Kryptomenám chýbajú na Slovensku jasné pravidlá. Čaká sa na európsku smernicu
29. 12. 2021 | Redakcia
Pri obchodovaní s kryptomenami a NFT je potrebné mať vyriešené kľúčové regulačné problémy a daňové otázky.
Zdroj: Canva/Doni Persada, Studiocasper, Getty Images
Najväčší hráč na trhu s diamantmi môže po takmer storočí zmeniť majiteľa. Anglo American plánuje predaj svojho diamantového podniku De Beers v rámci rozsiahleho plánu na rozdelenie spoločnosti, aby sa ubránila pred pokusom o prevzatie v hodnote 34 miliárd libier zo strany svojho konkurenta, austrálskeho baníckeho giganta BHP. Informuje o tom The Guardian.
„Anglo American sa potrebuje ubrániť prevzatiu zo strany najväčšej ťažobnej spoločnosti sveta, preto musí zúžiť svoj záber. Diamantový biznis rozptyľoval jej zameranie na produkciu základných kovov a finančne ju preto oslaboval až tak, že je teraz cieľom snahy o prevzatie,“ vysvetľuje hlavný ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda vo svojom článku na Investujeme.cz.
Tento krok prichádza po tom, čo Anglo American odmietol druhú nevyžiadanú ponuku od BHP. CEO spoločnosti Duncan Wanblad predstavil "jasný, presvedčivý a rozhodný plán", ktorý zahŕňa nielen predaj De Beers, ale aj oddelenie ich juhoafrického platinového podnikania a aktív v oblasti výroby ocele. Wanblad tvrdí, že tieto kroky umožnia vytvoriť "radikálne zjednodušenú" spoločnosť zameranú na svetové aktíva v oblasti medi, železnej rudy a hnojív.
De Beers je známa spoločnosť špecializujúca sa na ťažbu, obchodovanie a maloobchodný predaj diamantov. Bola založená v roku 1888 Cecilom Rhodesom v Južnej Afrike. Spoločnosť rýchlo získala kontrolu nad významnou časťou svetovej produkcie diamantov. Rhodes vytvoril De Beers Consolidated Mines tým, že odkúpil a skonsolidoval rôzne diamantové nároky, a neskôr vytvoril Diamond Syndicate na riadenie distribúcie diamantov a udržanie vysokých cien.
Rodina Oppenheimerovcov zohrala významnú úlohu v histórii De Beers, keď sa Ernest Oppenheimer stal členom správnej rady spoločnosti v roku 1926 a predsedom v roku 1929. Počas éry Oppenheimerovcov De Beers posilnil svoju kontrolu nad trhom s diamantmi a inovoval v oblasti marketingu a reklamy, vrátane slávneho sloganu "Diamanty sú večné". Tento claim sa firme podarilo prepašovať až do Bondovky.
Nie je to jediný mýtus, ktorý vytvorila firma De Beers. Ako podotýka BBC, nepísané pravidlo, že zásnubný prsteň musí mať hodnotu aspoň troch mesačných platov muža, je tiež dielom marketingových mágov z De Beers. Diamanty dokonca nie sú takou tradíciou v oblasti zásnubných prsteňov, ako by sa mohlo zdať. V 30. rokoch 20. storočia boli vo svete skôr raritou a zdobili len 10 % zásnubných prstienkov. V 80. rokoch 20. storočia už boli diamanty v 80 % prsteňov.
De Beers má bohatú históriu, ktorú charakterizujú významné udalosti, ako napríklad objav Cullinanovho diamantu v roku 1905 a úloha spoločnosti počas prvej svetovej vojny, keď poskytovala zdroje pre vojnové úsilie. Spoločnosť sa rozšírila globálne, otvorila bane v Kanade a spolupracovala s inými subjektmi na udržanie svojho postavenia na trhu. Dnes De Beers pôsobí v niekoľkých krajinách vrátane Botswany, Namíbie, Južnej Afriky a Kanady a je známa svojimi luxusnými diamantovými šperkami.
De Beers je aj dnes vnímaný ako monopol na diamanty, no to už dávno nie je pravda. Adonis Pouroulis, šéf predstavenstva Petra Diamonds pre portál Diamonds potvrdil, že dnes je na trhu už mnoho hráčov. De Beers však až do 80. rokov 20. storočia skutočne ovládal takmer 90 % trh s diamantmi.
David Johnson, vedúci oddelenia médií a komerčnej komunikácie v De Beers, dodáva, že podiel jeho spoločnosti na celosvetovej dodávke bol v roku 2016 približne 35 % podľa hodnoty, zatiaľ čo Alrosa dodávala takmer 30 % svetovej hodnoty neopracovaných diamantov. Iní producenti, ako Sodiam, Dominion Diamonds, Rio Tinto a Petra Diamonds, mali v roku 2016 tiež značné podiely na hodnote dodávok.
V posledných rokoch sa De Beers zameriava aj na etické praktiky a udržateľnosť. Spoločnosť spolupracuje s UN Women na podpore rodovej rovnosti a zaviedla De Beers Marque, mikroskopický systém označovania, ktorý zaisťuje sledovateľnosť ich diamantov, čím podporuje zodpovedné získavanie surovín. Inak povedané, v dnešnej dobe je priam nemožné kúpiť si v obchode takzvané „krvavé diamanty“.
Najvýhodnejšie cestovné poistenie
Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.
Rozšírená verzia kalkulačky
Ďalšie kalkulačky
Najčítanejšie články