Fakt, že nové auto nie je tou najlepšou investíciou, je všeobecne známy. Nové vozidlá stratia za prvé tri roky v priemere 33 percent svojej pôvodnej hodnoty. Existujú však značky a modely, u ktorých nie je táto strata až taká markantná. Naopak, prémiové značky dokážu prísť aj o polovicu z obstarávacej ceny.
Americký portál edmunds.com priniesol dávnejšie zaujímavú štúdiu. Podľa nej stratí vaše auto behom prvého kilometra (čiže ihneď po opustení predajne) až 11 percent svojej hodnoty. Hodnota pritom rovnako razantne klesá aj počas prvých rokov užívania. Behom prvých piatich rokov klesne hodnota auta až na úroveň 40 percent pôvodnej hodnoty. A to hovoríme iba o nákladoch vyplývajúcich z vlastnenia auta. Keby sme prirátali náklady na palivo, parkovanie a iné výdavky bežnej prevádzky, strata by sa ešte prehĺbila.
Strata hodnoty odrádza mnoho zákazníkov
Aj napriek súčasnej priaznivej ekonomickej situácii zostáva úplne nový automobil pre mnoho ľudí nedosiahnuteľným snom. Navyše, obrovská strata hodnoty počas prvých rokov prevádzky auta od jeho kúpy, odrádza veľa zákazníkov, ktorí sa preto radšej zameriavajú na zánovné autá. „Napríklad u trojročnej Dacie Duster, čo je v našich podmienkach jedno z najžiadanejších SUV, sa strata hodnoty oproti novému autu pohybuje okolo 20 percent. Oproti tomu, modely vyššej strednej triedy od výrobcov takzvanej veľkej trojky, teda Audi, BMW a Mercedes, dokážu stratiť aj viac ako 50 percent zo svojej hodnoty,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO.
Viac ako tretina ceny je razom „fuč“
Medzi slovenskými šoférmi najobľúbenejšia značka Škoda stratí za tri roky 25 až 37 percent zo svojej hodnoty. Medzi jej modelmi si najlepšie drží cenu Škoda Rapid, ktorá priemerne príde o 25 hodnoty. Naopak, vlajková loď mladoboleslavskej automobilky Škoda Superb, stratí za tri roky 35 percent svojej pôvodnej hodnoty. „Príklad Superbu jasne ukazuje, že čím drahšie a luxusnejšie auto zákazník kupuje, tým viac na ňom počas prvých rokoch jazdenia stratí. U zánovných áut totiž o najväčšiu časť hodnoty prichádza už prvý majiteľ,“ dopĺňa Petr Vaněček.
Najvyššia strata hodnoty pri 3-ročných autách
- Audi A5 - 53%
- Mercedes triedy E - 53%
- BMW rady 5 - 51%
- Audi A6 - 50%
- Peugeot 508 - 50%
Najnižšia strata hodnoty pri 3-ročných autách
- Suzuki Vitara - 21%
- Jeep Renegade - 21%
- Dacia Duster - 21%
- Renault Captur - 22%
- Toyota Yaris - 24%
Zánovné auto či oldtimer je dobrá kúpa
Každé auto vás bude stáť peniaze na údržbe, garážovanie, poistkách a ďalších výdavkoch, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie jeho hodnoty. Tieto náklady sa dajú veľmi redukovať, ak máte auto len uskladnené a uložené "na lepšie časy", ale dramaticky rastú, ak s ním jazdíte.
Ak hľadáte auto, ktoré bude mať strmú krivku nárastu hodnoty, potrebujete niečo, čo milujú deti alebo mladí dospelí. Najlepšou voľbou je auto, okolo ktorého sa rodí kult a fanúšikovská základňa. Oldtimery a klasické športiaky sú preto často ideálnou voľbou, ako investovať peniaze do staršieho auta.
Ak idete kupovať jazdenku, určite si prizvite aj odborníka. V prvom rade vždy trvajte na skúšobnej jazde a nenechajte sa len previezť predajcom. Skúšobná jazda môže odhaliť viaceré neduhy na aute. Ak predajca ponúka viacero áut, teda ide o spoločnosť, nebude problém si nájsť na internete referencie od spokojných alebo nespokojných zákazníkov. Silné opotrebenie auta zistíte pomerne jednoducho, stačí sa zamerať na niekoľko problematických miest.
Aktuálna situácia na trhu zánovných áut
V treťom kvartáli roku 2019 bolo na slovenskom trhu inzerovaných 14 997 zánovných jazdených vozidiel, čo je o 6 042 viac, ako za rovnaké obdobie vlani. Zánovné jazdené autá sa najčastejšie predávali s cenovkou 21 500 eur. Najčastejšia cena tak stúpla o 3 000 eur. Najčastejší vek bol 1,1 roka a najčastejší stav na odometri sa v rámci tretieho kvartálu ustálil na 12 890 kilometrov. Prvé tri miesta v TOP 10 najviac ponúkaných vozidiel obsadili Škoda Octavia, Škoda Fabia a Kia Ceed. Prvú desiatku uzatvára Mercedes GLE.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.