Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 8. 10. 2024
Európania menia svoje nákupné zvyky. Na dovolenky či vianočné darčeky myslia v naozaj veľkom predstihu. Zmenili sa však aj každodenné nákupné zvyky. Do potravín, do fitka či za krásou sa tradične chodilo cez víkendy, teraz sú rozložené do celého týždňa.
Vianočné nákupy už v septembri? Príčinou je trend, ktorý sa šíri Európou

Zdroj: Shutterstock

Európania, vrátane Slovákov, menia svoje zvyky. Kým doteraz sme väčšinou chodievali na nákupy či do fitka cez víkendy, teraz chodíme do týchto podnikov cez týždeň. Zmenila sa aj kultúra chodenia do reštaurácií, večeriame o desiatky minút skôr. Zmena návykov vysvetľuje aj fenomén veľmi skorého vystavovania vianočného tovaru v obchodoch. Zákazníci totiž myslia na výzdobu a darčeky oveľa skôr, ako v nedávnej minulosti.

Rok 2024 priniesol zmeny v spotrebiteľských návykoch Európanov, čo potvrdzuje najnovšia štúdia Inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard. Medzi najzaujímavejšie trendy patrí skutočnosť, že ľudia začali večerať v reštauráciách skôr a svoje nákupy či starostlivosť o seba presúvajú na pracovné dni, aby cez víkendy mohli viac času tráviť s rodinou a venovať sa zážitkom.

Žijeme úplne inak než pred pár rokmi

V porovnaní s rokom 2019 sa Európania rozhodli večerať v reštauráciách o 11 až 20 minút skôr. Tradičné víkendové nákupy sa presúvajú na začiatok týždňa, keď sú obchody menej preplnené. „Možnosť pracovať na diaľku umožňuje ľuďom efektívnejšie plánovať svoj čas, čo vedie k tomu, že starostlivosť o seba, ako návšteva kaderníctva či fitness centra, presúvajú na pracovné dni. Víkendy sa tak stále viac stávajú časom na zážitky a voľnočasové aktivity, ktoré trávia s rodinou a priateľmi,“ uvádza Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

 

Kalendár

Dnes je Den čokoládových cupcakeů

Medzinárodný deň čokoládových koláčikov je dňom oslavy všetkých milovníkov tohto obľúbeného koláčika. Tento deň si získal svojich verných fanúšikov vďaka tomu, že sa v ňom spájajú dve obľúbené sladkosti... Viac

Preskúmajte ďalšie dni v našom kalendári

Zvýšená flexibilita pri organizovaní času spôsobila, že ľudia kladú väčší dôraz na plánovanie a zodpovedné nakladanie s financiami. S ohľadom na ceny a infláciu sa dovolenkové plány začínajú robiť s väčším predstihom, aby spotrebitelia mohli využiť najlepšie možné ponuky. Tento fenomén je výsledkom tlaku na čo najlepšiu hodnotu za peniaze v neistej ekonomickej situácii.

Natalia Lechmanová, hlavná ekonómka pre Európu v spoločnosti Mastercard, k tomu dodáva: „Z našich dát je zrejmé, že zmenené nákupné zvyklosti Európanov nie sú dočasné. Ide o hlbší odraz zmien toho, ako si ľudia organizujú svoj čas a uprednostňujú osobný život. Dávajú tak v dnešnom ekonomickom prostredí nový obsah pojmom pohodlie a hodnota.“

Vianočné nákupy robíme skôr

Výrazné zmeny sa prejavili aj počas sviatočného obdobia. Mnohí Európania začali svoje predvianočné nákupy presúvať na skoršie obdobie, aby stihli využiť rôzne zľavy a akcie. Online obchody zaznamenali zvýšený záujem o skoré nákupy, a to najmä počas zľavových akcií, ako sú Black Friday a Cyber Monday. Obchodníci na to reagovali tým, že tieto akcie spustili v roku 2023 o niečo skôr, než bolo obvyklé, čím chceli osloviť spotrebiteľov citlivých na ceny, ovplyvnených infláciou a vysokými úrokovými sadzbami. Predvianočné nákupné špičky sa v kategóriách ako oblečenie, elektronika a šperky presunuli o približne týždeň skôr v porovnaní s minulými rokmi.

Táto zmena správania naznačuje, že Európania sa čoraz viac snažia vyhnúť stresu a ponáhľaniu počas sviatočných dní, pričom sa zameriavajú na efektívne plánovanie a využitie výhodných nákupných príležitostí.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Chleba bude lacnejší, sľubuje Fico. Zmenu by sme si mali všimnúť po tomto dátume

16. 10. 2024 | Redakcia

Chleba bude lacnejší, sľubuje Fico. Zmenu by sme si mali všimnúť po tomto dátume

Od januára budúceho roka sa očakáva zníženie ceny chleba vďaka poklesu DPH na 5 %. Tento krok by mal pomôcť znížiť ceny nielen chleba, ale aj vajec a bezlepkových potravín. Oznámil... celý článok

Na Slovensku sú nebezpečné autíčka s rakovinotvorným azbestom: Okamžite ich vráťte výrobcovi

16. 10. 2024 | Redakcia

Na Slovensku sú nebezpečné autíčka s rakovinotvorným azbestom: Okamžite ich vráťte výrobcovi

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) upozorňuje na vážne zdravotné riziko spojené s niektorými modelmi RC autíčok značky TRAXXAS. Tieto modely obsahujú biely azbest, ktorý môže pri demontáži... celý článok

Pravé maslo pod 2 eurá nečakajte. V regáloch nájdeme aj „polovičné“ maslo

15. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Pravé maslo pod 2 eurá nečakajte. V regáloch nájdeme aj „polovičné“ maslo

Nie je maslo ako maslo. To, ktoré na Slovensku považujeme za pravé, má aspoň 80 % mliečneho tuku. Legislatíva však povoľuje, aby v masle bolo najmenej 39 % živočíšneho tuku. Takéto... celý článok

Pozor na „stánkový“ podvod. Obchodníci predávajú falošný produkt

20. 9. 2024 | Redakcia

Pozor na „stánkový“ podvod. Obchodníci predávajú falošný produkt

Takzvané čapované Prosecco je hitom na rôznych festivaloch, jarmokoch a väčších akciách. Ľudia pritom netušia, že niečo takéto nemá s Proseccom nič spoločné.

Tichý luxus: Značky, ktoré poznajú len najbohatší a najmocnejší ľudia na svete

4. 9. 2024 | Ivana Sladkovská

Tichý luxus: Značky, ktoré poznajú len najbohatší a najmocnejší ľudia na svete

Fenomén „quiet luxury“ sa iba nedávno stal známym aj širokej verejnosti. Doteraz o týchto značkách chyrovali len ľudia, ktorí si ich produkty mohli dovoliť.