatky zájazdu. Najrýchlejšie sa k vyplateniu kompenzácie za pokazenú dovolenku dostanete, ak budete už v reklamácii požadovať aj konkrétnu zľavu z ceny zájazdu. S určením výšky zľavy za jednotlivé nedostatky vám pomôžu všeobecne uznávané kompenzačné tabuľky, ktoré slúžia pre ocenenie hodnoty vád zájazdu.
Frankfurtská tabuľka zliav
Z Nemecka k nám prenikla tzv. frankfurtská tabuľka zliav, ktorá rozdeľuje jednotlivé nedostatky do štyroch rôznych kategórií. Za každú vymenovanú vadu následne uvádza rovno výšku zľavy alebo rozpätie, v akom ju môžete vyčísliť.
- Za príliš malú izbu napríklad môžete podľa frankfurtskej tabuľky žiadať zľavu vo výške 5 až 10 %.
- Rovnakú výšku zľavy môžete žiadať za špinavé stoly v hotelovej reštaurácii.
- Ak vám dovolenku znepríjemnila pokazená strava podávaná v hoteli, mala by vám byť priznaná kompenzácia vo výške 20 až 30 %;
- dotieravý hmyz na izbe vám môže vyniesť zľavu od 10 až do 50 %.
ITQ kódex
Druhým štandardom, s ktorým pracujú už aj niektoré slovenské cestovné kancelárie, je tzv. ITQ (International Travel Quality) kódex. Táto tabuľka je veľmi podobná frankfurtskej. Ak váhate ktorú tabuľku pri určení výšky zľavy použiť, vždy skontrolujte či ste náhodou neuzatvorili zmluvu s cestovnou kanceláriou, ktorá pracuje s destináciami s ITQ kódexom. Ak zistíte, že cestovná kancelária deklaruje garanciu kvality služieb v súlade s ITQ kódexom, mali by ste pri určení výšky zliav vychádzať z neho.
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.