Manažment pohľadávok a záväzkov uľahčí sledovať platobnú disciplínu firiem

Martina Mošková | rubrika: Článok | 1. 10. 2010
Na strane odberateľov dochádza k platobnej neschopnosti v dôsledku čoho odberatelia často neplatia za produkty a služby, ktoré im už boli dodané. Na strane dodávateľov je citeľná snaha docieliť vychovávanie svojich dlžníkov k platobnej disciplíne.
Manažment pohľadávok a záväzkov uľahčí sledovať platobnú disciplínu firiem

Zdroj: Shutterstock

Veľký fenomén súčasnej doby - trend zadlženia firiem - je čoraz výraznejší. Práca s pohľadávkami a záväzkami zahŕňa niekoľko oblastí:

Prehľad pohľadávok za spoločnosť

Východiskovým predpokladom pre prácu s pohľadávkami je detailná a prehľadná informovanosť o stave pohľadávok.  Tieto prehľady okrem samotného zoznamu pohľadávok umožňujú vytvorenie detailného žurnálu každej pohľadávky, ktorý sústreďuje všetky udalosti, aktivity a pohyby, ktoré sa s danou pohľadávkou udiali a archivuje prebiehajúcu komunikáciu s klientom. Firma má takto presnú informáciu o vývoji každej pohľadávky (okamžitý stav pohľadávky, uskutočnené čiastkové úhrady, vystavené upomienky, penalizačné faktúry, vytvorené opravné položky, ale aj prebiehajúcu komunikáciu s klientom – telefonáty, emaily, listy, urgencie, poznámky k pohľadávke apod.) Informovanosť o vývoji pohľadávky je podporená možnosťou mailovej notifikácie užívateľov.

Generovanie upomienok

Automatizované generovanie upomienok na základe presne nastavených pravidiel užívateľom významne uľahčuje prácu. Príkladom využitia manažmentu pohľadávok a záväzkov je možnosť nastavenia plánu automatizovaného generovania upomienok. Napr. generovanie 1. upomienky po nastavenej dobe omeškania, 2. upomienky v prípade pretrvávajúcej platobnej neschopnosti a napríklad následne automatické generovanie prehľadu pohľadávok pre posunutie na mimosúdne inkaso alebo mimosúdne vymáhanie. Upomienky môže užívateľ generovať tak automaticky (na základe užívateľsky definovaných pravidiel) ako aj manuálne. Podporované je aj definovanie výnimiek pri generovaní upomienok – napr. v prípade prebiehajúcej reklamácie.

Vzájomný zápočet

V prípade spolupráce, so spoločnosťou, s ktorou má dodávateľ vzájomné dodávateľsko-odberateľské vzťahy, teda tieto spoločnosti evidujú medzi sebou vzájomné pohľadávky aj záväzky, je možné vykonať tzv. vzájomný zápočet, kde sa záväzok vyrovná s pohľadávkou. Započítanie pohľadávok znamená právny akt, ktorým zanikajú vzájomné práva a povinnosti, čím sa rozumie zánik vzájomného záväzku.

Tvorba opravných položiek pre pohľadávky

Na pohľadávky neuhradené nad určitý počet dní, je možné tvoriť opravné položky. Tie sa tvoria len z otvorenej pohľadávky, zo sumy, ktorá nie je uhradená. Modul opäť podporuje automatizovanú možnosť tvorby opravných položiek, pričom tieto opravné položky dokáže automaticky znížiť v prípade došlej úhrady alebo v prípadne ich použitia.

Rovnako, ako sa média ešte pred časom predbiehali v informáciách o tom, aký má kríza dopad na naše hospodárstvo, od nedávnej doby môžeme počuť a čítať o tom, že kríza už je za nami. Chceme veriť, že tomu tak skutočne je. S dôsledkami krízy sa však mnohé firmy budú ešte nejaký čas stretávať. Producenti informačných systémov by mali byť svojim zákazníkom v tomto procese nápomocní a  moduly Riadenia pohľadávok dokážu byť v tomto smere prínosom.

Článok bol vypracovaný v spolupráci s Asseco Solutions, a.s.        asseco_logo.jpg                        

Martina Mošková

 Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

19. 11. 2024 | Redakce

Ako založiť firmu: Akú formu podnikania zvoliť, aby sa to oplatilo?

Začínate podnikať a váhate, či si zvoliť živnosť alebo obchodnú spoločnosť? Výber správnej formy podnikania závisí od vašich potrieb, financií a plánov. Poradíme vám, kedy sa oplatí... celý článok

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

13. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Minimálne odvody 2025: Koľko peňazí zaplatia štátu živnostníci?

Minimálne odvody pre SZČO sa v roku 2025 zvýšia o viac ako 30 eur. Tento nárast je priamym dôsledkom rastúcej priemernej mesačnej mzdy, ktorá v roku 2023 dosiahla 1 430 eur. Na základe... celý článok

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

7. 11. 2024 | Redakcia

Sociálna poisťovňa pripomína živnostníkom: Máte posledné hodiny na splnenie dôležitej povinnosti

Sociálna poisťovňa upozorňuje živnostníkov a iné SZČO, ktoré odložili daňové priznanie na jún 2024, na kľúčový termín 8. novembra 2024. V tento deň musia uhradiť prvú platbu novovymedzeného... celý článok

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

7. 11. 2024 | Barbora Magočová

Kedy musí byť konateľ zároveň zamestnancom s.r.o.?

Podnikáte prostredníctvom s.r.o.? Potom možno premýšľate aj nad tým, či pre vás bude lepšie zostať len konateľom alebo by ste sa v spoločnosti mali aj zamestnať. Možno vás však prekvapí,... celý článok

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

21. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Oplatí sa zamestnať alebo byť SZČO? Expert ukázal šokujúce porovnanie

Oplatí sa byť na Slovensku ešte zamestnancom? Známy expert na dane a odvody ukázal príklad, v ktorom firma vynaloží na prácu dvoch ľudí rovnaké množstvo peňazí, no jeden z nich dostane... celý článok