API alebo aplikačné programové rozhranie je najbežnejším spôsobom, akým si firmy prepájajú programy a aplikácie, v ktorých pracujú. Vďaka API si totiž nástroje vymieňajú údaje medzi sebou len pomocou niekoľkých kliknutí alebo dokonca úplne automaticky. Napríklad objednávky z e-shopu automaticky prúdia do účtovného systému a v skladovom systéme sa automaticky vyskladňuje tovar z e-shopových objednávok.
V prípade, že program podporuje API, môžete ho prepojiť s akýmkoľvek iným systémom, ktorý túto technológiu dokáže tiež využiť. Vývojári často navrhujú programy tak, aby bolo prepojenie dvoch systémov čo najjednoduchšie a používatelia si s tým poradili aj bez pomoci IT špecialistu. Niekedy vám stačí tzv. API kľúč, ktorý skopírujete z jedného programu do druhého.
Ako prepojenie nástrojov uľahčuje každodenné podnikanie
Ak napríklad firma alebo podnikateľ nemá svoje systémy prepojené, musí ručne prepisovať údaje z jedného programu do druhého, dávať pozor, aby boli údaje v oboch systémoch aktuálne, a stále medzi systémami prepínať.
Po prepojení nástrojov sa údaje medzi nimi pravidelne synchronizujú. Medzi systémami sa automaticky prenášajú doklady, stavy, dokumenty alebo aj kontakty v adresári. Firma tak ušetrí až desiatky hodín mesačne, ktoré by podnikateľ alebo zamestnanci strávili prepisovaním údajov. Bez ručného prepisovania sa tiež výrazne zníži chybovosť.
Automatizácia účtovníctva pomocou API vyzerá v praxi napríklad tak, že keď použijete fakturačnú aplikáciu v mobile a vytvoríte v nej faktúru, automaticky sa odošle do účtovného programu na zaúčtovanie. Stav dokladov v oboch systémoch je vždy aktuálny.
Čím viac aplikácií prepojíte, tým viac času ušetríte
Účtovný program pomocou API prepojíte napríklad s:
- e-shopom,
- skladovým systémom,
- fakturačnou aplikáciou,
- CRM
- alebo ďalším účtovným systémom, ktorý používa vaša účtovníčka.
Po prepojení fungujú procesy napríklad tak, že:
- z fakturačnej aplikácie posielate faktúry na zaúčtovanie do účtovného programu,
- v skladovom systéme a účtovnom programe sú vždy synchronizované aktuálne stavy tovaru,
- klienti, ktorých vytvoríte v CRM, sa automaticky prenesú do adresára v účtovnom systéme,
- účtovný program pošle faktúry do rozhrania e-shopu, kde si ich môžu zákazníci stiahnuť.
Príklad z praxe: Prepojenie účtovného programu Money S3 s fakturačnou appkou iDoklad
Money S3 je obľúbený účtovný program a program na správu skladu, ktorý obsahuje modul API na prepojenie s ďalšími aplikáciami. Keď ho prepojíte napríklad s fakturačnou aplikáciou iDoklad, môžete úplne automatizovať prenos údajov a dokladov medzi oboma nástrojmi.
Z fakturačnej aplikácie sa faktúry hneď po vytvorení posielajú na zaúčtovanie do účtovného programu Money S3. Ak navyše v iDoklade evidujete stav skladu alebo cenník, vďaka API ho v oboch nástrojoch synchronizujete.
Uistite sa teda, či nástroje, s ktorými pracujete, podporujú API a využite možnosť ich prepojenia. Môže vám to ušetriť až desiatky hodín práce mesačne.