1. Zavádza sa mechanizmus proti klamlivým zľavám
Zľavy bývajú veľkým lákadlom. Zaplatením zníženej ceny totiž okrem tovaru spravidla získavate aj potešenie z výhodnej kúpy. Obchodníci túto skutočnosť hojne využívajú; mnohí z nich sa však dopúšťajú zavádzania ohľadom skutočnej výšky zľavy. Tejto praktike má zamedziť zverejnenie informácie o najnižšej cene tovaru za určité obdobie, s ktorým ste sa možno už stretli pri nákupe v e-shopoch pôsobiacich vo viacerých členských štátoch EÚ.
Po novom bude aj na Slovensku platiť, že pri každom oznámení o zníženíceny tovaru vám obchodník bude musieť poskytnúť informáciu o najnižšej cene, za ktorú ho predával:
- v období nie kratšom ako 30 dní pre znížením jeho ceny alebo
- v období od začiatku jeho uvedenia do predaja, ak celková doba predaja tovaru do zníženia ceny ešte nedosiahla 30 dní.
Pri postupnom znižovaní ceny môže obchodník uviesť aj pôvodnú cenu pred prvým znížením bez ohľadu na dobu trvania predaja tovaru.
Uvedené pravidlá nebudú platiť pre výrobky, ktoré podliehajú rýchlemu zníženiu kvality či skaze – výluka sa teda bude týkať napríklad potravín s krátkou dobou spotreby. Vzhľadom na náročnosť splnenia informačnej povinnosti pri znížení ceny tovaru ju nebudú musieť obchodníci bez výnimky plniť už od 1. 8. tohto roka – najneskôr však musí byť splnená 1. 1. 2024.
2. Zákon lepšie vymedzuje vaše nároky, ak vás obchodník napáli nekalou praktikou
Legálna definícia nekalých obchodných praktík naďalej zostáva pomerne rozsiahla. Pre účely tohto článku možno veľmi zjednodušene konštatovať, že ide o rôzne podoby nečestnosti alebo nátlaku, ktorými obchodník cieli na vašu slabinu či indispozíciu so zámerom ovplyvniť vaše nákupné správanie. Typicky sa tieto praktiky prejavujú ako klamlivé či agresívne formy predaja a propagácie.
Pokiaľ sa vás nekalá obchodná praktika priamo dotkne, budete mať v závislosti od jej povahy právo:
- na bezplatnú nápravu, a to najmä právo na opravu či výmenu produktu alebo vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny, ak s prihliadnutím na okolnosti použitia praktiky bude dodatočná náprava možná,
- odstúpiť od zmluvy, ak bola pri jej uzavretí použitá agresívna obchodná praktika alebo taká nekalá praktika, bez použitia ktorej by ste zmluvu neuzatvorili.
Zároveň vám zostane zachované aj právo na náhradu škody či právo dovolať sa neplatnosti zmluvy uzatvorenej omylom vyvolaným predávajúcim.
3. Vyberáte tovar podľa recenzií? Po novom ľahšie zistíte, či sú hodnoverné
Dobré odporúčanie je najlepšia reklama – aj preto sa obchodníci často uchyľujú k tzv. falošným recenziám. Nový zákon preto reaguje na túto klamlivú obchodnú praktiku zvýšenou zodpovednosťou obchodníkov za objektivitu spotrebiteľských referencií. Ak predávajúci poskytuje spotrebiteľom prístup k hodnoteniu produktov, mal by jasne deklarovať, či a akým spôsobom zabezpečuje, že recenzie skutočne pochádzajú od osôb, ktoré tovar kúpili alebo použili.
4. Upresnenie zákazu nepríjemného obťažovania pri vymáhaní pohľadávok
Aktuálne platí, že obchodník (príp. ním splnomocnená osoba) vás nemôže pri vymáhaní pohľadávok zo spotrebiteľskej zmluvy osobne navštevovať na pracovisku či v domácnosti a zároveň vás nesmie za účelom vymáhania kontaktovať či obťažovať počas sviatkov, dní pracovného pokoja a v pracovných dňoch po 18. hodine.
Podľa novej úpravy bude zákaz vyššie popísaného obťažujúceho vymáhania pohľadávok výslovne platiť aj vo vzťahu k blízkym osobám spotrebiteľov; zároveň sa upresňuje, že počas pracovných dní nemožno spotrebiteľa ohľadom vymáhania pohľadávok zo zmluvy kontaktovať v čase medzi 18. a 8. hodinou nasledujúceho dňa.
5. Dlhšia lehota pre odstúpenie od zmluvy uzavretej na predajnej akcii alebo pri nevyžiadanej návšteve
V prípade, že uzatvoríte zmluvu pri nevyžiadanej návšteve (napr. s podomovým predajcom) alebo na predajnej akcii či v súvislosti s nimi, budete mať na odstúpenie od tejto zmluvy bez udania dôvodu až 30 dní od jej uzatvorenia (doteraz platila lehota 14 dní). Táto úprava môže byť významným prínosom pre zraniteľnejších spotrebiteľov (napr. seniorov), ktorí často lepšie vyhodnotia (ne)výhodnosť uzatvorených zmlúv až s určitým oneskorením v nadväznosti na poradu s blízkymi osobami.
6. Prísnejšie pravidlá pre dvojakú kvalitu
Za nekalú obchodnú praktiku sa označuje aj marketing, ktorý tovar prezentuje ako identický s výrobkami uvádzanými na trh v iných členských štátoch napriek tomu, že má podstatne odlišné zloženie či vlastnosti.
Zákon však uvádza, že takáto praktika sa nebude považovať za klamlivú, ak odlišné zloženie a vlastnosti tovarov budú odôvodnené legitímnymi alebo objektívnymi faktormi. Dôvodová správa za takéto faktory považuje napríklad limity vyplývajúce z osobitnej právnej úpravy členského štátu či aktuálnu dostupnosť a sezónnosť surovín.
7. Zmeny sa budú týkať aj reklamácií
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zároveň novelizuje aj niektoré ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv.
Pri ich uzatvorení bude môcť kupujúci uplatniť práva zo zodpovednosti predávajúceho za vadu, len ak ju vytkne v subjektívnej lehote v trvaní dvoch mesiacov od jej zistenia. Zároveň však zostáva zachovaná dĺžka objektívnej lehoty pre uplatnenie vád (tzv. záručná lehota), ktorá bude v drvivej väčšine prípadov trvať 2 roky od dodania tovaru.
Pôvodnú fixnú tridsaťdňovú lehotu na vybavenie reklamácie má nahradiť tzv. primeraná lehota. Rozumie sa ňou najkratší čas, ktorý obchodník potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady. Dĺžku konkrétnej lehoty pre odstránenie vady musí obchodník spotrebiteľovi oznámiť v potvrdení o jej vytknutí. Napriek uvedenému nejde o revolučnú zmenu – primeraná lehota ani naďalej nebude môcť byť dlhšia ako 30 dní od vytknutia vady. Výnimku bude tvoriť len jej predĺženie z objektívneho dôvodu, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
"Poznámka: Vzhľadom na to, že prezidentka zákon vetovala, bude sa jeho účinnosť posúvať. Veto prezidentky sa však netýka častí zákona, ktoré boli využité pri príprave článku a ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nakoniec budú platiť, pretože z podstatnej časti predstavujú zapracovanie predpisov EÚ do slovenského právneho poriadku."
Barbora Magočová
Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.