Tichý luxus: Značky, ktoré poznajú len najbohatší a najmocnejší ľudia na svete

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 4. 9. 2024
Fenomén „quiet luxury“ sa iba nedávno stal známym aj širokej verejnosti. Doteraz o týchto značkách chyrovali len ľudia, ktorí si ich produkty mohli dovoliť.
Tichý luxus: Značky, ktoré poznajú len najbohatší a najmocnejší ľudia na svete

Zdroj: Shutterstock

Hovorí sa, že „peniaze kričia, ale bohatstvo šepká.“ Už aj na Slovensku končí móda oblečenia s výraznými logami luxusných značiek. V USA sa to väčšinou považuje za „trashy“ a tento trend sa spája skôr s ľuďmi, ktorí žiadne peniaze nemajú, ale chcú ostatných presvedčiť, že ich majú. Trend s logami a nápismi síce nakrátko prišiel do módy aj medzi celebritami, ale rovnako rýchlo z nej aj vyšiel.

Značky, ktoré vám predstavíme, nemajú obrovský marketing, nedávajú na svoje kabelky či mikiny obrie logá a určite sa nestane, že by ste našli niekde na tureckej tržnici ich „fejky“. Značky tichého luxusu sa sústredia na dokonalé materiály a majstrovské prepracovanie. Topánky šijú z najlepšej kože a väčšinou ručne a na mieru. Ich roláky aj obyčajné tričká sú z vlny, aká sa do fast fashion nikdy nedostane. Výsledkom sú mimoriadne pohodlné, trvácne a nadčasové kúsky.

Niet divu, že si ich obľúbili miliardári a politici na celom svete. Toto sú značky, o ktorých ste možno nikdy nepočuli, no vo svete luxusu stoja na vrchole potravinového reťazca.

Brunello Cucinelli

Šéf firmy Meta, Mark Zuckerberg, si každé ráno oblieka rovnaký outfit, aby si nemusel lámať hlavu zbytočnými rozhodnutiami, ktoré nie sú preňho dôležité. Nosí tie isté nohavice a to isté tričko, prípadne mikinu. Lenže to jeho obyčajné tričko nie je odniekiaľ z Wishu, je od značky Brunello Cucinelli a stojí viac ako 300 dolárov. 

Zuckerbergovo tričko je z bavlny vysokej kvality a firma tvrdí, že svoje výrobky šije udržateľným spôsobom. Značka Cucinelli je však známa najmä svojimi kašmírovými svetrami a sakami. Špecializuje sa na pánsku módu.

Samotný Cucinelli, ktorý je miliardárom, žije v talianskom regióne Umbria, kde zreštauroval celú jednu dedinu s názvom Solomeo. Začal miestnym hradom, ktorý sa premenil na hlavné sídlo spoločnosti. Zrekonštruoval domy, námestie aj kostol a dokonca tu má menšie vinárstvo.

The Row

Táto značka je doslova prvá na rane, keď sa hovorí o fenoméne quiet luxury. Nenápadné a jednoduché kúsky, dokonale ušité z dokonalých materiálov stoja tisíce eur, no nikomu to nedávajú najavo. Iba ich majiteľ sa cíti pohodlne a luxusne. The Row založili v roku 2006 sestry Olsenové. Tie, ktoré hrali v seriáli Plný dom, ktorý bol v 90. rokoch obrovským hitom.

Ich filmová kariéra pomaly vyhasla, teraz je miláčikom publika ich sestra Elizabeth Olsen. Mary-Kate a Ashley sa dnes venujú prakticky len móde a značke The Row. Firma však lenbveľmi málo ťaží z celebritnej minulosti jej zakladateliek. Ponúka moderné a nadčasové dizajny a sústredí sa na kvalitné materiály. Firma, ktorá značku vlastní, patrí výhradne dvojičkám a nie je obchodovaná na burze, takže nepoznáme ich finančné výsledky. V roku 2019 analytici odhadli ich ročné tržby na 100 až 200 miliónov dolárov. Firme sa však stále darí a dnes to môže byť oveľa viac.

The Row predáva tričká za 200, džínsy za asi 1 000 a kabáty aj za 10 000 dolárov. Netrénovanému oku ľahko ujde, že vlastne ide o superluxusné kúsky. Sestry Olsenové chceli vytvoriť luxusnú značku, ktorá by vyrábala základné prvky do každého šatníka. 

Loro Piana

Keď sa povie kašmír či vikuňa, každému módnemu fajnšmekrovi zíde na um značka Loro Piana. Táto talianska spoločnosť vyrába vlnené látky tej absolútne najvyššej kvality. Firma má vlastnú značku odevov, no značnú časť jej biznisu stále tvorí obchod s látkami. Preto je možné nájsť v obchodoch výrobky iných značiek ušitých z látky od Loro Piana.

Značka vznikla v roku 1924 v Taliansku, no jej korene siahajú ešte hlbšie. Rodina sa už v 19. storočí zaoberala obchodmi s vlnou. To sa pretavilo aj do moderného podnikania. Pietro Loro Piana firmu založil v meste Quarona v regióne Piemont. V 50. rokoch už vyrábala najmä veľmi luxusné vlnené látky a pleteniny. Nešlo len o svetre, ale aj o látky na pánske saká a obleky. Loro Piana dnes patrí luxusnému gigantu Louis Vuitton Moët Hennessy, no zachovala si nezávislé postavenie a sústredí sa na ultra luxusnú vlnu. 

Najväčšia luxusná firma získala 80 % podiel v Loro Piana za približne 2 miliardy eur. Rodina Loro Piana si ponechala 20 % podiel vo firme a zostala aktívna v jej riadení. Loro Piana je dnes synonymom pre luxus, kvalitu a remeselnú dokonalosť, pričom si udržiava vedúcu pozíciu na trhu s luxusnými textíliami a odevmi.

Brioni

O ruskom prezidentovi Vladimirovi Putinovi je známe, že je pomerne nízky. No na fotografiách vyzerá ako vysoký chlap. Je to čiastočne tým, že si vyberá nízkych bodyguardov a tiež oblekom značky Brioni. Bulvár nezabudol Putina podpichnúť, že na konferencii v Moskve chrlil síru na NATO, ale na sebe má pritom oblek z krajiny NATO- Talianska. Cena základného obleku bez úprav je asi 7 000 eur, po úpravách alebo pri šití na mieru múže cena vyletieť o tisícky eur vyššie.

Brioni je talianska značka založená v roku 1945. Špecializuje sa na pánsku módu, najmä obleky a doplnky, ako topánky, opasky, okuliare a vône. Značka Brioni ako prvá na svete usporiadala v roku 1952 čisto pánsku módnu prehliadku. Obleky Brioni milujú prezidenti aj celebrity na červenom koberci.

Mimochodom, Putin obľubuje aj inú superluxusnú značku oblekov, ktorou je Bijan.

Bijan

V roku 1976 sa začal príbeh módneho domu Bijan, ktorý sa rýchlo stal svetoznámym pojmom v oblasti luxusnej módy a doplnkov. Za týmto úspechom stál jeho zakladateľ a dizajnér Bijan Pakzad spolu so svojím obchodným partnerom a dlhoročným priateľom Darom Mahboubim. Spoločne vybudovali impérium založené na princípe kvality a exkluzivity, pričom ich cieľom bolo vytvárať sezónne kolekcie a kompletné šatníky pre najmocnejších mužov sveta. A to sa aj podarilo. Klientmi značky Bijan sú americkí prezidenti od Ronalda Reagana až po Baracka Obamu, britský expremiér Tony Blair, ruský prezident Vladimir Putin, španielsky kráľ, ale aj bohaté celebrity - Muhammad Ali či Michael Jordan.

Expanzia spoločnosti pokračovala v roku 1983 otvorením veľkolepého showroomu na Fifth Avenue v New Yorku, v tesnej blízkosti hotela St. Regis. Tento krok ešte viac posilnil prestíž značky Bijan. V roku 1987 vstúpila značka do sveta vôní, čo bol pre značku veľký úspech. Do roku 2022 bol flakón parfumu Bijan Classic zaradený do stálej expozície v Smithsonian Museum vo Washingtone, D.C.

V roku 2010 sa značka Bijan spojila s luxusnými automobilkami Rolls-Royce a Bugatti, čo odštartovalo éru dizajnových spoluprác. Táto éra vyvrcholila v roku 2018 uvedením modelu DS Superleggera, ktorý vznikol v spolupráci s automobilkou Aston Martin. 

Podľa Forbesu je House of Bijan najdrahšou začkou pánskeho oblečenia na svete. Vlnený kabát stojí až 18 000 dolárov, bežné tričko 700 dolárov a ikonická bunda z exotickej kože stojí toľko čo byt v Bratislave. Nie je to však len hocijaké oblečenie, ktoré sa vyrobí niekde v Číne a predá sa s ohromnou prirážkou. V House of Bijan si dávajú záležať na kvalite a prakticky všetky kúsky sa vyrábajú ručne a na mieru.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+3
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Obľúbený nápoj Slovákov môže zdražieť až o 30 %

21. 11. 2024 | Redakcia

Obľúbený nápoj Slovákov môže zdražieť až o 30 %

Cena kávy môže vzrásť o 10 až 30 %, varujú analytici. Hlavným dôvodom je klesajúca produkcia kávových zŕn spôsobená klimatickou zmenou. Situáciu komlikuje fakt, že vo svete aj na Slovensku... celý článok

Slovákom zdražie obľúbený „krčmový“ nápoj, sú za tým nové dane aj klimatická zmena

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Slovákom zdražie obľúbený „krčmový“ nápoj, sú za tým nové dane aj klimatická zmena

Cena piva pôjde nahor. V predvolebnom období sa šírili hoaxy o zdražovaní piva, no realita je teraz ešte tvrdšia. Ceny piva môžu prekročiť psychologickú hranicu jedného eura za plechovku... celý článok

Na Slovensko sa blíži Black Friday: 4 tipy, s ktorými naozaj ušetríte peniaze

14. 11. 2024 | Barbora Magočová

Na Slovensko sa blíži Black Friday: 4 tipy, s ktorými naozaj ušetríte peniaze

Black Friday a Cyber Monday sú dobrou príležitosťou, ako výhodne zaobstarať (napríklad) vianočné darčeky. Všadeprítomné zľavové akcie ale môžu zlákať aj k nákupom zbytočností, ktoré... celý článok

Kde nakúpiť vo sviatok 17. novembra: Otváracie hodiny v známych reťazcoch

13. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Kde nakúpiť vo sviatok 17. novembra: Otváracie hodiny v známych reťazcoch

Viaceré reťazce na Slovensku upravia počas sviatku 17. novembra svoje otváracie hodiny a niektoré budú dokonca otvorené dlhšie deň predtým. Väčšina obchodov však bude zatvorená. Prinášame... celý článok

Drahota je už tu. Tieto potraviny zdraželi v októbri najviac

13. 11. 2024 | Redakcia

Drahota je už tu. Tieto potraviny zdraželi v októbri najviac

Ceny potravín na Slovensku zaznamenali nečakaný nárast o 1,7 % oproti septembru. Analytici IFP upozorňujú, že najväčší nárast cien zaznamenali oleje, tuky a zelenina. Viac než 80 %... celý článok