Na Slovensko prichádza značka Victoria’s Secret a svoju prvú predajňu otvorí v bratislavskom nákupnom centre Nivy. Príchod značky predznamenal ružový panel, ktorý zakrýva budúcu predajňu. Značka bola kedysi absolútnou špičkou vo svete módy, no dnes sa skôr spamätáva z drsného pádu na dno.
„Môžeme potvrdiť, že prvá predajňa ikonickej značky Victoria`s Secret bude v Nivy centre. Veľmi sa tešíme, že tento jedinečný a celosvetovo známy koncept prinesieme zákazníkom už na jar tohto roka,“ uviedla pre Bratislavak.sk Beáta Móriova, hovorkyňa Nivy centra. Dátum otvorenia však zatiaľ neprezradila.
Victoria’s Secret sa zameriava predovšetkým na dámsku spodnú bielizeň, doplnky a športové oblečenie. Predáva aj parfémy, župany, domáce oblečenie a doplnky, ale má aj dcérsku značku PINK určenú pre mladšie ročníky. Cenovo patrí k strednému pásmu, nie je to lacný diskont, no ani luxusná predajňa.
Victoria’s Secret: Príbeh značky
Keď Roy Raymond v roku 1977 založil Victoria’s Secret, chcel vytvoriť obchod s luxusnou spodnou bielizňou, kde by sa muži cítili pohodlne pri nákupoch pre svoje partnerky. V tej dobe totiž väčšina obchodov ponúkala skôr praktickú bielizeň než zvodné a elegantné modely. Prvý butik otvoril v kalifornskom Palo Alto a už v priebehu piatich rokov sa mu podarilo vybudovať úspešný biznis. Napriek tomu Raymond firmu v roku 1982 predal podnikateľovi Lesliemu Wexnerovi za jeden milión dolárov – rozhodnutie, ktoré sa ukázalo ako prelomové. Wexner transformoval Victoria’s Secret na impérium, ktoré sa stalo synonymom ženskosti, elegancie a sexepílu.
Victoria’s Secret nebola len o predaji spodnej bielizne – vytvorila celý svet snov okolo krásnych žien, luxusu a exkluzivity. Kolekcie tejto značky sa vyznačovali detailným čipkovaným dizajnom, hodvábom, saténom a neskôr aj extravagantnými kúskami, ako boli podprsenky posiate diamantmi. Najznámejším z nich sa stal Fantasy Bra, exkluzívny model, ktorý sa prvýkrát predstavil v roku 1996. Niektoré z týchto podprseniek mali hodnotu miliónov dolárov a nosili ich najznámejšie topmodelky.
Vrcholom popularity značky boli Victoria’s Secret Fashion Shows, ktoré sa prvýkrát konali v roku 1995 a postupne sa premenili na jedny z najočakávanejších módnych udalostí roka. Predstavovali zmes prehliadky, koncertu a šou s účasťou svetových hviezd ako Rihanna, The Weeknd či Taylor Swift. „Anjelici“ Victoria’s Secret, teda modelky ako Adriana Lima, Gisele Bündchen či Alessandra Ambrosio, sa stali ikonami a vzorom krásy.
Zobuďte sa, sme v 21. storočí
Po desaťročiach dominancie začala značka čeliť kritike. Victoria’s Secret sa dostala pod paľbu obvinení z nereálnej prezentácie ženskej krásy, chýbajúcej inkluzivity a zastaraných štandardov príznačných skôr pre 90. roky. Zatiaľ čo iné značky začali propagovať rôznorodosť tiel a podporovať body positivity, Victoria’s Secret zostávala verná svojmu ideálu dokonale štíhlych modeliek.
V roku 2018 vzbudili kontroverziu výroky dlhoročného marketingového riaditeľa Eda Razeka, ktorý sa vyjadril, že do prehliadky nezaradí plus-size modelky ani transgender ženy, pretože šou je „fantázia“. Reakcia verejnosti bola prudká a predaje značky začali klesať. V roku 2019 prišlo oznámenie, že Victoria’s Secret Fashion Show sa ruší, čo bol jasný signál, že značka už nie je na vrchole.
Okrem toho sa objavili obvinenia týkajúce sa nevhodného správania v rámci vedenia spoločnosti, najmä voči Leslie Wexnerovi a jeho napojeniu na Jeffreyho Epsteina. Verejnosť začala vnímať Victoria’s Secret ako firmu uviaznutú v minulosti, ktorá sa odmieta prispôsobiť novým hodnotám.
Návrat na scénu
Po rokoch poklesu sa značka Victoria’s Secret rozhodla pre radikálnu zmenu. Začala propagovať inkluzívnejšie hodnoty, rozšírila veľkosti a angažovala rôznorodejšie modelky, vrátane plus-size a transgender žien. Rebranding značky bol viditeľný aj v kampaniach, kde sa objavili ženy rôznych vekových skupín a telesných proporcií.
V roku 2023 značka oznámila návrat prehliadky pod názvom Victoria’s Secret World Tour, no v úplne novej podobe. Už to nebola len oslava dokonalých tiel, ale skôr umelecké podujatie spájajúce módu, kultúru a kreativitu.
Do roku 2024 sa Victoria’s Secret podarilo obnoviť časť svojej reputácie. Aj keď už nemá výhradnú pozíciu v módnom priemysle, stále patrí medzi popredné značky v oblasti spodnej bielizne a snaží sa osloviť modernú generáciu zákazníkov, ktorí požadujú viac než len ideál krásy – chcú reprezentáciu a autenticitu.
Značka, ktorá kedysi dominovala svetu módy, sa musela prispôsobiť novej dobe. Či sa jej podarí úplný návrat na vrchol, ukáže čas, no jedno je isté – Victoria’s Secret už nie je tým, čím bola pred desiatimi rokmi.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.