Cena akcie: rastie, klesá, konsoliduje
Ako obchodník s akciami môžete robiť tri veci – nakupovať, predávať alebo si sedieť na rukách, keď sa nič nedeje. Podobne je to aj s vývojom ceny akcie. Môže ísť nahor alebo klesať alebo konsolidovať. To, čo sa deje v cene akcie, závisí od toho, ktorá sila na trhu víťazí. Napriek celkovej zložitosti všetkých možných obchodných operácií, s ktorými sa na rôznych finančných trhoch stretávame, pôsobia na cenu finančného nástroja len dva faktory – kupujúci a predávajúci. V trhovej terminológii sa označujú ako býky a medvede – bulls and bears.
Predávajúci a kupujúci - medveď a býk
Býk je účastník trhu, ktorý verí, že trh alebo cena konkrétnej akcie porastie. Medveď je niekto, kto verí v presný opak, teda v pokles hodnoty trhu alebo finančného nástroja. Podľa toho, ktorých účastníkov je na trhu viac, rozlišujeme trhy na býčie a medvedie.
Býčí trh je ten, v ktorom ceny rastú alebo sa očakáva nárast. Prevláda na ňom optimizmus, ochota širokej verejnosti zúčastniť sa na predpokladanom raste a často krát vedie ku vzniku špekulatívnych bublín, ktorých následkom je prepad trhov a obdobie medvedieho trhu.
Medvedí trh teda ovláda pesimizmus, neochota vstupovať do pozícií, často krát aj panika ľudí, ktorí sa obávajú straty hodnoty svojich investícií. Snažia sa čo najrýchlejšie vystúpiť zo svojich pozícií, čím ešte viac prispievajú k ďalšiemu prepadu trhov. Vo všeobecnosti, nárast alebo pokles o dvadsať percent je benchmark pre popísanie býčieho alebo medvedieho trhu.
Prečo sa trhy označujú za býčia alebo medvedie?
Popisovanie trhov zvieratami vychádza zo spôsobu, akým tieto zvieratá útočia. Býk napáda protivníkov so vztýčenými rohmi, zatiaľ čo medveď udiera svojimi labami smerom nadol.
Kedy sa po prvý krát objavilo takéto označenie? Termín medveď sa začal používať ako prvý už v sedemnástom storočí, pri čom vychádzal z porekadla, podľa ktorého nebolo múdre „predávať kožu medveďa pred tým, ako sa medveď chytil“. Začiatkom osemnásteho storočia sa začala termínom medvedia koža označovať akcia, ktorá bola predávaná trhovým špekulantom. Tento termín sa zmenil na medvedí trh a stal sa všeobecne užívaným medzi finančníkmi od roku 1720 po finančnom škandále známom ako „South Sea Bublina“, ktorý sa týkal špekulačnej investičnej schémy zahŕňajúcej spoločnosť South Sea Company. Niekedy v tomto čase sa prvý krát na trhoch objavilo aj označenie býk. Slúžilo pôvodne na označenie špekulatívneho nákupu akcie v očakávaní ďalšieho nárastu jej ceny. Najstarší záznam o použití tohto termínu je z roku 1714. Na jeho popularite sa pravdepodobne podpísala potreba nájsť zvierací protipól ku medveďovi.
Aj napriek tomu, že na trhoch prebieha boj medzi býkmi a medveďmi neustále, vo všeobecnosti platí, že býčie trhy majú dlhšie trvanie. Často krát ústia do bubliny, ktorá po prasknutí spôsobí obrovské prepady v investovaných hodnotách. Napríklad krach v roku 1929, ktorý vyústil do svetovej hospodárskej krízy a v konečnom dôsledku do druhej svetovej vojny, vymazal 89 percent hodnoty Dow Jones indexu, slúžiaceho ako obraz vývoja trhov. Príčinou kratšieho trvania medvedieho trhu je najmä panika, pod ktorej vplyvom sa prepady cien smerom nadol realizujú omnoho rýchlejšie, ako nárast o rovnakú hodnotu. Príkladom dlhodobejšieho medvedieho trhu je zlato v rokoch 1982 až 1999, kedy jeho hodnota poklesla z viac ako 800 dolárov za uncu na 252 dolárov za uncu.
Kurčatá a prasatá na akciovom trhu
Okrem medveďov a býkov sa na finančnom trhu stretávame aj s ďalšími zvieratami, a síce kurčatami a prasatami. Kurča slúži na označenie investora, ktorý má strach z akejkoľvek straty a preto investuje málo a veľmi krátkodobo. Prasaťom sa naopak označuje investor, ktorý vsadí všetko na jedno kartu, akciu a očakáva zarobiť veľké množstvo peňazí vo veľmi krátkom čase.