Podľa analýzy Zväzu automobilového priemyslu odchádza každoročne do dôchodku 33 tisíc kvalifikovaných pracovníkov, pričom zo stredných škôl vyjde iba 5 000 absolventov s technickou kvalifikáciou.
Najnovšie štatistiky uvádzajú, že až tretina študentov vysokých škôl študuje odbory, ktoré trh práce nepotrebuje a až polovica všetkých absolventov sa neuplatní vo svojom odbore.
Zmeniť danú situáciu sa pokúšajú niektorí zamestnávatelia v spolupráci zo školami. Čoraz viac sa ozývajú hlasy opätovné zavedenie odborných podnikových učilíšť a stredných škôl.
Problém však je v motivácii žiakov, študentov a ich rodín. V minulosti bolo náročné vyštudovať gymnázium a jeho absolventi museli zvládnuť vysokú úroveň v oblasti prírodných vied, dejín, biológie a literatúry.
Dnes je gymnázium v každom menšom meste a kto neabsolvuje gymnázium, tak môže vyštudovať obchodnú akadémiu, či obdobnú strednú školu, ktorá pripravuje študentov na „administratívne práce“.
Vyučiť sa murárom, elektrikárom, či absolvovať iný technický odbor sa považuje skoro za hanbu.
Vlastná iniciátiva v podobe automobilovej akadémie
Zvýšiť záujem o technické odbory medzi mladými ľuďmi je ambícia projektu Automobilová JUNIOR akadémia 2016 – AJA.
Za projektom stojí Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR), automobilka Volkswagen, trnavská automobilka PSA Groupe a Kia Motors Slovakia v spolupráci so Strojníckou fakultou STU v Bratislave, Materiálovotechnickou fakultou STU v Trnave a Žilinskou univerzitou v Žiline.
Jeden prázdninový týždeň v Žiline, v Bratislave alebo v Trnave sa žiaci siedmeho a ôsmeho ročníka dozvedia o činnosti zážihového a vznetového motora, elektrických a elektronických systémov vozidla, automobilovej technike, alternatívnych pohonoch a podobne.
Tieto poznatky rozšíria o návštevu priamo v laboratóriách, vývojových centrách a vo výrobnej fabrike Volkswagnu, Kii Motors alebo v trnavskej automobilke.
h2 Zväz automobilového priemyslu žiada podporu vlády
Zástupci zväzu, technicky zameraných vysokých škôl a automobiliek apelujú na vládu, aby v svojom programovom vyhlásení zapracovala zásadné odporúčania. Vláda by mala:
- implementovať zákon o odbornom vzdelávaní a príprave k systému duálneho vzdelávania
- upraviť zákon o vysokých školách tak, aby viac reflektoval potreby pracovného trhu
- reformovať vzdelávanie pre potreby praxe
- podieľať sa na spolupráci pri projektoch smerujúcich k informovaniu o potrebe a význame štúdia technických odborov