29. novembra a 2. decembra – to sú dátumy, na ktoré tento rok pripadajú Black Friday a Cyber Monday. Tieto dni mnohí posmešne označujú za sviatky konzumu. To však nič nemení na tom, že počas nich môžete nakúpiť aj potrebné a užitočné veci za viac než priaznivé ceny. Prinášame tipy, vďaka ktorým budete mať pred obchodníkmi navrch.
1. Skontrolujte, či je zľava skutočná
Black Friday a Cyber Monday si spotrebitelia automaticky spájajú s mimoriadnym znížením cien. Obchodníci túto skutočnosť vo veľkom využívajú; neraz sa však stáva, že informácia o výške zľavy je prezentovaná zavádzajúcim spôsobom. Nenechajte sa preto oklamať a zníženie cien si pozorne skontrolujte.
Od 1. júla tohto roka musia obchodníci pri každej avizovanej zľave z ceny uviesť zároveň informáciu o najnižšej cene tovaru za posledných 30 dní. Pri nových tovaroch, ktoré sa predávajú kratšie ako 30 dní, sa uvádza ich najnižšia cena od začiatku predaja.
Okrem kontroly najvýhodnejšej ceny za zákonom stanovené obdobie sa zamerajte aj na to, ako obchodník vypočítal výšku zľavy. Práve údaj o cenovom zvýhodnení totiž býva pri propagácii najväčšmi viditeľný a v rýchlosti vás môže najviac zmiasť. E-shopy by sa však mali snažiť „falošných“ zliav vyvarovať. Podľa nedávneho rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie by totiž mali výšku zľavy počítať práve z najnižšej ceny za posledných 30 dní (rozhodnutie vo veci C-330/23, Aldi Süd). Stále sa ale stáva, že ju určujú aj z pôvodnej plnej výšky predajnej ceny.
Nepravdivú informáciu o výške zľavy možno považovať za nekalú obchodnú praktiku. Slovenská obchodná inšpekcia za ňu môže predajcovi uložiť pokutu od 200 eur až do 2 % jeho obratu za predchádzajúce účtovné obdobie (najviac 200 000 eur).
Ak kupujete tovar dostupný vo viacerých obchodoch, nezabudnite si porovnať ceny aj u jednotlivých predajcov.
2. Neprevzatie objednaného tovaru nie je dobrá taktika
Zachvátila vás nákupná horúčka až tak veľmi, že ste si objednali aj veci, o ktorých ešte pred ich prevzatím viete, že ich nevyužijete? Táto situácia nebýva taká zriedkavá a je veľmi dobre riešiteľná formou odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu (viď nižšie). Niektorí spotrebitelia ale napriek tomu zvolia nevhodný postup - objednaný tovar od kuriéra neprevezmú a s e-shopom vôbec nekomunikujú.
Hrať „mŕtveho chrobáka“ ale môže byť rizikové. Neprevzatie tovaru totiž samo osebe nemá za následok zrušenie kúpnej zmluvy. Ak si tovar v rozpore s dohodnutou zmluvou nepreberiete, môže ho predávajúci uložiť vo verejnom skladišti alebo u iného uschovávateľa a vám vznikne povinnosť hradiť skladné. S porušením povinnosti prevzatia tovaru sa môže spájať aj nárok na náhradu škody (napríklad náklady na spätné doručenie na adresu e-shopu a pod.).
3. Zrušenie zmluvy riešte včasným odstúpením
Nákupy v e-shopoch majú oproti nákupom v kamenných obchodoch jednu veľkú výhodu. Vzhľadom na to, že sú realizované na diaľku, môžete do určitej doby od kúpnej zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu. Odstúpenie môže byť vykonané aj pred dodaním tovaru; najneskôr treba odstúpiť v lehote do 14 dní od prevzatia objednanej veci. Ide o minimálnu lehotu pre odstúpenie stanovenú zákonom – niektoré väčšie e-shopy ale umožňujú odstúpenie bez udania dôvodu aj oveľa dlhšie.
Lehota na odstúpenie je zachovaná, ak najneskôr v jej posledný deň odošlete oznámenie o odstúpení e-shopu (tzn. odstúpenie nemusí byť v danej lehote e-shopu aj reálne doručené). Odo dňa odstúpenia vám plynie ďalšia lehota opäť v trvaní 14 dní, v ktorej by ste mali tovar vrátiť obchodníkovi.
Dodajme, že e-shop vám musí po odstúpení vrátiť všetky platby, ktoré od vás v súvislosti so zrušenou zmluvou
prijal, a to vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné či iné náklady a poplatky. Pokiaľ ste si však zvolili iný ako najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný obchodníkom, postačí, ak vám vráti náklady zodpovedajúce ním ponúkanej najlacnejšej variante dodania. Náklady na vrátenie tovaru platíte z vlastného vrecka; to neplatí, ak e-shop vopred avizoval, že ich bude hradiť on (tzv. bezplatné vrátenie tovaru).
4. Pozor na používanie tovaru pred odstúpením
Ak pred uplynutím 14 dňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy stále zvažujete, že tovar vrátite, mali by ste ho použiť len do tej miery, aby ste vyskúšali jeho vlastnosti či funkčnosť podobným spôsobom ako v kamennej predajni.
V prípade, že zakúpenú vec využijete aj nad uvedený rámec, máte síce právo od zmluvy v 14 dňovej lehote odstúpiť, obchodník od vás ale môže požadovať kompenzáciu za prípadné zníženie hodnoty tovaru. Táto by mohla spočívať napríklad v náhrade nákladov na jeho vyčistenie alebo v sume primeranej zľavy, ktorú na tovar musel poskytnúť, aby ho mohol predať ako použitý. Právo na kompenzáciu však obchodníkovi nevznikne, ak vám neposkytol riadne poučenie o vašom práve na odstúpenie od zmluvy (vrátane podmienok jeho realizácie a vzorového formulára na odstúpenie).
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.