Platforma na obchodovanie s akciami - market marker box

Peter Šaro | rubrika: Článok | 18. 5. 2010
V tejto časti sa zameriame na platformu, prostredníctvom ktorej obchodník vykonáva svoje obchody a jej najdôležitejší informačný zdroj o cene konkrétnej akcie – market maker box.
Platforma na obchodovanie s akciami - market marker box

Zdroj: Shutterstock

V súčasnosti existuje na trhu obrovská ponuka jednotlivých platforiem, ktoré sa líšia svojim výzorom a podporným softvérom – napríklad softvérom pre grafy, filtrami akcií a podobne. Keďže prostredníctvom platformy sa obchodník rozhoduje o vstupe alebo výstupe z pozície, mala by mu platforma poskytovať všetky informácie, ktoré potrebuje pre rozhodnutie o realizácii obchodu. Jedným z najdôležitejších zdrojov týchto informácií na platforme je market maker box, ktorá na minimálnej ploche znázorňuje najdôležitejšie informácie o akcii v reálnom čase.

Market marker box - platforma na obchodovanie s akciami

V tejto časti sa zameriame na platformu, prostredníctvom ktorej obchodník vykonáva svoje obchody a jej najdôležitejší informačný zdroj o cene konkrétnej akcie – market maker box.

V súčasnosti existuje na trhu obrovská ponuka jednotlivých platforiem, ktoré sa líšia svojim výzorom a podporným softvérom – napríklad softvérom pre grafy, filtrami akcií a podobne. Keďže prostredníctvom platformy sa obchodník rozhoduje o vstupe alebo výstupe z pozície, mala by mu platforma poskytovať všetky informácie, ktoré potrebuje pre rozhodnutie o realizácii obchodu. Jedným z najdôležitejších zdrojov týchto informácií na platforme je market maker box, ktorá na minimálnej ploche znázorňuje najdôležitejšie informácie o akcii v reálnom čase.

Market maker box

Horná časť market maker box (na obrázku č.1 ako sekcia 1) poskytuje všeobecné informácie o akcii. Na ilustračnom obrázku je to VLO – Valero Energy, americká rafinérska spoločnosť. VLO predstavuje ticker – symbol, pod ktorým akcia obchoduje. Tento ticker vám pomôže aj pri vyhľadávaní informácií o akcii na internetových stránkach. Akcie, ktorých ticker obsahuje jedno, dve alebo tri písmená, sú akcie obchodované na NYSE. Napríklad X – US Steel, GS – Goldman Sachs. Ak ticker akcie obsahuje písmená štyri, ide o akciu obchodovanú na burze NASDAQ. Napríklad GOOG – Google, AAPL – Apple a podobne.

Napravo od tickera je zelená šipka ukazujúca smerom nahor. Farba a smer šipky sa odvíja od posledného obchodu v danej akcii. Zelená šipka smerom nahor poukazuje na obchod za vyššiu cenu ako ten predošlý. Červená šipka ukazujúca smerom nadol indikuje obchod za nižšiu  cenu ako ten predošlý.

Napravo od tejto šipky je písmeno L s okienkom ukazujúcim číslicu 100. Tento údaj vás informuje o takzvanej lot size. Je to veľkosť pozície, do akej obchodník vstúpi pri jednom obchode. Ak teda pri tomto nastavení platformy obchodník nakúpi VLO akciu, dostane pri jednom obchode 100 účastín tejto akcie. Každý ďalší nákup zvýši jeho pozíciu o 100 účastín. Mimochodom, 100 účastín predstavuje najmenšiu lot size, teda najmenšiu pozíciu, do akej sa môžete dostať. Všetky ostatné pozície sú násobkom 100, teda 500, 1000 a tak ďalej (nikdy nie 176 a podobne).

Napravo od ukazovateľa lot size je okienko s názvom spoločnosti. Druhý riadok v sekcii 1 sa opäť začína písmenom L – tento krát to označuje Last Trade, teda cenu posledného obchodu. N predstavuje zmenu ceny akcie v daný moment v porovnaní so záverečnou cenou predošlého dňa (+.76 znamená, že akcia obchoduje na úrovni o 76 centov vyššej, ako bola záverečná cena predošlého dňa). T označuje čas. V predstavuje veľmi dôležitý údaj a síce Volume – množstvo zobchodovaných účastín tejto akcie v daný deň.

Obrázok č. 1: Blackwood Market Maker Box*

saro_01.jpg

Tretí riadok sa začína písmenom C – closing price, teda záverečná cena predošlého dňa. O – opening price, predstavuje presný opak a síce otváraciu cenu akcie v daný deň. A opäť tu máme písmeno L – tentokrát označuje low of a day, najnižšiu cenu, akú akcia v daný deň zaznamenala. H je takisto presný opak, teda high of a day – najvyššia cena v daný deň.

Posledný riadok tejto sekcie o všeobecných informáciách o akcii vám ukazuje cenu kupujúceho (B-Bid), cenu predávajúceho (A-Ask alebo aj offer), veľkosť kupujúceho – 1 predstavuje veľkosť 100 účastín a veľkosť predávajúceho – 47 je 4700 účastín.

Pod sekciou o všeobecných informáciách sa už nachádzajú konkrétne informácie o obchodoch uskutočnených v tejto akcii, o cenových úrovniach kupujúcich a predávajúcich a o veľkosti, o ktorú majú záujem. MMID predstavuje Market Maker Identification – ide o určenie kanála, prostredníctvom ktorého sa dostáva likvidita na trhy.

Stĺpec BID nám ukazuje rôzne cenové úrovne, za ktoré sú kupujúci ochotní nakúpiť akciu. Sú zoradené od najvyššej po najnižšiu, teda od najlepšej ponuky po najhoršiu. Opačne to platí pre ASK – cenu, za ktorú sú ochotní predávajúci predať, poprípade realizovať short operáciu. Tie sú zoradené od najnižšej po najvyššiu. SIZE predstavuje veľkosť pri danej cenovej úrovni, treba ju vynásobiť krát 100, aby sme získali reálnu hodnotu (47x100= 4700 účastín). Tieto údaje o likvidite mimo najlepšej BID a ASK sa označujú ako LEVEL 2 QUOTES.

Posledný stĺpec vpravo predstavuje samotný zrealizovaný obchod – v akej cene a veľkosti k nemu došlo. Keď dôjde k obchodu, na market maker box sa to ukáže ako takzvaný print v tomto stĺpci. Print môže mať 5 rôznych farebných odtieňov:

 

  • Čierny – obchod sa uskutočnil za cenu medzi BID a ASK
  • Zelený – obchod sa uskutočnil za cenu rovnajúcu sa najlepšej ASK
  • Červený – obchod sa uskutočnil za cenu rovnajúcu sa najlepšej BID
  • Zvýraznene červený – obchod sa uskutočnil za cenu nižšiu ako najlepšia BID
  • Zvýraznene zelený – obchod sa uskutočnil za cenu vyššiu ako najlepšia ASK

Znalosť farebných odtieňov vám môže pomôcť rýchlejšie sa zorientovať v tom, čo sa v akcii deje. Vysoká frekvencia zelených printov poukazuje na nákupnú aktivitu v akcii, vyšší počet červených printov naopak predávanie alebo shortovanie.

V spodnej časti market maker box na obrázku sa nachádza časť pre realizovanie príkazov. Niektoré platformy sú nastavené na realizáciu príkazov iba prostredníctvom kliknutia myšou, iné prostredníctvom klávesov, niektoré majú kombináciu obidvoch. Pre realizáciu krátkodobých momentum obchodov odporúčame možnosť realizácie príkazov prostredníctvom klávesov, pretože takto je možná vyššia rýchlosť a flexibilita. Takisto si môžete stanoviť vlastnú BID alebo ASK, vďaka čomu sa vyhnete veľkému spread (rozdiel medzi BID a ASK) a takisto dostanete rabat od ECN. Ak sa obchodník zameriava na dlhodobejšie, pozičné obchodovanie, môže využívať obidve možnosti.

*Zdroj: Pacmid Technologis

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Slováci si často sporia na dôchodok „mŕtvym“ produktom, ktorý má doma takmer každý

2. 4. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci si často sporia na dôchodok „mŕtvym“ produktom, ktorý má doma takmer každý

Investičné životné poistenie, kedysi populárny produkt na Slovensku, sa dnes dostáva pod drobnohľad odborníkov, ktorí ho považujú za zastaraný a nevýhodný. Kombinácia poistenia a investovania... celý článok

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

28. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Slováci nerozumejú, čo je dôchodok: Prichádza kruté prekvapenie, keď zistia, koľko (ne)dostanú

Viac než polovica Slovákov považuje lepší dôchodok za jednu zo svojich najväčších životných priorít. Napriek tomu dôchodok od štátu v súčasnosti pokrýva len polovicu príjmu, pričom... celý článok

Štátne dlhopisy vykúpili najmä dôchodcovia, v priemere investovali 22 000 eur

13. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Štátne dlhopisy vykúpili najmä dôchodcovia, v priemere investovali 22 000 eur

Dlhopisy pre ľudí, teda štátne retailové dlhopisy, sa vypredali za necelé 4 dni. Väčšinou ich nakupovali seniori a v priemere každý investoval viac ako 22 000 eur. Minister financií... celý článok

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

11. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Peniaze Slovákov sa znehodnocujú: Čo robiť, aby ich inflácia „nezjedla“?

Rok 2025 môže priniesť ďalší nárast inflácie, a to v dôsledku vládnych opatrení, ktoré zvyšujú dane a DPH. Ako sa pripraviť na tento scenár a ochrániť svoje úspory pred znehodnotením?... celý článok

Slovenky investujú najmenej v EÚ. Samy seba tak ohrozujú chudobou

7. 3. 2025 | Redakcia

Slovenky investujú najmenej v EÚ. Samy seba tak ohrozujú chudobou

Slovenky investujú najmenej v rámci Európy. Robia tým ale zle samy sebe. Pripravujú sa tak o peniaze, ktoré by sa im zišli v ťažkej životnej situácii, najčastejšie vtedy, keď sa rozvedú... celý článok