Často stojíte pri štarte mnohých podnikateľských snov. S akými najčastejšími otázkami ohľadne podnikania sa stretávate u začínajúcich podnikateľov?
Väčšinou si na začiatku kladú otázky, ako ich produkt alebo služba rieši potreby budúcich zákazníkov, ako si vytvoriť biznis plán alebo ako nazvať svoju firmu. Následne začnú riešiť kroky k založeniu živnosti či firmy, s čím súvisí prvotné zorientovanie sa v právnej forme, v procese zakladania, čo je k tomu potrebné, prípadne, aké sú náklady. Zároveň sa prirodzene vynárajú otázky, ako je to s platením daní a odvodov, tiež či byť platcom DPH alebo nie.
Na druhej strane najčastejších otázok stoja tie, ktoré naopak zabúdajú klásť, ale mali by, sú pre prežitie podnikania doslova kľúčové. Na čo netreba teda ešte zabúdať?
Ide hlavne o otázku týkajúcu sa cenotvorby. Na začiatku nejdú príliš do hĺbky pri uvažovaní, ako si správne nastaviť cenotvorbu, aby bola firma konkurencieschopná a zároveň profitabilná. Avšak je naozaj dôležité vedieť si vytvoriť plán financovania pre rozbeh podnikania. Taktiež mnohí opomínajú, v čom je rozdiel medzi fyzickou osobou a právnickou osobou a tiež, aké sú ich práva a povinnosti.
Kam by sa mali podnikatelia obrátiť možno skôr, ako začnú podnikať? Je to vôbec potrebné sa poradiť, alebo stačí len dobrý nápad?
Keďže podnikanie je veľmi komplexné, tak neexistuje univerzálna rada pre všetkých. Veľmi záleží na tom, v akom odvetví plánujem podnikať, aký charakter produktu alebo služieb budem ponúkať, aké mám východiskové body.
Avšak vo všeobecnosti platí, že pred tým, ako začnem, by som si mala spraviť prieskum trhu, overiť si, či je o môj podnikateľský zámer záujem, či dokážem nájsť svoju skupinu odberateľov a mať vyjasnené, kto by mal byť môj zákazník. V neposlednom rade je dobré najskôr si otestovať dodávateľský reťazec a tiež už spomínanú cenotvorbu. Aby sa mi nestalo, že sa hneď od začiatku dostanem pod tlak v rámci svojho cashflow. Netreba sa báť o svojom nápade rozprávať a validovať si ho s okolím. Spätnú väzbu je dobré získavať už vo fáze ideí.
Taktiež je dôležité priebežne získavať informácie o tom, ako funguje firma. To jest, či sa mi oplatí živnosť alebo sro, či budem potrebovať účtovníka alebo budem všetko zastrešovať sama. Ak potrebujem účtovníka, mala by som vedieť, kde ho nájdem. Ak potrebujem zamestnancov, ako ich najjednoduchšie nájsť na trhu. V neposlednom rade, potrebujem vedieť aj to, ako nájsť dodatočné zdroje na podnikanie. Množstvo odpovedí na tieto otázky nájdu podnikatelia v našich blogoch na Navigácii podnikateľa.
Zastupujete banku, teda pre podnikateľov vlastne zdroj peňazí, ale to nie je všetko, čo podnikateľom viete dať. S akými oblasťami viete začínajúcim podnikateľom pomôcť a ako konkrétne?
Samozrejme, okrem toho, na čo sme tu ako banka – a to je podnikateľský účet, vieme pomôcť aj s ďalšími náležitosťami. Vďaka overeným partnerom si podnikatelia môžu napríklad založiť firmu z pohodlia domova už za 1 EUR. Naši klienti získajú aj prístup k službám za zvýhodnené ceny, ako sú marketingové služby, tvorba webu či eshopu, fakturačné systémy a mnoho ďalších. Z ďalších bankových produktov a služieb poskytujeme komplexnú ponuku pre pomoc v podnikaní v podobe financovania, lízingu, platobného terminálu či poistenia podnikania.
V podnikaní je dôležité kryť si chrbát. Čo radíte ako záchranné laná pre začínajúcich podnikateľov? A dá sa proti niektorých nástrahám poistiť, nielen sa na ne pripraviť?
Určite je základnou zložkou všeobecné poistenie zodpovednosti za škodu. Vo fáze, kedy budujete svoje podnikanie, si tiež môžete poistiť hnuteľné veci od limitu 1 000 eur a zabezpečiť tak majetok, do ktorého ste investovali pri zrode svojho podnikania.
Ivana Zlatá, produktová špecialistka Tatra banky.
Kde vidíte rezervy v krytí podnikateľov?
Poistenie Moje podnikanie, ktoré sme priniesli v spolupráci s Allianz, je komplexným balíkovým riešením. Produkt je nakombinovaný tak, aby pokryl najčastejšie nástrahy spojené s podnikaním za dostupnú cenu. Avšak, ak sa podnikateľ zaoberá nejakou špecifickou činnosťou, môže byť pre neho vhodnejší produkt s tzv. upisovaním, teda ponuka šitá na mieru a s tým je potrebné obrátiť sa priamo na poisťovne.
Prečo sa vaša banka rozhodla poskytovať poistenie pre podnikateľov a v čom dokáže podnikateľovi kryť chrbát?
Ponuku našich služieb pre podnikateľov stále rozširujeme a snažíme sa prinášať to, čo je užitočné a potrebné. Identifikovali sme, že práve poistenie je produkt, ktorý bol iba v malej miere zastúpený v segmente malých a stredných podnikateľov. Pred samotným spustením predaja Môjho podnikania sme analyzovali, čo našim podnikateľom chýba. Práve na základe výsledkov z prieskumov sme sa rozhodli pre poistenie, ktoré môže pokryť viaceré nástrahy podnikania. Rozsah krytia je flexibilný, môže si vybrať zo štyroch variantov, respektíve balíkov. Výhodou je aj to, že podnikateľ si vie poistiť ako svoj, tak aj prenajímaný majetok, ktorý potrebuje pre výkon svojej činnosti.
V čom je poistenie podnikateľov iné v porovnaní s poistením osôb a prečo by ho podnikatelia mali mať?
Podnikatelia sú samostatnou kategóriou, ich potreby sú výrazne odlišné ako potreby fyzických osôb. Škoda si však profesiu nevyberá a teda je vhodné byť pripravený. Ako podnikateľ navyše nesiete zodpovednosť za udalosti vás, ako aj vašich prípadných zamestnancov. Práve poistenie je produkt, ktorý vám môže pomôcť prekonať ich po finančnej stránke.
Pri banke sú podnikatelia zvyknutí riešiť skôr financie, prečo aj poistenie? Má nejaké výhody oproti uzatvorenie v poisťovni?
Hlavným dôvodom je práve to, že má klient všetko pod jednou strechou. Takže pri riešení bežných bankových potrieb môže klient vyriešiť všetky požiadavky spojené s poistením. Čo sa rozsahu poistenia a ceny týka, rozdiely tam nenájdete.
Poistenie nie je všetko, ako vie banka pomôcť podnikateľovi ak sa dostane napríklad do problémov so splácaním úverov? Ako s nimi dokáže komunikovať, aké ústretové kroky vie poskytnúť na to, aby pri nepriazni osudu podnikateľ nemusel skončiť?
Našim klientom odporúčame v dostatočnom časovom predstihu kontaktovať banku alebo sa obrátiť na svojho vzťahového manažéra a dohodnúť sa na spoločnom riešení vzniknutej situácie. Malým a stredným podnikom ponúka banka okrem odkladu splátok aj individuálne riešenia, ktoré zohľadňujú charakter podnikania, finančnú situáciu spoločnosti ako aj druh úverového produktu, ktorý daný klient využíva.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.