Aj keď kúpa nehnuteľnosti sa javí Slovákom ako najlepšia investícia do budúcnosti, ukážeme vám lacnejší spôsob, ako investovať. Každé auto totiž dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať. Investori sa pozerajú na vzácne klasická autá ako na potenciálne veľmi lukratívnu formu investície a spôsob, ako diverzifikovať svoje portfólia vo svete, kde sa úrokové miery limitne blížia nule a ako sa obrniť proti prípadnej ďalšej kríze na akciovom trhu.
Podľa iných je to len ďalšia investičná bublina - podobná tej z osemdesiatych rokov, kedy ceny zberateľských áut vystrelili nahor a potom sa zase prepadli do hlbín a zanechali za sebou zástupy plačúcich investorov.
Ale nič z toho vlastne bežného automobilového nadšenca nezaujíma. Ak teda nevezmeme do úvahy efekt "presakovania", kedy rastúce ceny najvzácnejších vozov nútia tých, ktorí na ne naraz nedosiahnu, hľadať "o poschodie nižšie" a ženú tak hore aj ceny tých dostupnejších, alebo kým sa vo väčšej miere nerozšírili investičné fondy zamerané na klasická autá.
Už dávno nie len pre najbohatších
Väčšina ľudí považuje investície do klasických áut za doménu bohatých. Predpokladajú, že za investície sa dajú považovať len uznávané historické vozidlá, zatiaľ čo akékoľvek autá, ktoré si bežný smrteľník môže dovoliť, sú stále len starnúcim spotrebným tovarom.
A z pohľadu čistej investície majú pravdu. Každé auto vás bude stáť peniaze na údržbe, garážovanie, poistkách a ďalších výdavkoch, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie jeho hodnoty. Tieto náklady sa dajú veľmi redukovať, ak máte auto len uskladnené a uložené "na lepšie časy", ale dramaticky rastú, ak s ním jazdíte.
A pretože rozdiel v prevádzkových nákladoch medzi napríklad Mazdou MX-5 a Jaguarom E-type nie je tak priepastný ako rozdiel v ich obstarávacích cenách, bude oveľa ťažšie vyrovnať tieto náklady nárastom hodnoty. Ak ste nemali šťastie a nekúpili na začiatku deväťdesiatych rokov klasickú Tatru za 20 tisíc, staré autá bývajú príšernou investíciou.
Bod obratu ceny je dôležitý faktor
Čo keď sa na to ale pozrieme trochu inak? Ak budeme brať údržbu, garážovanie a poistku ako cenu za zábavu, ktorú si s autom užijeme, môžeme sa z investičného hľadiska pozrieť na samotný vývoj ceny. To zrazu urobí oveľa zaujímavejšiu investíciu aj z relatívne lacných áut. Najmä ak je alternatívou zaobstarať si "spotrebné", relatívne nové auto s prudkým poklesom hodnoty.
Takže, aká je najlepšia cesta, ako si zaobstarať zábavné auto a stratiť na ňom čo najmenej peňazí? Alebo dokonca nejaké zarobiť?
Kľúčom tu je krivka poklesu hodnoty. Každé auto, dokonca aj to najobyčajnejšie, dôjde v priebehu času do bodu, kedy jeho hodnota prestane s vekom klesať a po nejakej dobe dokonca začne rásť. U niektorých áut trvá desiatky rokov, než dosiahnu tohto "bodu obratu", iným to môže trvať len desať alebo dvadsať rokov. Vy samozrejme hľadáte auto, ktoré bude mať veľmi ostrú stúpajúcu časť tejto krivky, a chcete ho kúpiť čo najbližšie jej dnu.
Spomienky a emócie predávajú
Ak hľadáte auto, ktoré bude mať strmú krivku nárastu hodnoty, potrebujete niečo, čo milujú deti alebo mladí dospelí. Najlepšou voľbou je auto, okolo ktorého sa rodí kult a fanúšikovská základňa. Bonusové body zbierate za každú pesničku alebo film, ktoré o ňom vzniknú. A ešte viac bonusových bodov za auto populárne medzi tunermi/hotroddermi/racermi a inými druhmi nadšencov.
To samozrejme neznamená, že akýkoľvek unavený rodinný sedan, polepený spojlermi a nálepkami, sa stane cenným. Ale autá, ktoré sú v určitých kruhoch populárne, v nich zrejme budú populárne aj naďalej - aj v čase, keď ich majitelia dospejú a následne zostarnú.
Praktickosť nepredáva
Praktickosť je dôležitá pri jazdenke. Ale pri klasike je jej hodnota mizivá až žiadna. Vlastne často býva dokonca záporná - klasické autá sa väčšinou kupujú ako hračky, takže ľudia preferujú tie karosárske varianty, ktoré sú príťažlivejšie a lepšie pre príjemnú víkendovú jazdu.
Takže zvyčajne platí, že čím menej dverí, čím menej strechy alebo čím menej stĺpikov, tým lepšie. Jedinou výnimkou môžu byť kombíky - tie zvyčajne nie sú tak cenené ako kupé, ale bývajú drahšie ako sedany, pretože sa v nich dá spať na zrazoch alebo voziť diely.
A ak už máte nutkanie svoje auto vylepšiť, snažte sa čo najviac držať vratných zmien (takže žiadne úpravy karosérie) a neskúšajte byť kreatívny. Diely od uznávaných značiek, populárne úpravy, typické pre dané obdobie - to všetko môže cenu auta zvýšiť, alebo jej prinajmenšom neublížiť.
Nezabúdajme na infláciu
To, že dnes určité vozidlo stojí niekoľkonásobok svojej pôvodnej nominálnej hodnoty ešte neznamená, že skutočne "vzrástlo na cene". Hociktoré "investičné vozidlo" sa dnes stále pohybuje, po započítaní inflácie, na zlomku pôvodnej ceny nového vozidla. To je dôležité najmä, ak by vás snáď niekedy napadlo kúpiť si ako investíciu nový automobil - to je z investičného hľadiska nádejný počin snáď len pri limitovaných edíciach Ferrari. A ani vtedy nemáte istotu.
Najlepšou investíciou je ale vždy auto, ktoré sa práve nachádza v najnižšom bode krivky. Niečo, čo práve prechádza zmenou z "jazdenky" na "Youngtimer". Samozrejme ale platí, že čím skôr kúpite, tým väčšie je riziko zlého odhadu.
Zdroj fotografie: Shutterstock.com