Americké auta spotrebitelia nechcú

Roman Dvořák | rubrika: Článok | 8. 6. 2009
Automobilový priemysel sa po sektore nehnuteľností radí k druhému pilieru americkej ekonomiky. Zamestnáva pár miliónov obyvateľov USA a podieľa sa asi tromi percentami na HDP. Ani to však nie je dôvod, aby naďalej existoval v podobe niekoľkých nekonkurencieschopných automobiliek, ktorých problémy trvajú omnoho dlhšie než samotná kríza.
Americké auta spotrebitelia nechcú

Zdroj: Shutterstock

Klesajúca produktivita - podobný problém ako vo veľkej Británii

Americký automobilový priemysel pomaly upadá niekoľko desaťročí. Pripomína koniec toho britského priemyslu, ktorý mal taktiež problém s nízkou produktivitou, aj keď britská produktivita vtedy klesla z iného dôvodu. Efektivita práce sa v britských automobilkách prepadla po zavedení úkolovej mzdy, ktorá umožnila robotníkom stanoviť si pohodlnejšie pracovné tempo. Produktivita v amerických automobilkách dlhodobo klesá kvôli vysokým nákladom na zamestnanca. Drahšia výroba ale nie je jediným problémom.

Spotrebitelia preferujú zahraničné automobily

Spotrebitelia prestávali kupovať americké autá už dlho pred krízou. Nie však preto, že by na ne nemali, ale preto, že v nich nechcú jazdiť. Páčia sa im japonské a európske autá, nie tie americké. Kríza na ich vkuse nič nezmenila. Američania naďalej preferujú cudzie vozidlá, ako dokladá aprílový test amerického časopisu Consumer Report. Medzi desiatimi autami hodnotenými spotrebiteľmi ako najlepšie  bolo iba jedno americké. Medzi desať najhorších sa zaradilo až osem amerických.

Američania nevnímajú zahraničné auta iba ako lacnejšie a hospodárnejšie, ale i ako menej poruchové, výkonnejšie a kvalitnejšie. Tomu nasvedčujú i vyššie predaje dovážaných aut a ich rastúci podiel na americkom trhu. Prežitie amerických automobiliek nezávisí na tom, kedy kríza skončí, ale kedy (prípadne či vôbec) začnú spotrebitelia uprednostňovať domáce značky pred zahraničnými. Šancu, ktorú k tomuto automobilky dostali predtým, premárnili. Americký automobilový priemysel v porovnaní s ostatnými odvetviami vynakladal najväčšie sumy na inovácie a vývoj.  Súdiac podľa sťažností spotrebiteľov na časté poruchy vozov, to však veľký úspech neprinieslo.

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je kľúčové

Vedieť sa prispôsobiť správaniu spotrebiteľov je strategicky najdôležitejšie, a to obzvlášť v ekonomike, kde je súkromná spotreba kľúčová. Nemá zmysel zaoberať sa porovnaním výpočtov, koľko bude stáť daňových poplatníkov záchrana automobiliek a koľko ekonomika stratí, že tieto automobilky skrachujú. Finančné injekcie nepriniesli firmám žiadnu konkurenčnú výhodu a kupujúcim prospech. Slúžili iba k udržaniu neefektívnej výroby, o ktorú americký spotrebitelia už mnoho rokov nestoja. Kríza, počas ktorej klesá zamestnanosť v automobilovom priemysle a jeho podiel na HDP, je najvýhodnejšou dobou k uzatvoreniu tejto kapitoly. Až príde boom, riešenie bude drahšie.

Autor pracuje ako analytik spoločnosti Pioneer Investments

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

28. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

Viac než polovica Slovákov považuje lepší dôchodok za jednu zo svojich najväčších životných priorít. Napriek tomu dôchodok od štátu v súčasnosti pokrýva len polovicu príjmu, pričom... celý článok

Štátne dlhopisy vykúpili najmä dôchodcovia, v priemere investovali 22 000 eur

13. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Štátne dlhopisy vykúpili najmä dôchodcovia, v priemere investovali 22 000 eur

Dlhopisy pre ľudí, teda štátne retailové dlhopisy, sa vypredali za necelé 4 dni. Väčšinou ich nakupovali seniori a v priemere každý investoval viac ako 22 000 eur. Minister financií... celý článok

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

11. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

Rok 2025 môže priniesť ďalší nárast inflácie, a to v dôsledku vládnych opatrení, ktoré zvyšujú dane a DPH. Ako sa pripraviť na tento scenár a ochrániť svoje úspory pred znehodnotením?... celý článok

Slovenky investujú najmenej v EÚ. Samy seba tak ohrozujú chudobou

7. 3. 2025 | Redakcia

Slovenky investujú najmenej v EÚ. Samy seba tak ohrozujú chudobou

Slovenky investujú najmenej v rámci Európy. Robia tým ale zle samy sebe. Pripravujú sa tak o peniaze, ktoré by sa im zišli v ťažkej životnej situácii, najčastejšie vtedy, keď sa rozvedú... celý článok

Dlhopisy už nie sú. Vydá štát nové a budú sa dať ešte zohnať? (Prehľad)

6. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Dlhopisy už nie sú. Vydá štát nové a budú sa dať ešte zohnať? (Prehľad)

Dlhopisy pre ľudí, ktoré predstavil minister financií Ladislav Kamenický, sa vypredali za 4 dni. Všetky dlhopisy sú rozchytané. Záujem občanov prekonal očakávania a pôvodný plánovaný... celý článok