Neprevzatie zásielky neznamená zrušenie zmluvy
Je všeobecne známe, že drvivú väčšinu tovarov objednaných cez internet môžete do 14 dní od ich prevzatia bez udania dôvodu vrátiť. Niektorí zákazníci však toto právo zneužívajú. Po objednaní tovaru na dobierku doručovanú zásielku neprevezmú bez toho, aby e-shopu dali riadne na vedomie, že kúpnu zmluvu zrušujú formou odstúpenia.
Dokiaľ však zmluva nie je riadne zrušená (napr. odstúpením), je z právneho hľadiska naďalej záväzná. Predávajúci je teda v dobe trvania jej účinnosti povinný kupujúcemu tovar dodať a kupujúci má na oplátku povinnosť ho prevziať a zaplatiť dohodnutú cenu.
Niektorí obchodníci od tzv. nepreberačov požadujú aspoň náhradu škody vo výške nákladov súvisiacich so zmareným doručovaním tovaru. Predávajúci ďalej môžu od kupujúcich požadovať poplatok za uskladnenie včas neprevzatej veci. Uvedené nároky obchodníkov síce po ich vyčíslení nepredstavujú horentnú sumu, pre spotrebiteľov však môže byť ich vymáhanie napriek tomu nepríjemné. Aj menšie dlhy sa totiž môžu navýšiť o úroky z omeškania a po ich uplatnení žalobou tiež o náhradu trov súdneho konania.
Ako to bude s nepreberaním tovaru od augusta?
augusta 2023 nadobúda účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý rozsiahlym spôsobom novelizuje aj ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv. Novoprijatý spotrebiteľský kódex zároveň zrušuje zákon č. 102/2014 Z.z., ktorým sa odstupovanie od zmlúv uzatvorených cez e-shop spravovalo doteraz. Možnosť odstúpenia bez udania dôvodu však spotrebiteľom naďalej zostáva zachovaná; jej úprava bude po novom obsiahnutá priamo v zákone o ochrane spotrebiteľa.
Ak si objednáte tovar cez e-shop, bude sa kúpna zmluva uzatvorená medzi vami a obchodom (podobne ako po starom) považovať za zmluvu uzavretú na diaľku. V prípade, že si obchodník voči vám splní všetky potrebné informačné povinnosti (typicky to robí v obchodných podmienkach, s ktorých znením pred uzatvorením zmluvy udeľujete súhlas), budete môcť od takejto zmluvy bez uvedenia dôvodu platne odstúpiť, ak splníte nasledujúce požiadavky:
1) k odstúpeniu dôjde do 14 dní odo dňa, kedy ste tovar prevzali, pričom lehota sa považuje za zachovanú, ak oznámenie o odstúpení obchodníkovi najneskôr v jej posledný deň odošlete;
2) 14 dňová lehota začne plynúť okamihom, keď vy (alebo vami určená 3. osoba okrem dopravcu):
- prevezmete všetky časti objednaného tovaru alebo
- prevezmete tovar, ktorý bol dodaný ako posledný, pokiaľ sa tovary objednané v jednej objednávke dodávajú oddelene alebo
- prevezmete posledný diel alebo posledný kus tovaru pozostávajúceho z viacerých dielov alebo kusov alebo
- prevezmete prvý dodaný tovar, pokiaľ sa má tovar dodávať opakovane počas určitej doby;
3) pre vylúčenie pochybností zákon výslovne stanoví, že od zmluvy uzavretej na diaľku, ktorej predmetom je dodanie tovaru, môžete odstúpiť aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie (teda aj pred prevzatím tovaru).
Odstúpenie bez udania dôvodu naďalej nebude možné realizovať mlčky (tzn. len neprebratím tovaru). Odstúpiť môžete v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom médiu – najjednoduchšie je použitie vzorového formulára, ktorý by vám obchodník mal pre tieto účely poskytnúť (nájdete ho aj v prílohe č. 2 zákona o ochrane spotrebiteľa). Ak bola zmluva uzatvorená ústne, postačí pre odstúpenie aj akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie, ktorým vyjadríte vôľu od kúpnej zmluvy odstúpiť (napr. „odstupujem od zmluvy“ či aspoň „ruším zmluvu“).
Na mŕtveho chrobáka sa neoplatí hrať už preto, že v prípade sporu znášate dôkazné bremeno ohľadom platného odstúpenia práve vy. Ak nebude kúpna zmluva zrušená, bude pre vás (napriek neprevzatiu tovaru) naďalej záväzná. Stále preto bude trvať napríklad vaša povinnosť prevziať tovar a zaplatiť zaň kúpnu cenu; v prípade, že tieto povinnosti porušíte, zostáva obchodníkovi zachované právo na náhradu škody vzniknuté v dôsledku vášho porušenia.
Aké náklady musíte niesť v súvislosti s odstúpením bez udania dôvodu?
Ak tovar prevezmete a následne odstúpite bez udania dôvodu, máte na jeho vrátenie e-shopu 14 dní od odstúpenia s tým, že posledný deň tejto lehoty musí dôjsť k jeho odoslaniu. V súvislosti s odstúpením znášate len:
- náklady na vrátenie tovaru obchodníkovi alebo osobe ním určenej na prevzatie tovaru; to neplatí, ak vás e-shop na túto povinnosť pred uzavretím zmluvy riadne neupozornil, príp. ak vyhlásil, že aj tieto náklady bude hradiť on (tzv. bezplatné vrátenie tovaru),
- rozdiel medzi cenou najlacnejšieho bežného spôsobu dodania ponúkaného e-shopoma iným spôsobom dodania tovaru (zákon ho označuje ako tzv. dodatočné náklady), avšak len ak ste si pri nákupe zvolili práve drahší spôsob dodania; okrem čiastky zodpovedajúcej tomuto rozdielu vám však musí obchodník vrátiť všetky platby, ktoré od vás prijal, a to vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné či iných nákladov a poplatkov.
Ak ste tovar použili nad rámec zaobchádzania potrebného na zistenie jeho vlastností a funkčnosti, zodpovedáte aj za zníženie jeho hodnoty vzniknutej v dôsledku takéhoto použitia. Uvedené neplatí, ak si obchodník nesplnil svoju informačnú povinnosť ohľadom odstúpenia bez udania dôvodu.
Dodajme, že uvedené podmienky týkajúce sa odstúpenia platia pre zmluvy o dodávke tovaru. Odlišné pravidlá sa uplatnia napríklad v prípade zmlúv o poskytovaní služieb či dodaní digitálneho obsahu.
Kedy odstúpenie bez udania dôvodu možné nie je
Stále platí, že odstúpenie v režime bez uvedenia dôvodu nebude možnénapríklad v prípade objednávky tovaru, ktorý:
- bol vyrobený podľa vami požadovanej špecifikácie alebo na mieru,
- podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze,
- je uzavretý v ochrannom obale a nie je vhodné ho vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov, ak bol ochranný obal po dodaní porušený,
- vzhľadom na svoju povahu môže byť po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom.
"Poznámka: Vzhľadom na to, že prezidentka zákon vetovala, bude sa jeho účinnosť posúvať. Veto prezidentky sa však netýka častí zákona, ktoré boli využité pri príprave článku a ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nakoniec budú platiť, pretože z podstatnej časti predstavujú zapracovanie predpisov EÚ do slovenského právneho poriadku."
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.