Európania, vrátane Slovákov, menia svoje zvyky. Kým doteraz sme väčšinou chodievali na nákupy či do fitka cez víkendy, teraz chodíme do týchto podnikov cez týždeň. Zmenila sa aj kultúra chodenia do reštaurácií, večeriame o desiatky minút skôr. Zmena návykov vysvetľuje aj fenomén veľmi skorého vystavovania vianočného tovaru v obchodoch. Zákazníci totiž myslia na výzdobu a darčeky oveľa skôr, ako v nedávnej minulosti.
Rok 2024 priniesol zmeny v spotrebiteľských návykoch Európanov, čo potvrdzuje najnovšia štúdia Inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard. Medzi najzaujímavejšie trendy patrí skutočnosť, že ľudia začali večerať v reštauráciách skôr a svoje nákupy či starostlivosť o seba presúvajú na pracovné dni, aby cez víkendy mohli viac času tráviť s rodinou a venovať sa zážitkom.
Žijeme úplne inak než pred pár rokmi
V porovnaní s rokom 2019 sa Európania rozhodli večerať v reštauráciách o 11 až 20 minút skôr. Tradičné víkendové nákupy sa presúvajú na začiatok týždňa, keď sú obchody menej preplnené. „Možnosť pracovať na diaľku umožňuje ľuďom efektívnejšie plánovať svoj čas, čo vedie k tomu, že starostlivosť o seba, ako návšteva kaderníctva či fitness centra, presúvajú na pracovné dni. Víkendy sa tak stále viac stávajú časom na zážitky a voľnočasové aktivity, ktoré trávia s rodinou a priateľmi,“ uvádza Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Zvýšená flexibilita pri organizovaní času spôsobila, že ľudia kladú väčší dôraz na plánovanie a zodpovedné nakladanie s financiami. S ohľadom na ceny a infláciu sa dovolenkové plány začínajú robiť s väčším predstihom, aby spotrebitelia mohli využiť najlepšie možné ponuky. Tento fenomén je výsledkom tlaku na čo najlepšiu hodnotu za peniaze v neistej ekonomickej situácii.
Natalia Lechmanová, hlavná ekonómka pre Európu v spoločnosti Mastercard, k tomu dodáva: „Z našich dát je zrejmé, že zmenené nákupné zvyklosti Európanov nie sú dočasné. Ide o hlbší odraz zmien toho, ako si ľudia organizujú svoj čas a uprednostňujú osobný život. Dávajú tak v dnešnom ekonomickom prostredí nový obsah pojmom pohodlie a hodnota.“
Vianočné nákupy robíme skôr
Výrazné zmeny sa prejavili aj počas sviatočného obdobia. Mnohí Európania začali svoje predvianočné nákupy presúvať na skoršie obdobie, aby stihli využiť rôzne zľavy a akcie. Online obchody zaznamenali zvýšený záujem o skoré nákupy, a to najmä počas zľavových akcií, ako sú Black Friday a Cyber Monday. Obchodníci na to reagovali tým, že tieto akcie spustili v roku 2023 o niečo skôr, než bolo obvyklé, čím chceli osloviť spotrebiteľov citlivých na ceny, ovplyvnených infláciou a vysokými úrokovými sadzbami. Predvianočné nákupné špičky sa v kategóriách ako oblečenie, elektronika a šperky presunuli o približne týždeň skôr v porovnaní s minulými rokmi.
Táto zmena správania naznačuje, že Európania sa čoraz viac snažia vyhnúť stresu a ponáhľaniu počas sviatočných dní, pričom sa zameriavajú na efektívne plánovanie a využitie výhodných nákupných príležitostí.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.