Mravce na hotelovej izbe? Cena dovolenky sa môže znížiť až o 50 %

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 1. 6. 2016
Chystáte sa na dovolenku a tŕpnete, že vybavenie hotela a pláž nebudú také, ako sľubuje katalóg? Vedzte, že za väčšinu nedostatkov môžete žiadať pomerne slušnú zľavu. Poďte sa s nami pozrieť, ako na to.
Mravce na hotelovej izbe? Cena dovolenky sa môže znížiť až o 50 %

Zdroj: Shutterstock

Pozornosť venujte už obsahu zmluvy s cestovnou kanceláriou

Blankytné more, krásna piesková pláž s množstvom lehátok, čistučké a priestranné hotelové izby s výhľadom na more. Takto vyzerá väčšina reklamných fotografií v katalógoch, ktoré vás nalákajú na kúpu vašej vysnívanej dovolenky. Pri jednaní s cestovnou kanceláriou však dajte pozor, aby ste nekúpili mačku vo vreci. Právny úkon, ktorý založí vaše právo na zabezpečenie dovolenky, sa nazýva zmluva o obstaraní zájazdu; práve túto zmluvu je potrebné starostlivo skontrolovať, než ju odovzdáte podpísanú do rúk zamestnanca cestovnej kancelárie.

Ak máte špeciálne požiadavky (bazén na hoteli, výhľad na more či klimatizácia na izbe) vždy trvajte na tom, aby zo zmluvy vyplývalo, že sú zahrnuté v cene zájazdu. Vymedzenie zájazdu môže byť nahradené aj odkazom na číslo zájazdu alebo iné označenie v katalógu, katalóg však v takom prípade musí obsahovať všetky relevantné informácie a musí vám byť odovzdaný.

Do zahraničia s cestovným poistenim! Čítajte o tipoch a trikoch k cestovnému poisteniu:

Cestovné poistenie: tipy a triky

Nedostatky si nafoťte a nápravu požadujte bezodkladne

Hneď ako zistíte akékoľvek nedostatky či vady, ktoré majú služby oproti dojednanému alebo obvyklému štandardu, obráťte sa na prítomného delegáta. Ak delegát nie je k dispozícii, kontaktujte obsluhu hotela (či poskytovateľa iných služieb) alebo priamo na cestovnú kanceláriu. Vytknutie nedostatkov si od delegáta nechajte vždy písomne potvrdiť. Cestovná kancelária je ako obstarávateľ zájazdu po vytknutí nedostatkov povinná bezodkladne urobiť také opatrenia, aby zájazd mohol pokračovať v súlade s uzatvorenou zmluvou. Ak Vás teda napriek tomu, že ste si dojednali výhľad na more,  ubytovali v izbe s výhľadom na vnútrobloku hotela, je cestovná kancelária povinná bezodkladne zabezpečiť výmenu izby.

Pri reklamácii akéhokoľvek nedostatku poskytnutých služieb vždy myslite aj na to, že v prípade sporu budete potrebovať dôkaz. Akékoľvek vizuálne nedostatky (pleseň, hrdza, hmyz na izbe) si nafoťte. U vád typu jednostranná strava je ideálne nadviazať kontakty s inými účastníkmi zájazdu a dôkazový materiál v podobe fotografií podporiť vzájomným písomným vyhlásením, že sa nedostatok opakoval viacero dní.

Do Tatier, na Malú či Veľkú Fatru len s cestovným poistením na hory. Zásah horskej služby by Vám výlet pekelne predražil.

Poistenie na hory

Čo ak cestovná kancelária nedostatky bezodkladne nenapraví

Cestovná kancelária zodpovedá za porušenie uzatvorenej zmluvy o obstaraní zájazdu bez ohľadu na to, či má záväzky zo zmluvy fakticky plniť sama, alebo ich za ňu majú plniť iní dodávatelia služieb, ktoré by vám mali byť počas dovolenky poskytnuté. V prípade, že cestovná kancelária neurobila bezodkladne také opatrenia, aby ste mohli dovolenku tráviť v súlade s uzatvorenou zmluvou, spíšte všetky nedostatky po skončení dovolenky a reklamujte ich priamo v cestovnej kancelárii. Reklamáciu musíte stihnúť najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu, inak vaše práva zanikajú. Spolu s reklamáciou predložte aj fotografie nedostatkov a záznam o vytknutí vady, ktoré ste si ešte počas dovolenky nechali potvrdiť delegátom cestovnej kancelárie.

Akú výšku zľavy žiadať

Pri formulácii písomnej reklamácie nezabúdajte na to, že nestačí iba vymenovať nedostatky zájazdu. Najrýchlejšie sa k vyplateniu kompenzácie za pokazenú dovolenku dostanete, ak budete už v reklamácii požadovať aj konkrétnu zľavu z ceny zájazdu. S určením výšky zľavy za jednotlivé nedostatky vám pomôžu všeobecne uznávané kompenzačné tabuľky, ktoré slúžia pre ocenenie hodnoty vád zájazdu.

Frankfurtská tabuľka zliav

Z Nemecka k nám prenikla tzv. frankfurtská tabuľka zliav, ktorá rozdeľuje jednotlivé nedostatky do štyroch rôznych kategórií. Za každú vymenovanú vadu následne uvádza rovno výšku zľavy alebo rozpätie, v akom ju môžete vyčísliť.

  • Za príliš malú izbu napríklad môžete podľa frankfurtskej tabuľky žiadať zľavu vo výške 5 až 10 %.
  • Rovnakú výšku zľavy môžete žiadať za špinavé stoly v hotelovej reštaurácii. 
  • Ak vám dovolenku znepríjemnila pokazená strava podávaná v hoteli, mala by vám byť priznaná kompenzácia vo výške 20 až 30 %; 
  • dotieravý hmyz na izbe vám môže vyniesť zľavu od 10 až do 50 %.

 

ITQ kódex

Druhým štandardom, s ktorým pracujú už aj niektoré slovenské cestovné kancelárie, je tzv. ITQ (International Travel Quality) kódex. Táto tabuľka je veľmi podobná frankfurtskej. Ak váhate ktorú tabuľku pri určení výšky zľavy použiť, vždy skontrolujte či ste náhodou neuzatvorili zmluvu s cestovnou kanceláriou, ktorá pracuje s destináciami s ITQ kódexom. Ak zistíte, že cestovná kancelária deklaruje garanciu kvality služieb v súlade s ITQ kódexom, mali by ste pri určení výšky zliav vychádzať z neho.

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

Dovolenka, Hotel, Nemecko, Poistenie

Toto ste už čítali?

Tomáš Chrenek: Cesta od obchodníka v hutníctve k najbohatšiemu Slovákovi

31. 3. 2025 | Natália Stašíková

Tomáš Chrenek: Cesta od obchodníka v hutníctve k najbohatšiemu Slovákovi

Tomáš Chrenek, jeden z najvplyvnejších podnikateľov strednej Európy, zaujíma prvé miesto v rebríčku najbohatších Slovákov s majetkom odhadovaným na 2 miliardy eur. Jeho podnikateľská... celý článok

Transakčná daň skrýva pascu pre subjekty s výnimkou, ukladá im skytú povinnosť

21. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň skrýva pascu pre subjekty s výnimkou, ukladá im skytú povinnosť

Od 1. apríla začína platiť transakčná daň a musia ju platiť všetky subjekty, okrem tých, čo majú výnimku v zákone. No aj neziskové organizácie, občianske združenia a školy musia včas... celý článok

Ako ušetriť vyše 700 eur na odvodoch? Legálna „finta“ pre nových živnostníkov

21. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Ako ušetriť vyše 700 eur na odvodoch? Legálna „finta“ pre nových živnostníkov

Ak ste začali podnikať v roku 2024, musíte si podať daňové priznanie za tento rok, no nemusíte to stihnúť do konca marca. Ak si požiadate o odloženie daňového priznania, vznikne vám... celý článok

Ste živnostník a máte zamestnanca? Na toto dajte pozor, inak môžete prísť o zákazníkov

20. 3. 2025 | Barbora Magočová

Ste živnostník a máte zamestnanca? Na toto dajte pozor, inak môžete prísť o zákazníkov

Podnikanie sa vám sľubne rozvíja a zišla by sa vám ďalšia pracovná sila? Potom si vopred dobre premyslite, ako do budúcna ochránite svoje záujmy. Pri niektorých druhoch zárobkovej činnosti... celý článok

Princípy úspechu podľa Baťu: Čo nás môže naučiť dnes?

17. 3. 2025 | Redakcia

Princípy úspechu podľa Baťu: Čo nás môže naučiť dnes?

Vo Vrábľoch ožil duch Tomáša Baťu! Diskusné fórum INOVATO prilákalo podnikateľov, inovátorov a nadšencov, ktorí sa nechali inšpirovať jeho odkazom. Diskusie sa sústredili na to, ako... celý článok