Kupujete darčeky na poslednú chvíľu alebo skrátka potrebujete rýchlo zohnať určitú vec, ale nechcete platiť zbytočne vysokú cenu v kamennom obchode? Potom určite hľadáte v e-shopoch, ktoré sľubujú rýchle dodanie vami požadovaného tovaru. Čo ak ale dodaciu lehotu nedodržia? Aké máte práva, ak e-shop nedodá tovar včas?
Záväzné dodacie lehoty kontrolujte aj v obchodných podmienkach
Podľa zákona platí, že e-shop musí kupujúcemu dodať tovar v lehote bez zbytočného odkladu. Najneskôr tak však musí urobiť do 30 dní od uzatvorenia zmluvy. Uvedené pravidlo sa ale uplatní len vtedy, ak ste sa s e-shopom nedohodli na inej dodacej lehote. Vo väčšine prípadov určujú obsah dohody o termíne dodania vami zakúpeného tovaru všeobecné obchodné podmienky internetového obchodu. Práve z nich by malo vyplývať, v akej dodacej lehote sa e-shop zaväzuje tovar dodať, ak sa pri ňom uvádza, že je „skladom“.
Podmienky môžu osobitne určiť aj okamih, od ktorého plynie dodacia lehota avizovaná pri jednotlivých tovaroch. Ak sa pri výrobku uvádza, že bude dodaný do 3 dní, môže ísť podľa príslušného ustanovenia všeobecných obchodných podmienok napríklad o 3 pracovné (nie kalendárne) dni počítané odo dňa nasledujúceho po dni reálnej úhrady kúpnej ceny za tovar (tzn. nie hneď odo dňa, kedy peniaze dorazia na účet e-shopu).
Čo robiť ak vám eshop nedodal tovar v termíne?
V prípade, že vám e-shop nedodá tovar v dojednanom termíne, môžete od kúpnej zmluvy odstúpiť v dvoch režimoch.
1. Odstúpenie s uvedením dôvodu
Právo na okamžité odstúpenie pre omeškanie s dodaním tovaru bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty môžete využiť, ak:
- e-shop odmietne tovar dodať,
- včasné dodanie bolo mimoriadne dôležité vzhľadom na všetky okolnosti uzavretia zmluvy alebo
- ste e-shop ešte pred urobením záväznej objednávky oboznámili, že včasné dodanie tovaru je pre vás mimoriadne dôležité (napríklad ste sa vopred e-mailom ubezpečili, že e-shop vám tovar naozaj dodá v termíne uvedenom na jeho webových stránkach, pretože ho nevyhnutne potrebujete na určitý deň).
Ak nie sú splnené vyššie uvedené podmienky, môžete ešte e-shopu poskytnúť primeranú lehotu pre dodanie (a odstúpiť pre omeškanie s dodaním tovaru až po jej uplynutí) alebo môžete rovno okamžite odstúpiť bez uvedenia dôvodu (viď nižšie).
Odstúpenie s uvedením dôvodu je vhodnejšie, ak sa plánujete domáhať aj náhrady škody spôsobenej oneskoreným dodaním. Pri uplatnení nároku na náhradu škody ale treba preukázať, že:
- škoda vznikla v určitej výške,
- medzi vznikom škody a omeškaním s dodaním tovaru existuje príčinná súvislosť.
2. Odstúpenie bez uvedenia dôvodu
Podarilo sa vám tovar zohnať inde a od nespoľahlivého e-shopu už nič nechcete? Potom je najjednoduchšie využiť právo na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku, ktoré je možné realizovať aj bez udania dôvodu. V tomto režime môžete od zmluvy s e-shopom odstúpiť počas celej doby, v ktorej ste už tovar objednali, ale ešte vám nebol dodaný (a navyše aj 14 dní odo dňa prevzatia tovaru).
Obchodník vám po platnom odstúpení od zmluvy uzatvorenej na diaľku musí vrátiť všetky platby do 14 dní odo dňa, v ktorom mu doručíte oznámenie o odstúpení, a to vrátane nákladov na dopravu, dodanie či poštovné.
Ak e-shopy nedodržujú termíny dodania, hrozí im pokuta
Pokiaľ e-shop nedoručí objednávku v avizovanej lehote, môže sa podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) dopúšťať nekalej obchodnej praktiky spočívajúcej v klamlivom konaní. Uvedenie nepravdivej informácie o termíne dodania tovaru totiž môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil.
Za nekalé obchodné praktiky hrozí od SOI pokuta v rozmedzí od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac však 200 000 eur. Pokuta môže byť prevádzkovateľovi e-shopu uložená aj na základe kontroly, ktorú SOI vykoná na základe vášho podnetu.
Záverom treba dodať, že ako nekalú obchodnú praktiku by bolo možné vyhodnotiť aj prípad, v ktorom by e-shop uvádzal pri popise tovaru zavádzajúci termín dodania a pri jeho nedodržaní by sa odvolával na všeobecné obchodné podmienky, ktoré by dodacie lehoty upravovali v zásadnom rozpore s očakávaním spotrebiteľa (napr. by určovali, že označenie „tovar skladom“ je nezáväzné a dodacia lehota každého tovaru môže byť ľubovoľná v závislosti od jeho dostupnosti).
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.