Ledva si Slováci zvykli na „nákupný sviatok“ Black Friday, už tu máme nový, tentokrát z opačného konca sveta, takzvaný Singles day. 11. november je dňom, kedy Slováci (márne) očakávajú Matina na bielom koni a Číňania striehnu na zľavy v e-shopoch. Singles day pochádza práve z Číny a jeho pôvod je úplne nekomerčný. Tak to bolo až do roku 2009, kedy ho doslova chytil za pačesy najväčší internetový obchod a urobil z neho konzumný fenomén.
Singles Day, známy aj ako „dvojitá Jedenástka“ (Double Eleven), sa oslavuje každý rok 11. novembra a je považovaný za najväčší deň nákupov na svete. Pôvodne vznikol v Číne ako oslava pre nezadaných ľudí, no časom sa pretransformoval na obrovský nákupný festival, ktorý dnes generuje miliardy dolárov v predajoch.
Čo je to Singles Day
Singles Day vznikol ako deň, kedy ľudia bez partnera oslavujú svoju nezávislosť a sami seba. Symbolické spojenie štyroch jednotiek (11.11.) predstavuje nezadaných jednotlivcov, preto sa tento deň stal neoficiálnym sviatkom nezadaných.
Singles Day sa prvýkrát oslavoval v 90. rokoch na univerzitách v Číne, keď mladí študenti začali venovať 11. november tomu, aby oslavovali svoju slobodu a nezávislosť. Tento deň im poskytol príležitosť dať najavo, že aj bez partnera môžu byť šťastní.
V roku 2009 sa do Singles Day zapojila spoločnosť Alibaba, čím odštartovala novú éru tohto sviatku. Alibaba využila popularitu dňa medzi mladými ľuďmi a rozhodla sa z neho urobiť obrovský nákupný festival. Prvýkrát ponúkla zľavy vo svojom internetovom obchode Taobao, čo spustilo lavínu záujmu. Tento model sa rýchlo osvedčil, a tak z neho Alibaba urobila každoročnú tradíciu. Z Singles Day sa stal masívny nákupný sviatok, ktorý je dnes oveľa väčší ako americký Black Friday.
Podstatou Singles Day je ponúknuť zákazníkom výrazné zľavy a špeciálne akcie na širokú škálu produktov, od oblečenia a elektroniky po služby. Väčšina predajcov sa na tento deň pripravuje niekoľko mesiacov vopred a ponúka jedinečné akcie a produkty dostupné len počas tohto obdobia. Okrem samotných zliav je pre Singles Day typická aj obrovská mediálna a marketingová podpora, vrátane živých vysielaní, interaktívnych hier a súťaží.
Na Singles Day sa podieľajú nielen online predajcovia, ale aj kamenné obchody a veľké značky po celom svete, ktoré chcú získať svoj podiel na tomto nákupnom ošiali. Aj keď sa Singles Day začal ako čínsky sviatok, jeho popularita sa rýchlo rozšírila po celom svete. Veľké značky a maloobchodné reťazce z rôznych krajín sa rozhodli pridať do tohto nákupného sviatku a ponúkať zľavy na produkty aj mimo Ázie.
Singles Day sa dnes slávi aj v Európe, USA a ďalších častiach sveta, kde si získal verných fanúšikov. Aj na Slovensku ponúka pri príležitosti tohto dňa zľavy veľké množstvo obchodov.
Singles Day dnes už nie je len o zľavách – je to kultúrny fenomén, ktorý ukazuje, ako dokáže e-commerce a digitalizácia transformovať lokálny sviatok na globálny nákupný fenomén.
Singles day stráca svoj lesk
Ako si však všíma agentúra AP, Singles day už nie je taký gigantický, ako býval. Hoci je stále populárny, už nie je takým ťahákom.
V minulosti platformy ako JD.com a Alibaba zverejňovali celkovú hodnotu transakcií festivalu, no od roku 2022 to prestali robiť. Hoci rast bol v minulosti dvojciferný, odhady posledných výsledkov naznačujú slabý jednociferný rast. Podľa spoločnosti Syntun dosiahol objem predaja počas minuloročného Singles Day len 2% nárast na 1,14 bilióna jüanov, čo je výrazný pokles oproti obdobiu pred pandémiou.
„Ľudia nemajú chuť míňať a obmedzujú výdavky na drahšie položky,“ komentuje Shaun Rein, zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti China Market Research Group so sídlom v Šanghaji. „Od októbra 2022 sa kvôli slabšej ekonomike ponúkajú zľavy po celý rok, takže 11. november už neprináša výrazne viac zliav než iné mesiace,“ dodal Rein, ktorého cituje AP.
Mnohí spotrebitelia v Číne si všimli, že zľavy v rámci Singles Day nie vždy znamenajú reálnu úsporu. Wang Haihua, majiteľka fitness centra v Pekingu, hovorí: „Minula som len niekoľko sto jüanov na základné potreby, pretože ceny nie sú v skutočnosti lacnejšie ako inokedy. Sú to len triky a roky už tomu rozumieme.“ S jej názorom súhlasí aj Zhang Jiewei, 34-ročný majiteľ kaderníckeho salónu v meste Xi’an, ktorý uviedol: „Pred pár rokmi som nakupoval viac, dokonca som kúpil mobil, ale po pandémii som s tým prestal kvôli nižšiemu príjmu.“
Mnohí spotrebitelia, ako Wang a Zhang, upozorňujú na to, že niektorí predajcovia ceny pred Singles Day umelo zvyšujú, aby následne ponúkli zľavu, ktorá však nie je až taká výhodná. Čínske e-shopy sa v dôsledku poklesu záujmu na domácom trhu sústredia na ten zahraničný. Alibaba napríklad uviedla, že približne 70 000 obchodníkov zaznamenalo zdvojnásobenie predaja vďaka ponuke medzinárodnej dopravy zdarma.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.