Princíp fungovania crowdfundingu
Základná myšlienka crowdfundingu je jednoduchá – spojiť ľudí, ktorí majú peniaze, s ľuďmi, ktorí potrebujú peniaze na realizáciu svojich projektov. Keď vlastník projektu spustí kampaň, môžu mu záujemcovia posielať peniaze. Pre malé startupy alebo jednotlivcov, ktorí by len ťažko získali sponzora, býva crowdfunding jedinou cestou ako v rozumnom čase získať peniaze na realizáciu svojich nápadov. Čaro crowdfundingu spočíva v tom, že takto môžete získať peniaze na čokoľvek. Často sa využíva na:
- rozbehnutie startupu či firmy,
- nákup pozemku a stavbu nehnuteľnosti,
- spustenie výroby produktu,
- vytvorenie umeleckého diela,
- zbierky na charitatívne účely.
Pohľad z druhej strany
Doteraz sa o crowdfundingu hovorilo hlavne ako o možnosti získať peniaze pre rozbehnutie podnikania. V posledných rokoch sa však stále častejšie spomína ako investičná príležitosť a alternatívny zdroj príjmu pre prispievateľov. Všetko závisí od modelu crowdfundingovej kampane, ktoré by sa dali rozdeliť do troch hlavných kategórií:
- Založené na darcovstve – prispievateľ pošle vlastníkovi kampane financie. Neočakáva, že sa mu čokoľvek vráti. Patria sem rôzne charitatívne crowdfundingové zbierky.
- Založené na odmeňovaní – prispievateľ finančne podporí vlastníka kampane, ktorý mu po úspešnej realizácii projektu pošle nejakú formu odmeny. Týmto spôsobom si pomáhajú napríklad spisovatelia. Vyzbierajú peniaze, aby mohli napísať a vydať knihu. Prispievateľom potom pošlú podpísané kusy ako prejav vďaky.
- Založené na podiele zo zisku – vlastník projektu ponúkne prispievateľom podiel na budúcich ziskoch. Práve tento model je zaujímavý pre ľudí, ktorí si chcú prostredníctvom crowdfundingu budovať majetok.
Crowdfundingové kampane ponúkajúce podiel zo zisku môžu mať rôzne formy. Dôležité je, aby projekt dokázal generovať dlhodobý profit. Môžu to byť startupy, nápady na produkty, po ktorých bude dopyt, alebo stavba nehnuteľností. Práve posledný z menovaných príkladov je obľúbenou voľbou z hľadiska investorov. Ako sa v poslednej dobe ukazuje, realitný crowdfunding vie dlhodobo a stabilne zhodnocovať vaše financie s pomerne nízkym rizikom.
Realitný crowdfunding
Investícia do nehnuteľností je dlho jedným z najobľúbenejších spôsobom budovania majetku. Avšak kúpa celého bytu alebo domu je pre väčšinu investorov nereálna. Realitný crowdfunding prináša možnosť investovania do nehnuteľností aj pre ľudí, ktorí chcú ročne investovať rádovo v stovkách až tisíckach eur a nechcú si brať hypotéku.
V tomto prípade je vlastníkom kampane developer, ktorému chýba časť financií na kompletnú realizáciu projektu. Keď vlastné zdroje a pôžička od banky nestačia, crowdfunding poskytuje riešenie výhodné pre obe strany. Developer rýchlo získa potrebné financie a investori si s odstupom času rozdelia časť profitu z projektu.
Na čo si dať pozor
Realitný crowdfunding je v porovnaní s inými druhmi investícií pomerne bezpečnou formou zhodnotenia majetku. Samozrejme, podmienkou je dôveryhodná a overená crowdfundingová platforma. Výhodou je, že developeri si zvyčajne berú úvery od bánk. A ako každý žiadateľ o hypotéku vie, banka nepožičia, ak má pochybnosti o schopnosti splácania.
Stačí teda venovať trochu času do prieskumu a vďaka realitnému crowdfundingu si viete doplniť vaše investičné portfólio o nový zdroj výnosov. Skvelou voľbou je investícia do nájomných bytov, z ktorých vám v prípade úspešného projektu môže vzniknúť stabilný príjem. Tu je niekoľko faktorov, ktoré by ste mali pred investíciou do realitného crowdfundingu zvážiť.
Zábezpeka
Pred odoslaním peňazí si poriadne overte zabezpečenie investície. V ideálnom prípade sa za dlh zaručí napríklad majiteľ developera alebo iná fyzická osoba schopná splatiť záväzky, ak projekt zlyhá.
Pokiaľ je pôžička zabezpečená iba pozemkom alebo stavbou, riziko narastá. V tomto prípade sa pri zlyhaní projektu použijú financie z predaja nehnuteľnosti primárne na splatenie úveru v banke. Vám sa investícia vráti iba ak zostane niečo navyše.
Loan to value (LTV)
LTV hovorí o pomere hodnoty požičaných financií k hodnote samotného projektu. Pre vás je dobré, pokiaľ hodnota nehnuteľnosti výrazne prevyšuje požičanú sumu. Ak by sa developer dostal do problémov, nehnuteľnosť sa predá a budú financie na vyplatenie investorov. Pri investovaní do realít sa odporúča hľadať LTV do 65 %.
Kde sa projekt nachádza?
Lokalita projektu určí záujem o byty alebo domy. Ak nebude záujem, developer nebude mať príjem a teda vaša investícia nebude výnosná. Preto si pri výbere dávajte pozor aj na to, kde sa projekt nachádza. Lokalita je v prípade realít priamo úmerne naviazaná na likviditu investície.
Fáza projektu
Aj keď si vyberiete crowdfunding mimo realít, fáza projektu určite ovplyvní rizikovosť investície. Keď investujete iba do myšlienky alebo vízie, nič nie je isté. Naopak, ak je postavených 10 domov a z nich už 5 predaných so zaplatenou zálohou, riziko bude oveľa menšie.
Na akú profesiu sa hodíte?
- Priradíme vás k jednému z 16 osobnostných typov
- Detailne popíšeme váš typ osobnosti
- Vybereme povolania, pre ktoré sa hodíte
Realitný crowdfunding
Investícia do nehnuteľností je dlho jedným z najobľúbenejších spôsobom budovania majetku. Avšak kúpa celého bytu alebo domu je pre väčšinu investorov nereálna. Realitný crowdfunding prináša možnosť investovania do nehnuteľností aj pre ľudí, ktorí chcú ročne investovať rádovo v stovkách až tisíckach eur a nechcú si brať hypotéku.
V tomto prípade je vlastníkom kampane developer, ktorému chýba časť financií na kompletnú realizáciu projektu. Keď vlastné zdroje a pôžička od banky nestačia, crowdfunding poskytuje riešenie výhodné pre obe strany. Developer rýchlo získa potrebné financie a investori si s odstupom času rozdelia časť profitu z projektu.
Na čo si dať pozor
Realitný crowdfunding je v porovnaní s inými druhmi investícií pomerne bezpečnou formou zhodnotenia majetku. Samozrejme, podmienkou je dôveryhodná a overená crowdfundingová platforma. Výhodou je, že developeri si zvyčajne berú úvery od bánk. A ako každý žiadateľ o hypotéku vie, banka nepožičia, ak má pochybnosti o schopnosti splácania.
Stačí teda venovať trochu času do prieskumu a vďaka realitnému crowdfundingu si viete doplniť vaše investičné portfólio o nový zdroj výnosov. Skvelou voľbou je investícia do nájomných bytov, z ktorých vám v prípade úspešného projektu môže vzniknúť stabilný príjem. Tu je niekoľko faktorov, ktoré by ste mali pred investíciou do realitného crowdfundingu zvážiť.
Zábezpeka
Pred odoslaním peňazí si poriadne overte zabezpečenie investície. V ideálnom prípade sa za dlh zaručí napríklad majiteľ developera alebo iná fyzická osoba schopná splatiť záväzky, ak projekt zlyhá.
Pokiaľ je pôžička zabezpečená iba pozemkom alebo stavbou, riziko narastá. V tomto prípade sa pri zlyhaní projektu použijú financie z predaja nehnuteľnosti primárne na splatenie úveru v banke. Vám sa investícia vráti iba ak zostane niečo navyše.
Loan to value (LTV)
LTV hovorí o pomere hodnoty požičaných financií k hodnote samotného projektu. Pre vás je dobré, pokiaľ hodnota nehnuteľnosti výrazne prevyšuje požičanú sumu. Ak by sa developer dostal do problémov, nehnuteľnosť sa predá a budú financie na vyplatenie investorov. Pri investovaní do realít sa odporúča hľadať LTV do 65 %.
Kde sa projekt nachádza?
Lokalita projektu určí záujem o byty alebo domy. Ak nebude záujem, developer nebude mať príjem a teda vaša investícia nebude výnosná. Preto si pri výbere dávajte pozor aj na to, kde sa projekt nachádza. Lokalita je v prípade realít priamo úmerne naviazaná na likviditu investície.
Fáza projektu
Aj keď si vyberiete crowdfunding mimo realít, fáza projektu určite ovplyvní rizikovosť investície. Keď investujete iba do myšlienky alebo vízie, nič nie je isté. Naopak, ak je postavených 10 domov a z nich už 5 predaných so zaplatenou zálohou, riziko bude oveľa menšie.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.