Sociálne média: Twitter, Facebook, YouTube
S rozšírením internetu a jeho uživateľov, nás čoraz viac ovplyvňuje online biznis. Sociálne siete, ako napríklad Twitter, Facebook, YouTube, umožňujú každému uveřejňovať, zdielať a získavať nové informácie. Týmto spôsobom sa stali sociálne média ústredným bodom pre podnikanie s obrovskou schopnosťou prepojenia ľudí priamo medzi sebou, s pozitívnym a zároveň s hlubokým dopadom na uživateľov.
Termín sociálne média je možné definovať zlúčením týchto vlastností:
- sociálne uverejňovanie - webové stránky, blogy, Youtube
- sociálne prepojenie - mobilný telefón, email, ICQ
- sociálne a profesionálne siete – Linkedln, Facebook, Twitter, MySpace
- sociálne hlasovanie a zdieľanie informácií – Digg, Readit, Flickr
K využívaniu sociálnych médií ako komunikačných kanálov začína prechádzať čoraz viac firiem stredného a veľkého podnikania. Pre firmy sa stáva neoceniteľnou výhodou priama komunikácia so spotrebiteľmi, nízke náklady na marketingové prieskumy /získanie okamžitej spätnej väzby, čo si spotrebitelia myslia o produkte/ a vývoj produktu do budúcna podľa spotrebiteľského hlasovania. V prípade využívania sociálnych médií dochádza k ovplyvneniu týchto príslušných oddelení vedenia manažmentu:
- Marketing a obchod
- Externá a interná komunikácia (PR & Communications)
- Výskum a rozvoj produktu, inovácie (Product Development, R&D, Innovation)
- Zákaznícky servis
- Ľudské zdroje
- Aké boli dosiahnuté výsledky zaradením marketingu sociálnych médií v skutečnosti?
Podľa Nathana Kievmana zo spoločnosti DemingHill Inc., ktorá má vedúce postavenie pri konzultáciach v sociálnych médiach v USA, dochádzalo obvykle k týmto dopadom na podnikanie:
- rast podnikania
- nárast trhového podielu
- zaradenie kľučových spotrebiteľov do ovplyvňovania značky
- zvýšenie tržieb
- zníženie nákladov
- udržanie statusu spoľahlivosti a bezpečia
V rámci marketingových stratégií sa špecializajú firmy na sociálne média, a to prepojením na webových stránkách, vytvorením účtov, zasielaním rôznych informácií, čo sa aktuálne u značky deje, aké sú najnovšie produkty. Ľudia sa chcú zabávať, a preto firmy prechádzajú k digitálnym hrám alebo zaujímavým aplikáciam, ktoré pritiahnu pozornosť. Michal Pastier zo společnosti Zaraguza digital Slovenko uviedol na konferencii Daily Web, že aj konzervativne značky začínajú upúštať od strnulých reklamných kampaní a prechádzajú na inovatívne riešenia reklamy prostredníctvom sociálnych médií.
Dopad sociálnych médií na malé podniky v USA
Pre porovnanie uvádzame tabuľku s prieskumom dopadu sociálnych médií na biznis malých podnikov v USA. Respondenti hodnotili dopad na podnikanie rastom alebo poklesom zisku. Podľa prieskumu zistili v decembri 2009 v USA, že dopad na profitujúce podnikanie bol zaznamenaný u 22% respondentov. V súvislosti s hospodárskou krízou prispel dopad sociálnych médií u 53% respondentov k pokrytiu nákladov. Z dlhodobého hľadiska sa prejavilo pozitivné vnímanie sociálnych médií. Do budúcna firmy malého podnikania predpokladajú, že vplyv sociálnych médií na profit bude oveľa väčší, myslí si to až 45% respondentov. A zaroveň sa bude podľa nich znižovať dopad na hospodárenie s 0 ziskom a s klesajúcim profitom.
Tabuľka: Dopad marketingu sociálnych médií na biznis malých podnikov v decembri 2009 v USA a ich potenciál do budúcna
| Súčasný dopad | Potenciálny dopad |
---|
Rast profitu | 22% |
| 45% |
|
---|
Hospodárenie s 0 ziskom | 53% | 39% |
pokles profitu | 19% | 9% |