Výhody superlacných reťazcov
Veľké, lacné siete predajní, takzvané diskonty, sa rozmáhajú po celom svete. V niektorých krajinách tvoria až 40 % trhu. K úspechu im pomohli najmä zmeny, ktorými prešli, a to rozšírenie sortimentu, ponuka produktov vyššej kvality a zlepšenie nákupnej skúsenosti.
Ich koncept spočíva v predaji privátnych značiek za nízku cenu, no postupne začali porážať v testoch kvality aj značkové výrobky. Medzi ich najocenenejšie výhody patrí:
- Cenová dostupnosť – vďaka udržiavaniu nízkych prevádzkových a nákupných nákladov môžu ponúkať zákazníkom kvalitné výrobky za nízke ceny. Toto je hlavná výhoda pre zákazníkov, ktorí si strážia rozpočet.
- Rozmanitosť – ponúkajú široký sortiment výrobkov, a to od potravín a domácich potrieb až po oblečenie a elektroniku. To zaručuje, že zákazníci nájdu takmer všetko, čo potrebujú, pod jednou strechou. Tým sa šetrí čas a energia.
- Pohodlie – vďaka množstvu prevádzok po celom Slovensku sú tieto reťazce ľahko dostupné pre veľkú časť obyvateľstva. Ich predĺžené prevádzkové hodiny navyše vyhovujú nabitým rozvrhom moderných spotrebiteľov.
- Pravidelné zľavy a akcie – tieto predajne často ponúkajú špeciálne ponuky a akcie, vďaka ktorým môžu zákazníci pri nákupe ešte viac ušetriť.
Európsky diskontný gigant
Za najznámejší diskontný reťazec u nás môžeme označiť Lidl. Tento nemecký diskontný reťazec vstúpil na náš trh v roku 2004. Dnes, s viac ako 162 predajňami po celej krajine, ponúka Lidl široký sortiment výrobkov vrátane potravín, čerstvých produktov, pečiva a potrieb pre domácnosť. Zameriava sa na svoje výrobky pod vlastnou značkou, ktoré tvoria približne 80 % ponuky. Vďaka tomu môže Lidl udržiavať ceny výrazne nižšie ako značkové náprotivky.
Spomenúť môžeme aj supermarkety podobné Lidlu, ako sú Tesco, Kaufland a Billa, ktoré sa svojou politikou predaja približujú k tomuto modelu. Pravidelné akcie nájdu nakupujúci aj v reťazcoch COOP Jednota a Terno.
Za nízke ceny nenakúpite len potraviny
Okrem obchodných sietí s prevažne konzumným tovarom majú Slováci k dispozícii aj iné možnosti:
- Pepco – poľský obchod primárne zameraný na oblečenie, bytový textil, doplnky a domáce potreby.
- Tedi – pôvodne z Nemecka, ponúka široký sortiment výrobkov vrátane bytových dekorácií, papierenských potrieb, hračiek a domácich potrieb.
- KiK – nemecký diskontný predajca textilu a odevov ponúka rôzne cenovo dostupné oblečenie, obuv a bytový textil, ako aj niektoré domáce potreby a dekorácie.
Priletí k nám Lienka?
Takto sa z poľštiny prekladá Biedronka, najväčšia poľská sieť supermarketov. Firma, vlastnená portugalskou podnikateľskou skupinou Jeronimo Martins, uvažuje o otvorení prvých predajní aj na Slovensku. Ak sa tak stane, dá sa očakávať, že bude bojovať o zákazníkov nižšími cenami a ponukou nových výrobkov z Poľska.
„Uvažujeme o rozvoji nášho obchodného modelu v inej krajine, ktorou by mohlo byť Slovensko. Ako pri každom biznis projekte, jeho spusteniu predchádza fáza podrobného prieskumu trhu a analýzy, v ktorej sa momentálne nachádzame. O finálnych rozhodnutiach budeme informovať v budúcnosti,“ uviedol pre Denník N riaditeľ pre komunikáciu a trvalo udržateľný rozvoj Biedronky.
Kedy otvorí svoju prvú predajňu, zatiaľ jasné nie je. Taktiež ani to, či Poliaci vstúpia na Slovensko s pôvodným názvom Biedronka alebo sa rozhodnú pre slovenský preklad Lienka. Vieme ale, že Slovákom môže rozšírenie konkurencie medzi predajcami priniesť zníženie cien potravín, ktoré na Slovensku patria medzi hlavné príčiny rastu inflácie.
Na druhej strane to potenciálne ohrozuje slovenských potravinárov. Ešte sa totiž nevie, či Biedronka plánuje na Slovensku predávať najmä poľské potraviny alebo sa tu zameria aj na rozšírenie spolupráce s domácimi výrobcami.
Na svojom webe uvádza, že od vyše tisíc poľských subdodávateľov odoberá až 90 % produktov, ktoré predáva. Na porovnanie, Slovensko si z vlastnej výroby potravín kryje iba 40 % svojej spotreby.
Čo to znamená pre zákazníkov?
Nákup v diskontných predajniach na Slovensku vám pomôže ušetriť a rýchlo vybrať zo širokému sortimentu výrobkov pod jednou strechou. Nemusí však byť ideálnou voľbou pre nakupujúcich s vysokými nárokmi na kvalitu.
Existujú situácie, kedy nakupovanie v diskontných predajniach nemusí byť tou najvýhodnejšou voľbou. Spotrebitelia, ktorí hľadajú konkrétny produkt, svoju obľúbenú značku alebo osobný prístup, radšej zvolia tradičné maloobchodné predajne a špecializované obchody.
Ak hľadáte spôsob, ako znížiť svoje každodenné výdavky, navštívte niektorú z uvedených predajní a presvedčte sa sami. Pre „lovcov zliav” ponúka väčšina z nich aj zľavový leták alebo vlastnú online aplikáciu. V ich ponuke nájdete najvýhodnejšie ceny.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.