Slováci sa už tešia na príchod reťazca Biedronka, najmä na jeho nízke ceny a nové pracovné ponuky. Vo vlne radosti však trochu zaniká fakt, že v Poľsku ide o naozaj problémovú firmu. Nedávno dostala od poľského úradu na ochranu spotrebiteľa obrovskú pokutu vo výške 60 miliónov zlotých, čo je v prepočte takmer 14 miliónov eur. Nie je to prvá pokuta, ktorú Biedronke úrady naparili. A ani najväčšia.
Pokutu pre reťazec potvrdil aj odvolací súd. Ako dopĺňa server WirtualneMedia, reťazec celé roky označoval ovocie a zeleninu za domáce, poľské produkty. Cesnak však pochádzal zo Španielska, uhorky z Ukrajiny či mrkva z Belgicka.
Kráľ vysokých pokút
V období mezi rokmi 2019 a 2021 uskutočnili inspektori úradu rozsiahlu kontrolu v 263 predajniach obchodného reťazca Biedronka, ktorý je populárny po celom Poľsku. Výsledky kontroly boli alarmujúce, nakoľko v až 73 z nich boli zistené nedostatky, ktoré neboli len ojedinelé, ale podľa vyjadrení šéfa protimonopolného úradu Tomáša Chróstneho išlo o "systémové a dlhodobé" porušenia predpisov.
Tieto zistenia však narazili na odpor zo strany majiteľa reťazca, portugalskej skupiny Jerónimo Martins Polska. Firma ostro reagovala na spôsob, akým boli dôkazy počas inspekcí získavané. Podľa vyjadrení zástupcov Jerónimo Martins boli dôkazy zozbierané nespravodlivo a ich kvalita a úplnosť "vzbuzujú vážne výhrady".
Spomínaná astronomická pokuta nie je jediným škandálom poľskej Biedronky. Za roky pôsobenia v Poľsku ich už stihla nazbierať naozaj dosť a sú naozaj pestré - od pokút za porušenie pracovných podmienok, agresívnu kampaň, či mizernú kvalitu, až po žltačkou kontaminované jahody, ktoré sa nelegálne dostali až do školskej jedálne v Krásne nad Kysucou.
V marci tohto roka vydali poľské úrady varovanie pred jahodami, ktoré mohli byť kontaminované vírusom hepatitídy A. Hepatitída, alebo ľudovo žltačka, je nepríjemné vírusové ochorenie, ktoré sa prenáša konzumáciou potravín či vody znečistenými fekáliami, alebo aj olizovaním špinavých rúk.
Ovocie pochádzalo z Maroka, do Poľska ich doviezla španielska firma a skončili na pultoch reťazca Biedronka. Odtiaľ si jahody našli cestu aj na Slovensko. Noviny.sk vtedy informovali, že jahody z tejto šarže nakúpila od dodávateľa základná škola a ovocie rozdávala deťom ku školskému obedu. Podľa kontroly tam nemali jahody čo robiť, dodávateľ ich totiž nakúpil práve v Biedronke a do jedálne sa dostali nelegálnou cestou.
Klamstvá na cenovkách a nočné SMS o zlom Lidli
Jahody so žltačkou sú pomerne čerstvou kauzou, podobne ako spomínaná pokuta za zlé označenie pôvodu zeleniny. Vo februári informovali poľské médiá o ďalšom prešľape. Reťazec uvádzal v regáloch iné ceny, ako mal na pokladni. V Poľsku (aj na Slovensku) ide o škodlivú praktiku. Web DlaHandlu.pl dodáva, že už v roku 2020 mal majiteľ Biedronky, portugalská firma Jerónimo Martins Polska na krku megapokutu za zle uvedené ceny. Regulátor mu vtedy udelil pokutu 115 miliónov zlotých, čo je viac ako 26,5 milióna eur.
Z prešľapov, ktoré potvrdili úrady aj spotrebitelia, sa dá predpokladať, že Biedronka zrejme nehrá úplne čistú hru. A týka sa to aj marketingových aktivít. Ako podotýka Trend, jej vernostný program Moja Biedronka je mimoriadne otravný. Marketingové SMS chodili doslova vo dne, v noci, pričom Biedronka sa v každej správe nezabudla pochváliť, že je lacnejšia ako jej najväčší konkurent, Lidl. Tento claim si dala Biedronka aj na bilbordy.
Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa reagoval len suchým konštatovaním, že zákazníci súhlasili s podmienkami vernostného programu vrátane prijímania správ. Biedronka rovnako (arogantne) odkázala, že zákazníkov nikto nenúti byť vo vernostnom programe a pokojne si môžu nechať výhodné ponuky ujsť.
Rok 2020 bol pre Biedronku naozaj plodný, pokiaľ šlo o pokuty. Reťazec čelil obvineniu, že profitoval na úkor svojich dodávateľov. Spoločnosť bola obvinená, že tovar od dodávateľov predávala so zľavou, no informovala ich o tom až dodatočne, po prebratí a úplnom zaplatení tovaru. Za tento postup bol reťazec pokutovaný šialenou sumou 163 miliónov eur.
Štrajk zamestnancov hrozí aj dnes
Na ďalší škandál upozornili nedávno Aktuality.sk. Zamestnanci reťazca spísali petíciu za lepšie pracovné podmienky.
Štyritisíc zamestnancov poľského reťazca podpísalo petíciu, v ktorej žiadajú o zlepšenie pracovných podmienok, zvýšenie miezd, nárast počtu zamestnancov v obchodoch, a zavedenie prémií pre pracovníkov mäsového pultu. Odborári však poukazujú aj na problém s nedostatočnými príplatkami za prácu počas nedieľ a sviatkov, kde by mali zamestnanci dostávať stopercentné mzdové zvýhodnenie. Gabriela Kaim uviedla, že situáciu prešetruje aj Národný inšpektorát práce, ktorý vykonal kontroly v predajniach Biedronky v meste Elbląg.
V reakcii na petíciu zamestnancov sieť Biedronka prostredníctvom Katarzyny Strugalskej, riaditeľky pre pracovné vzťahy, uviedla, že žiadosti zamestnancov sú založené na neúplných alebo dokonca nesprávnych informáciách. Poukázala na to, že Biedronka ako prvá zvýšila platy svojim zamestnancom už od januára tohto roku o približne 17 percent, čo je podstatne viac ako zvýšenie platu ktoréhokoľvek konkurenta na trhu, ktoré neprekročilo 10 percent. Gabriela Kaim z odborového zväzu Solidarność obvinila Jeronimo Martins Polska, že firma neberie vážne argumenty zväzu a len predstiera sociálny dialóg.
Pred príchodom Biedronky panuje eufória
Slováci a aj Česi sú veľmi hrdí na domáce potraviny, no pokiaľ ide o nízke ceny, veľakrát sa držia hesla „za tie peniaze nech aj črevo potrhá“. Najmä Česi sa na sociálnych sieťach chvália plnými vozíkmi nákupov z Poľska, pričom si pochvaľujú aj kvalitu a chuť potravín. Vyhovuje im aj cena a to aj napriek tomu, že v Poľsku skončilo obdobie nulovej DPH na potraviny a ceny šli mierne hore.
Biedronka by mohla na Slovensku otvoriť prvé obchody už koncom roku 2024, myslí si Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko. Ako povedal pre denník Pravda, príchod nového reťazca to má dobrú aj zlú stránku. „Biedronka nepochybne na Slovensko príde. Podľa toho, ako sa správa, zrejme koncom tohto roku alebo celkom iste začiatkom budúceho. Otázka je, čo všetko sa zmení na trhu. Obávam sa, že vzhľadom na to, aké má Biedronka zastúpenie poľských výrobkov na trhu v Poľsku, prinesie tento reťazec ešte väčší tlak na slovenských výrobcov potravín,“ hovorí šéf COOP Jednota Slovensko.
Reťazce cítia tlak aj zo strany vlády, ktorá už pripravuje legislatívu, ktorá by, zjednodušene povedané, zakázala reťazcom na Slovensku predávať rovnaké potraviny za vyššie ceny, ako na iných trhoch. Navyše, éra vysokej inflácie už končí, čo bol napokon dôvod, prečo Poľsko nepredĺžilo obdobie nulovej DPH.
Odkedy sa na Slovensko dostali prvé šumy o príchode Biedronky, pribúdajú správy o možných lokalitách a pracovných ponukách v novom reťazci. Slováci sa, pochopiteľne, tešia na nízke ceny a na nového konkurenta reťazcom, ktoré sa na našom trhu udomácnili.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.