Klesajúca produktivita - podobný problém ako vo veľkej Británii
Americký automobilový priemysel pomaly upadá niekoľko desaťročí. Pripomína koniec toho britského priemyslu, ktorý mal taktiež problém s nízkou produktivitou, aj keď britská produktivita vtedy klesla z iného dôvodu. Efektivita práce sa v britských automobilkách prepadla po zavedení úkolovej mzdy, ktorá umožnila robotníkom stanoviť si pohodlnejšie pracovné tempo. Produktivita v amerických automobilkách dlhodobo klesá kvôli vysokým nákladom na zamestnanca. Drahšia výroba ale nie je jediným problémom.
Spotrebitelia preferujú zahraničné automobily
Spotrebitelia prestávali kupovať americké autá už dlho pred krízou. Nie však preto, že by na ne nemali, ale preto, že v nich nechcú jazdiť. Páčia sa im japonské a európske autá, nie tie americké. Kríza na ich vkuse nič nezmenila. Američania naďalej preferujú cudzie vozidlá, ako dokladá aprílový test amerického časopisu Consumer Report. Medzi desiatimi autami hodnotenými spotrebiteľmi ako najlepšie bolo iba jedno americké. Medzi desať najhorších sa zaradilo až osem amerických.
Američania nevnímajú zahraničné auta iba ako lacnejšie a hospodárnejšie, ale i ako menej poruchové, výkonnejšie a kvalitnejšie. Tomu nasvedčujú i vyššie predaje dovážaných aut a ich rastúci podiel na americkom trhu. Prežitie amerických automobiliek nezávisí na tom, kedy kríza skončí, ale kedy (prípadne či vôbec) začnú spotrebitelia uprednostňovať domáce značky pred zahraničnými. Šancu, ktorú k tomuto automobilky dostali predtým, premárnili. Americký automobilový priemysel v porovnaní s ostatnými odvetviami vynakladal najväčšie sumy na inovácie a vývoj. Súdiac podľa sťažností spotrebiteľov na časté poruchy vozov, to však veľký úspech neprinieslo.
Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je kľúčové
Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je strategicky najdôležitejšie, a to obzvlášť v ekonomike, kde je súkromná spotreba kľúčová. Nemá zmysel zaoberať sa porovnaním výpočtov, koľko bude stáť daňových poplatníkov záchrana automobiliek a koľko ekonomika stratí, že tieto automobilky skrachujú. Finančné injekcie nepriniesli firmám žiadnu konkurenčnú výhodu a kupujúcim prospech. Slúžili iba k udržaniu neefektívnej výroby, o ktorú americký spotrebitelia už mnoho rokov nestoja. Kríza, počas ktorej klesá zamestnanosť v automobilovom priemysle a jeho podiel na HDP, je najvýhodnejšou dobou k uzatvoreniu tejto kapitoly. Až príde boom, riešenie bude drahšie.
Autor pracuje ako analytik spoločnosti Pioneer Investments