Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Miriam Tinková | rubrika: Článok | 7. 12. 2010
Prečo čoraz viac firiem využíva sociálne média k podnikaniu? A aké boli doteraz zaznamenané výsledky? Premýšľate takisto so zaradením sociálnych médií v rámci stratégie marketingu?
Twitter, Facebook, YouTube: Vplyv sociálnych médií na podnikanie

Zdroj: Shutterstock

Sociálne média: Twitter, Facebook, YouTube

S rozšírením internetu a jeho uživateľov, nás čoraz viac ovplyvňuje online biznis. Sociálne siete, ako napríklad Twitter, Facebook, YouTube, umožňujú každému uveřejňovať, zdielať  a získavať nové informácie. Týmto spôsobom sa stali sociálne média ústredným bodom pre podnikanie s obrovskou schopnosťou prepojenia ľudí priamo medzi sebou, s pozitívnym a zároveň s hlubokým dopadom na uživateľov.

Termín sociálne média je možné definovať zlúčením  týchto vlastností:

  • sociálne uverejňovanie  - webové stránky, blogy, Youtube
  • sociálne prepojenie  - mobilný telefón, email, ICQ
  • sociálne a profesionálne siete – Linkedln, Facebook, Twitter, MySpace
  • sociálne hlasovanie a zdieľanie informácií – Digg, Readit, Flickr
K využívaniu sociálnych médií ako komunikačných kanálov začína prechádzať čoraz viac firiem stredného a veľkého podnikania. Pre firmy sa stáva neoceniteľnou výhodou priama komunikácia so spotrebiteľmi, nízke náklady na marketingové prieskumy /získanie okamžitej spätnej väzby, čo si spotrebitelia myslia o produkte/ a vývoj produktu do budúcna podľa spotrebiteľského hlasovania. V prípade využívania sociálnych médií dochádza k ovplyvneniu týchto príslušných oddelení vedenia manažmentu:
  • Marketing a obchod
  • Externá a interná komunikácia (PR & Communications)
  • Výskum a rozvoj produktu, inovácie (Product Development, R&D, Innovation)
  • Zákaznícky servis
  • Ľudské zdroje
  • Aké boli dosiahnuté výsledky zaradením marketingu sociálnych médií v skutečnosti?

Podľa Nathana Kievmana zo spoločnosti DemingHill Inc., ktorá má vedúce postavenie pri konzultáciach v sociálnych médiach v USA, dochádzalo obvykle k týmto dopadom na podnikanie:

  • rast podnikania
  • nárast trhového podielu
  • zaradenie kľučových spotrebiteľov do ovplyvňovania značky
  • zvýšenie tržieb
  • zníženie nákladov
  • udržanie statusu spoľahlivosti a bezpečia
V rámci marketingových stratégií sa špecializajú firmy na sociálne média, a to prepojením na webových stránkách, vytvorením účtov, zasielaním rôznych informácií, čo sa aktuálne u značky deje, aké sú najnovšie produkty. Ľudia sa chcú zabávať, a preto firmy prechádzajú k digitálnym hrám alebo zaujímavým aplikáciam, ktoré pritiahnu pozornosť. Michal Pastier zo společnosti Zaraguza digital Slovenko uviedol na konferencii Daily Web, že aj konzervativne značky začínajú upúštať od strnulých reklamných kampaní a prechádzajú na inovatívne riešenia reklamy prostredníctvom sociálnych médií.

Dopad sociálnych médií na malé podniky v USA

Pre porovnanie uvádzame tabuľku s prieskumom dopadu sociálnych médií na biznis malých podnikov v USA. Respondenti hodnotili dopad na podnikanie rastom alebo poklesom zisku. Podľa prieskumu zistili v decembri 2009 v USA, že dopad na profitujúce podnikanie bol zaznamenaný u 22% respondentov. V súvislosti s hospodárskou krízou prispel dopad sociálnych médií u 53% respondentov k pokrytiu nákladov. Z dlhodobého hľadiska sa prejavilo pozitivné vnímanie sociálnych médií. Do budúcna firmy malého podnikania predpokladajú, že vplyv sociálnych médií na profit bude oveľa väčší, myslí si to až 45% respondentov. A zaroveň sa bude podľa nich znižovať dopad na hospodárenie s 0 ziskom a s klesajúcim profitom.

Tabuľka: Dopad marketingu sociálnych médií na biznis malých podnikov v decembri 2009 v USA a ich potenciál do budúcna


Súčasný dopadPotenciálny dopad
Rast profitu22%
45%
Hospodárenie s 0 ziskom53%39%
pokles profitu19%9%

Miriam Tinková

 Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Tomáš Chrenek: Cesta od obchodníka v hutníctve k najbohatšiemu Slovákovi

31. 3. 2025 | Natália Stašíková

Tomáš Chrenek: Cesta od obchodníka v hutníctve k najbohatšiemu Slovákovi

Tomáš Chrenek, jeden z najvplyvnejších podnikateľov strednej Európy, zaujíma prvé miesto v rebríčku najbohatších Slovákov s majetkom odhadovaným na 2 miliardy eur. Jeho podnikateľská... celý článok

Transakčná daň skrýva pascu pre subjekty s výnimkou, ukladá im skytú povinnosť

21. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Transakčná daň skrýva pascu pre subjekty s výnimkou, ukladá im skytú povinnosť

Od 1. apríla začína platiť transakčná daň a musia ju platiť všetky subjekty, okrem tých, čo majú výnimku v zákone. No aj neziskové organizácie, občianske združenia a školy musia včas... celý článok

Ako ušetriť vyše 700 eur na odvodoch? Legálna „finta“ pre nových živnostníkov

21. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Ako ušetriť vyše 700 eur na odvodoch? Legálna „finta“ pre nových živnostníkov

Ak ste začali podnikať v roku 2024, musíte si podať daňové priznanie za tento rok, no nemusíte to stihnúť do konca marca. Ak si požiadate o odloženie daňového priznania, vznikne vám... celý článok

Ste živnostník a máte zamestnanca? Na toto dajte pozor, inak môžete prísť o zákazníkov

20. 3. 2025 | Barbora Magočová

Ste živnostník a máte zamestnanca? Na toto dajte pozor, inak môžete prísť o zákazníkov

Podnikanie sa vám sľubne rozvíja a zišla by sa vám ďalšia pracovná sila? Potom si vopred dobre premyslite, ako do budúcna ochránite svoje záujmy. Pri niektorých druhoch zárobkovej činnosti... celý článok

Princípy úspechu podľa Baťu: Čo nás môže naučiť dnes?

17. 3. 2025 | Redakcia

Princípy úspechu podľa Baťu: Čo nás môže naučiť dnes?

Vo Vrábľoch ožil duch Tomáša Baťu! Diskusné fórum INOVATO prilákalo podnikateľov, inovátorov a nadšencov, ktorí sa nechali inšpirovať jeho odkazom. Diskusie sa sústredili na to, ako... celý článok