E-shop vám nedodal „tovar skladom“ už mesiac. Čo mu hrozí za nedodržanie dodacej lehoty?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 8. 11. 2024
Očakávate, že vám kuriér doručí objednaný tovar v termíne uvedenom na stránkach e-shopu? Niektoré internetové obchody dodacie lehoty dodržujú, iné si s tým ťažkú hlavu nerobia. Obchodníci sa často domnievajú, že údaje o doručení či skladovej dostupnosti sú len orientačné. Je to ale naozaj tak?
E-shop vám nedodal „tovar skladom“ už mesiac. Čo mu hrozí za nedodržanie dodacej lehoty?

Ilustračná snímka.

Kupujete darčeky na poslednú chvíľu alebo skrátka potrebujete rýchlo zohnať určitú vec, ale nechcete platiť zbytočne vysokú cenu v kamennom obchode? Potom určite hľadáte v e-shopoch, ktoré sľubujú rýchle dodanie vami požadovaného tovaru. Čo ak ale dodaciu lehotu nedodržia? Aké máte práva, ak e-shop nedodá tovar včas?

Záväzné dodacie lehoty kontrolujte aj v obchodných podmienkach

Podľa zákona platí, že e-shop musí kupujúcemu dodať tovar v lehote bez zbytočného odkladu. Najneskôr tak však musí urobiť do 30 dní od uzatvorenia zmluvy. Uvedené pravidlo sa ale uplatní len vtedy, ak ste sa s e-shopom nedohodli na inej dodacej lehote. Vo väčšine prípadov určujú obsah dohody o termíne dodania vami zakúpeného tovaru všeobecné obchodné podmienky internetového obchodu. Práve z nich by malo vyplývať, v akej dodacej lehote sa e-shop zaväzuje tovar dodať, ak sa pri ňom uvádza, že je „skladom“.

Podmienky môžu osobitne určiť aj okamih, od ktorého plynie dodacia lehota avizovaná pri jednotlivých tovaroch. Ak sa pri výrobku uvádza, že bude dodaný do 3 dní, môže ísť podľa príslušného ustanovenia všeobecných obchodných podmienok napríklad o 3 pracovné (nie kalendárne) dni počítané odo dňa nasledujúceho po dni reálnej úhrady kúpnej ceny za tovar (tzn. nie hneď odo dňa, kedy peniaze dorazia na účet e-shopu).

Chystáte sa na hory? Poistite sa!

Pomôžeme vám s výberom ideálneho poistenia na hory, aby ste si mohli bezpečne užívať aktivity v prírode.

Čo robiť ak vám eshop nedodal tovar v termíne?

V prípade, že vám e-shop nedodá tovar v dojednanom termíne, môžete od kúpnej zmluvy odstúpiť v dvoch režimoch.

1. Odstúpenie s uvedením dôvodu 

Právo na okamžité odstúpenie pre omeškanie s dodaním tovaru bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty môžete využiť, ak:

- e-shop odmietne tovar dodať,

- včasné dodanie bolo mimoriadne dôležité vzhľadom na všetky okolnosti uzavretia zmluvy alebo

- ste e-shop ešte pred urobením záväznej objednávky oboznámili, že včasné dodanie tovaru je pre vás mimoriadne dôležité (napríklad ste sa vopred e-mailom ubezpečili, že e-shop vám tovar naozaj dodá v termíne uvedenom na jeho webových stránkach, pretože ho nevyhnutne potrebujete na určitý deň). 

Ak nie sú splnené vyššie uvedené podmienky, môžete ešte e-shopu poskytnúť primeranú lehotu pre dodanie (a odstúpiť pre omeškanie s dodaním tovaru až po jej uplynutí) alebo môžete rovno okamžite odstúpiť bez uvedenia dôvodu (viď nižšie).

Odstúpenie s uvedením dôvodu je vhodnejšie, ak sa plánujete domáhať aj náhrady škody spôsobenej oneskoreným dodaním. Pri uplatnení nároku na náhradu škody ale treba preukázať, že:

- škoda vznikla v určitej výške,

- medzi vznikom škody a omeškaním s dodaním tovaru existuje príčinná súvislosť. 

2. Odstúpenie bez uvedenia dôvodu

Podarilo sa vám tovar zohnať inde a od nespoľahlivého e-shopu už nič nechcete? Potom je najjednoduchšie využiť právo na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku, ktoré je možné realizovať aj bez udania dôvodu. V tomto režime môžete od zmluvy s e-shopom odstúpiť počas celej doby, v ktorej ste už tovar objednali, ale ešte vám nebol dodaný (a navyše aj 14 dní odo dňa prevzatia tovaru).

Obchodník vám po platnom odstúpení od zmluvy uzatvorenej na diaľku musí vrátiť všetky platby do 14 dní odo dňa, v ktorom mu doručíte oznámenie o odstúpení, a to vrátane nákladov na dopravu, dodanie či poštovné.

Ak e-shopy nedodržujú termíny dodania, hrozí im pokuta 

Pokiaľ e-shop nedoručí objednávku v avizovanej lehote, môže sa podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) dopúšťať nekalej obchodnej praktiky spočívajúcej v klamlivom konaní. Uvedenie nepravdivej informácie o termíne dodania tovaru totiž môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil.

Za nekalé obchodné praktiky hrozí od SOI pokuta v rozmedzí od 200 eur do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac však 200 000 eur. Pokuta môže byť prevádzkovateľovi e-shopu uložená aj na základe kontroly, ktorú SOI vykoná na základe vášho podnetu.

Záverom treba dodať, že ako nekalú obchodnú praktiku by bolo možné vyhodnotiť aj prípad, v ktorom by e-shop uvádzal pri popise tovaru zavádzajúci termín dodania a pri jeho nedodržaní by sa odvolával na všeobecné obchodné podmienky, ktoré by dodacie lehoty upravovali v zásadnom rozpore s očakávaním spotrebiteľa (napr. by určovali, že označenie „tovar skladom“ je nezáväzné a dodacia lehota každého tovaru môže byť ľubovoľná v závislosti od jeho dostupnosti).

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Singles day: Ako sa zo dňa nezadaných stal najväčší nákupný sviatok

11. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Singles day: Ako sa zo dňa nezadaných stal najväčší nákupný sviatok

Singles day, teda deň nezadaných, pripadá na 11.november. V Číne z tohto dňa urobili nákupný ošiaľ so zľavami práve pre nezadaných, aby kúpili darčeky sami sebe. Prečo a ako sa z nekomerčného... celý článok

Slovákom na pultoch chýba základná „vianočná“ surovina

6. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Slovákom na pultoch chýba základná „vianočná“ surovina

Regály, v ktorých mali byť vajcia, zívajú prázdnotou. Kvôli výpadku od najväčšieho slovenského dodávateľa museli reťazce stiahnuť z trhu veľké množstvo vajec. Problémy s vtáčou chrípkou... celý článok

Otváracie hodiny počas sviatku 1. novembra: Kde sa dá núdzovo nakúpiť?

30. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Otváracie hodiny počas sviatku 1. novembra: Kde sa dá núdzovo nakúpiť?

Aké budú otváracie hodiny počas sviatkov? Už v piatok 1. novembra budú zatvorené supermarkety a väčšina obchodov. Prinášame vám prehľad výnimiek a obchodov, ktoré budú počas týchto... celý článok

Zdražejú vajcia? Jeden z najväčších slovenských slepačích chovov musia zlikvidovať

25. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Zdražejú vajcia? Jeden z najväčších slovenských slepačích chovov musia zlikvidovať

Na jednej z najväčších slovenských hydinových fariem vypukla vtáčia chrípka, čo môže mať ďalekosiahle následky nielen pre samotnú farmu, ale aj pre celý trh s vajíčkami na Slovensku.... celý článok

Samoobslužné pokladne: Módny trend, alebo budúcnosť nakupovania?

24. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Samoobslužné pokladne: Módny trend, alebo budúcnosť nakupovania?

Samoobslužné pokladne sú na Slovensku stále populárnejšie, no vo svete ich mnoho obchodov začína odstraňovať. Prečo sa v niektorých krajinách od tohto technologického pokroku ustupuje? celý článok