Christian Blaabjerg, hlavný stratég Saxo Bank komentoval možný dopad činnosti Islandskej sopky na letecké odvetvie:
„Sopečný popol z Islandu vyvinul tlak na už tak trpiace odvetvie leteckej dopravy v Európe. Medzi spoločnosťami existujú veľké rozdiely – niektoré staršie predtým štátom vlastnené letecké spoločnosti sú pod silným tlakom, pretože nezmenili svoju nákladovú základňu vo vhodnom čase a skutočne tak visia na okraji sopky.
Na druhej strane však existujú spoločnosti, ktoré buď znížili svoju nákladovú základňu vo vhodnom čase, alebo sú priamo založené na nízkych nákladoch. Toto sú pravdepodobní zajtrajší víťazi v odvetví leteckej dopravy.
Aktuálny zákaz lietania pravdepodobne podľa nášho názoru zaháji vlnu konsolidácie v leteckom odvetví v Európe. Niektoré spoločnosti budú svojimi veriteľmi prinútené vytvárať aliancie, ktoré neočakávali pred zákazom lietania. Až vlna spojovania zaplaví Európu, zostanú len 3-4 hlavní hráči a niekoľko nízkonákladových dopravcov. 3 v súčasnosti známi hlavní hráči sú Lufthansa, KLMAir France a BA-Iberia a možno sa vyskytne ešte 4. hráč. Regionálne letecké spoločnosti, ktoré teraz účtujú vysoké ceny, budú vo väčšej miere vytlačené konkurenciou.
Nízkonákladoví dopravcovia sú stále viac konkurencieschopní kvôli svojej nízkonákladovej základni. Pretože však stále existuje obchodný segment cestujúcich, ktorí uprednostňujú pohodlie pri preprave na kratšie vzdialenosti, regionálni hráči sa zlúčia alebo budú v určitej miere prevzatí 3-4 väčšími leteckými spoločnosťami. Okrem toho očakávame, že 3-4 hlavní hráči pravdepodobne ešte získajú nízkonákladového dopravcu, aby mohli obslúžiť všetkých zákazníkov v rámci jednej značky – rovnako, ako je to v automobilovom priemysle. Napríklad od spoločnosti Volkswagen si môžete kúpiť Polo, ale pokiaľ chcete luxusný voz, môžete si kúpiť tiež Bentley. Odvetvie leteckej dopravy v Európe nie je ziskové už dlhšie obdobie, preto sopka spustí iba to, čo je nevyhnutné. Len aký to bude mať dopad.“