Americké auta spotrebitelia nechcú

Roman Dvořák | rubrika: Článok | 8. 6. 2009
Automobilový priemysel sa po sektore nehnuteľností radí k druhému pilieru americkej ekonomiky. Zamestnáva pár miliónov obyvateľov USA a podieľa sa asi tromi percentami na HDP. Ani to však nie je dôvod, aby naďalej existoval v podobe niekoľkých nekonkurencieschopných automobiliek, ktorých problémy trvajú omnoho dlhšie než samotná kríza.
Americké auta spotrebitelia nechcú

Zdroj: Shutterstock

Klesajúca produktivita - podobný problém ako vo veľkej Británii

Americký automobilový priemysel pomaly upadá niekoľko desaťročí. Pripomína koniec toho britského priemyslu, ktorý mal taktiež problém s nízkou produktivitou, aj keď britská produktivita vtedy klesla z iného dôvodu. Efektivita práce sa v britských automobilkách prepadla po zavedení úkolovej mzdy, ktorá umožnila robotníkom stanoviť si pohodlnejšie pracovné tempo. Produktivita v amerických automobilkách dlhodobo klesá kvôli vysokým nákladom na zamestnanca. Drahšia výroba ale nie je jediným problémom.

Spotrebitelia preferujú zahraničné automobily

Spotrebitelia prestávali kupovať americké autá už dlho pred krízou. Nie však preto, že by na ne nemali, ale preto, že v nich nechcú jazdiť. Páčia sa im japonské a európske autá, nie tie americké. Kríza na ich vkuse nič nezmenila. Američania naďalej preferujú cudzie vozidlá, ako dokladá aprílový test amerického časopisu Consumer Report. Medzi desiatimi autami hodnotenými spotrebiteľmi ako najlepšie  bolo iba jedno americké. Medzi desať najhorších sa zaradilo až osem amerických.

Američania nevnímajú zahraničné auta iba ako lacnejšie a hospodárnejšie, ale i ako menej poruchové, výkonnejšie a kvalitnejšie. Tomu nasvedčujú i vyššie predaje dovážaných aut a ich rastúci podiel na americkom trhu. Prežitie amerických automobiliek nezávisí na tom, kedy kríza skončí, ale kedy (prípadne či vôbec) začnú spotrebitelia uprednostňovať domáce značky pred zahraničnými. Šancu, ktorú k tomuto automobilky dostali predtým, premárnili. Americký automobilový priemysel v porovnaní s ostatnými odvetviami vynakladal najväčšie sumy na inovácie a vývoj.  Súdiac podľa sťažností spotrebiteľov na časté poruchy vozov, to však veľký úspech neprinieslo.

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je kľúčové

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je strategicky najdôležitejšie, a to obzvlášť v ekonomike, kde je súkromná spotreba kľúčová. Nemá zmysel zaoberať sa porovnaním výpočtov, koľko bude stáť daňových poplatníkov záchrana automobiliek a koľko ekonomika stratí, že tieto automobilky skrachujú. Finančné injekcie nepriniesli firmám žiadnu konkurenčnú výhodu a kupujúcim prospech. Slúžili iba k udržaniu neefektívnej výroby, o ktorú americký spotrebitelia už mnoho rokov nestoja. Kríza, počas ktorej klesá zamestnanosť v automobilovom priemysle a jeho podiel na HDP, je najvýhodnejšou dobou k uzatvoreniu tejto kapitoly. Až príde boom, riešenie bude drahšie.

Autor pracuje ako analytik spoločnosti Pioneer Investments

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

MoneyFest: Najväčšia nezávislá finančná konferencia láme rekordy a prichádza s dátumom na rok 2025!

21. 11. 2024 | PR článok

MoneyFest: Najväčšia nezávislá finančná konferencia láme rekordy a prichádza s dátumom na rok 2025!

Bratislava zažila 29. októbra 2024 unikátnu udalosť – prvú nezávislú finančnú konferenciu MoneyFest, ktorá privítala neuveriteľných 947 účastníkov. Tento rekordný počet návštevníkov... celý článok

FURT NIEČO [s Peniazmi]: Je chyba neinvestovať celý život a potom chcieť zarobiť hneď

19. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

FURT NIEČO [s Peniazmi]: Je chyba neinvestovať celý život a potom chcieť zarobiť hneď

Za populárnym projektom FURT NIEČO [s Peniazmi] stojí influencer František Michalovích, ktorý sa vo svete financií pohybuje už viac ako 10 rokov. V rozhovore sme sa snažili prísť na... celý článok

Eaconomy láka Slovákov na super zisky, no nemá povolenia, varuje NBS

26. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Eaconomy láka Slovákov na super zisky, no nemá povolenia, varuje NBS

Platforma Eaconomy, ktorá láka na vysoké zisky a na rýchle zárobky z mobilu, je zrejme podvod. varuje NBS. V zahraničí ju označujú za Ponziho schému. Na Slovensku nemá žiadne povolenia. celý článok

Štátne dlhopisy pre ľudí sú tu, minister potvrdil dátum prvej emisie

10. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Štátne dlhopisy pre ľudí sú tu, minister potvrdil dátum prvej emisie

Nové štátne retailové dlhopisy, ktoré plánuje Slovensko vydať v marci 2025, môžu znamenať prelom v investičných návykoch slovenských domácností. S úrokom približne 3 % a oslobodením... celý článok

Gen Z sa toho nebojí. Mladí ľudia investujú, ich rodičia majú traumu

27. 9. 2024 | Ivana Sladkovská

Gen Z sa toho nebojí. Mladí ľudia investujú, ich rodičia majú traumu

Nedávny prieskum ukázal, že mladí ľudia sú v investovaní oveľa odvážnejší ako predošlé generácie. Niet sa čo čudovať. Ich rodičov traumatizovali finanční poradcovia bažiaci po astronomických... celý článok