Vaša minulosť sa spája s vojenským prostredím. To by v životopise riaditeľa finančnej spoločnosti hľadal málokto. Priblížite nám túto časť vašej minulosti?
Začalo sa to na povinnej vojenskej službe, kde som bol vyškolený ako prieskumník a začal som sa pripravovať na misie v zahraničí. Možno to dnes znie neuveriteľne, ale v tom období som mal sen zachrániť svet. Takže ako 25-ročný som s modrými baretmi nastúpil v Juhoslávii a velil čate tridsiatich vojakov. Naším cieľom bolo odmínovanie územia a zabezpečenie mieru. Bol som na dvoch misiách a pochopil, že vojaci problémy sveta nevyriešia. S týmto zistením som následne odišiel do civilu. Vojna mi zobrala veľa ideálov. No nikdy ma nepripravila o snahu ľuďom skutočne pomáhať.
Takže vojaci svet nezachránia?
Dosť ma v živote ovplyvnila kniha nahí a mŕtvi od Normana Mailera a pochopil som, že vojna je tragédia z hľadiska jednotlivca a štátu, no často je začiatkom novej éry. Avšak svetu sa dá pomáhať aj omnoho efektívnejšie.
Mojím hobby bola vždy história a filozofia. Preto som po odchode do civilu začal pracovať pre jednu z najväčších cestovných kancelárií tej doby a sprevádzal cestovateľov po gréckych pamiatkach. Potom som prešiel na voľnú nohu a vyhľadával rôznorodé zaujímavé miesta pre turistov a cestovateľov. Jednu zimu som strávil v Indočíne a neskôr v Izraeli, kde som žil v púšti a živil sa fyzickou prácou. Bol to balzam po bojových misiách. A bol som pripravený svoje sny o pomoci ľuďom smerovať úplne iným smerom.
Kedy teda prišiel zlom a prešli ste bojovať na pole financií?
Hlavným momentom bolo narodenie dcérky. Po dobrodružstvách vo svete som sa rozhodol vrátiť na Slovensko. To bolo v roku 2000, keď som získal manažérsky post v medzinárodnej firme a venoval sa zahraničnému obchodu medzi Slovenskom, Indiou a Áziou. Potom prišla ponuka prejsť do finančníctva. Potrebovali človeka s manažérskymi skúsenosťami. Vtedy som pochopil, aká je dôležitá finančná gramotnosť a aké je pre človeka zásadné vedieť narábať s peniazmi. Tu som našiel uplatnenie môjho presvedčenia robiť svet lepším. No a vo financiách som zostal dodnes.
Pomohla vám aj armáda v tom, že ste veľmi rýchlo vybojovali úspechy v novej životnej kariére?
Samozrejme, že minulosť a skúsenosti ma formovali. Som hlboko vďačný za kvalitných ľudí, ktorých som nielen viedol, ale mohol sa od nich aj učiť. V armáde som sa naučil dve pravidlá. Nech ste kdekoľvek, niekto vám musí kryť chrbát a základom každého úspechu je kvalitný tím. To som sa potom snažil pretaviť aj do môjho manažérskeho prístupu.
V biznise sa však nedá veliť rovnako, ako v armáde, alebo áno?
V medzinárodnom obchode som pochopil, že život nie je o sile, ale o všetkom sa dá vyjednávať. Neustále vyjednávame s niekým, aby sme pre obe strany dosiahli to najlepšie. V poisťovniach, kde som pôsobil, sa úplne inak vychádza so zamestnancami a živnostníkmi, ktorí si vyberajú s kým, ako a kedy chcú spolupracovať. To bolo kľúčové zistenie, a preto sa snažím vždy vnímať prostredie či akým spôsobom viem byť v danej situácii najprospešnejší. Ale je to aj základ prežitia vo vojne.
Najdôležitejšie je dohodnúť sa, nájsť najväčšie výhody a nastaviť správnu stratégiu. No komunikácia je obojstranná a ak človek veľa počúva, veľa sa dozvie a robí lepšie rozhodnutia. To je aj môj štýl riadenia.
Mali ste slušne rozbehnutú manažérsku kariéru. Čím si vás získala Simplea, ktorú je vlastne nutné na Slovensku vybudovať od základov?
Bolo to nadšenie a radosť z novej výzvy v jednom. Keď som sa dozvedel o systéme, akým spoločnosť vstupuje na slovenský trh a čo chce ponúknuť, tak som si povedal, že pri tom chcem byť. Simplea prišla so službou, ktorá tu nikdy nebola. Ak ponúkate, napríklad, produkty jednej firmy, ste v poradenstve obmedzenými. Ak pracujete s celým trhom, je to lepšie, no Simplea prichádza nielen s celým portfóliom služieb, ale prvýkrát prichádza s modelom, kde klient dostáva komplexné a dokonalé poradenstvo.
Čo si pod tým máme predstaviť?
Budujeme službu, ktorá spája všetky modely z poistení bánk, z celého finančného trhu a vytvára pre klienta možnosti, aké nikde inde nedostane. Nielenže získa vysokú mieru vzdelania v oblasti financií a finančnej gramotnosti, ale dostáva možnosť mať to najlepšie z celého finančného trhu. A to nielen z bežne využívaných služieb, ale aj z nových možností a produktov, ktoré prináša jedine Simplea.
Simplea prináša novinky nielen pre klientov, ale aj spolupracovníkov. Môžete ich priblížiť?
Jedným z modelov spolupráce je klasický, ktorý je na Slovensku známy, a teda ide o budovanie vlastnej siete. Druhou zaujímavou formou spolupráce je family bank officer. Ten má svoj tím a venuje sa službe klientom. Potom tu máme možnosť spolupracovať ako špecialista, ktorý je profesionál na sprostredkovanie a venuje sa iba klientom. A tiež máme spolupráce formou franšízingu. Záujemca o spoluprácu si môže slobodne vybrať, čo mu najviac vyhovuje.
Franšízing sa u nás spája hlavne s rýchlym občerstvením či značkovými predajňami. Ako to je v prípade finančných služieb?
V podstate veľmi podobne. To znamená, že si spolupracovník kúpi kompletný brand. Dostane technológie, značku, marketing, vzdelanie aj podporu. Potom buduje svoju vlastnú pobočku a vyberie si v jednej oblasti miesto, ktoré je atraktívne a má svoje sídlo. Nie je to o raste siete, je to o mieste, kde budú ľudia chodiť po finančné poradenstvo, ako dnes chodia, napríklad, do poisťovne alebo banky. Je to unikátny model, ktorý na Slovensku ešte veľmi nepoznáme.
Navyše, takáto pobočka je dediteľná alebo ju možno predať. V Česku tento model už úspešne funguje. A zdá sa, že sa ujal aj na Slovensku. V týchto dňoch máme otvorených osemnásť pobočiek a do konca roka 2024 by sme chceli otvoriť ďalších 31 a, samozrejme, budeme ďalej pokračovať. K tomu máme aj približne 150 našich poradcov, pričom počet neustále rastie. Tieto ciele navyše významne podporuje fakt, že sa Simplea dohodla na spolupráci so spoločnosťou Swell a od priebehu I. polroka 2024 budeme spolupracovať pod značkou Simplea.
Simplea je ale menšia, ako nadnárodné korporácie. Nebude to problém?
Práve naopak. Je to príležitosť. Vezmite si príklad. Ak chce niečo zmeniť nadnárodná spoločnosť, musí sa vyjednávať mesiace aj roky s materskými spoločnosťami a korporát musí nájsť univerzálne riešenia. Čiže nie vždy ideálne pre menšie trhy. My detailne poznáme našich klientov a vieme sa im efektívne prispôsobovať a prinášať riešenia. Podľa ohlasov, ľudia, ktorí s nami začínajú spolupracovať, vidia v značke budúcnosť a že objemom služieb chceme hrať prím a nastavovať trendy. Chceme si udržať jednoduchosť, efektivitu a proklientskosť. A to sa nám vďaka digitálnym technológiám už darí. Sme malí a pružní, čo veľkým korporáciám chýba.
Simplea má vlastnú poisťovňu. Kde vidíte toto spojenie ako prínos pre klienta?
Prínosy sú významné, pretožemáme modernú poisťovňu. Sme v podstate digitálne vybudovaná poisťovňa, ktorá funguje inak ako tradičné veľké poisťovne. Uvediem opäť príklad. Pri veľkých hráčoch na trhu sú poistky relatívne drahé, pretože majú veľký aparát ľudí, ktorý treba zaplatiť. To znamená, že za poistenie vo veľkej poisťovni zaplatíte priemerne 80 eur a za to isté v Simplea napríklad 37 eur. Keď som vidiel tieto čísla, pochopil som, že Simplea má budúcnosť a už prišla iná doba.
Slováci sú zvyknutí, že ak je niečo lacné, tak aj výsledok bude „lacný“...
Tu prichádzame k základnému rozdielu. Ako som hovoril, je to v nákladoch, nie vo výlukách alebo „malých písmenkách“. Poisťovňa Simplea má malý tím. Je však vysoko digitálna. Na dvoch trhoch má len 40 zamestnancov. To sa nedá porovnať s tradičnými poisťovňami, kde sú tisíce zamestnancov. Preto môžeme ponúkať unikátne produkty za nižšie ceny. Ale rovnako kvalitné.
Hovoríte vlastne o novej ére finančného sektora
Presne tak. Už pred šiestimi rokmi sa hovorilo, že tretinu trhu budú ovládať firmy, ktorých názvy ešte nepoznáme. My sme si mysleli, že nás sa to týkať nebude. Pretože Slováci a technológie a konzervatívny prístup a podobne. Lenže prišiel COVID a v priebehu dvoch mesiacov bolo zrazu možné uzatvárať zmluvy na diaľku a bolo potrebné sa prispôsobiť. Za posledné dva roky som pochopil, aká je digitalizácia na začiatku zmeny celého poistného, ale aj finančného sektora, dôležitá. Bude určovať trendy a my sme prišli s trendom, ktorý tu doteraz naozaj nebol. Je to zjednodušenie ako pre obchodníka, tak aj pre klienta, ktorý vybaví všetko prakticky hneď a digitálne. Navyše nemáme externé firmy, všetko si vyvíjame sami a na mieru. Prichádzame s nástrojmi digitálneho ekosystému, ktorý si postupne budujeme od základov. Za minulý rok nás stál digitálny vývoj 150 miliónov českých korún, čo sa už dnes prejavuje na kvalite služieb.
K poisťovni pribudne v Česku banka. Bude rovnako digitálna?
Digitalizácia je trend, ktorý sa nedá zastaviť. A my nielenže chceme ísť s trendom, ale doslova ho chceme určovať. Partners Banka vzniká v Česku, štartovať bude v prvom štvrťroku roka 2024. Predpokladá sa, že naši klienti budú môcť od roku 2025 cezhranične využívať depozitné produkty Partners Banky, teda eurový účet i sporiace a terminované účty.
Na jar budúceho roku plánujeme pre našich klientov spustiť mobilnú bankovú a poradenskú aplikáciu Simplea Apka. Klienti v nej nájdu nielen všetky svoje finančné produkty od Simplea, ale môžu si všetko potrebné samy porovnávať a uzatvárať.
Priority Simplea sú teda jasné a čo vaša osobná misia?
Mojou misiou je pomáhať ľuďom a priniesť pochopenie, ako fungujú peniaze a ako s nimi narábať. Ako sa zabezpečiť, poistiť, zhodnotiť majetok, nenaletieť podvodníkom. Aby boli peniaze pozitívnou energiou, ktorá má priniesť človeku slobodu a nie starosti. Jednoducho budovať svet lepší. To mi ostalo práve ešte z čias, keď som sa rozbehol za dobrodružstvami života.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.