Apple
Hodnota: 482,22 miliardy dolárov
Obľúbená technologická značka zvýšila medziročne svoju hodnotu o 18 % a upevnila si tak vedúce postavenie v rebríčku Best Global Brands. Zaujímavosťou je aj to, že Apple nie je prvá len v zozname najdrahších značiek, ale aj v rebríčku najhodnotnejších spoločností. Je jedinou, ktorá pokorila rekord v hodnote 3 biliónov dolárov.
Microsoft
Hodnota: 278,29 miliardy dolárov
Druhé miesto v rebríčku najhodnotnejších značiek obsadzuje ďalšia technologická spoločnosť s dlhou históriou. Microsoftu sa počas roka 2022 darilo. Hodnota jeho značky medziročne vzrástla až o 32 %. Dokázal tak prekonať Amazon, ktorý si držal druhé miesto niekoľko rokov po sebe. Microsoft okrem rebríčka najhodnotnejších značiek patrí spolu s Apple aj do skupiny biliónových spoločností.
Amazon
Hodnota: 274,82 miliardy dolárov
Obľúbená spoločnosť Amazon si síce medziročne prilepšila o 10 %, no v rebríčku stratila svoju druhú priečku. Pre jej zakladateľa a jedného z najbohatších ľudí sveta Jeffa Bezosa to však s veľkou pravdepodobnosťou nie je žiaden problém. Amazon sa totižto aj napriek tomu stále drží medzi piatimi spoločnosťami s biliónovou hodnotou. V súčasnosti zarába najmä na predaji cloudových služieb a rozličného tovaru – od kníh až po vybavenie domácnosti.
Google
Hodnota: 251,75 miliardy dolárov
Obľúbená spoločnosť Google, ktorá sa preslávila najmä svojím internetovým vyhľadávačom, si medziročne prilepšila o 28 % a udržala si tak svoje štvrté miesto. Google má v súčasnosti množstvo rôznych zdrojov z príjmu. Okrem reklamy zarába aj z predaja služieb, ako napríklad predplatné Google Drive, a z vlastníctva viacerých značiek, vrátane Waze a Motoroly.
Samsung
Hodnota: 87,69 miliardy dolárov
Piate miesto už nejaký čas obsadzuje značka Samsung, ktorej hodnota medziročne vzrástla o 17 %. Táto firma s dlhou históriou sa zameriava najmä na výrobu a predaj spotrebnej elektroniky, no v niektorých krajinách poskytuje aj rôzne služby v oblasti stavebníctva či poisťovníctva.
Toyota
Hodnota: 59,76 miliardy dolárov
Automobilka Toyota zvýšila medziročne hodnotu svojej značky o 10 % a preskočila tak v zozname obľúbenú Coca-Colu. Spoločnosť Toyota, ktorá vznikla v roku 1937, patrí k najväčším výrobcom áut na svete. Ročne vyrába viac ako 10 miliónov vozidiel. Okrem toho sa zameriava aj na výrobu člnov a robotov.
Coca-Cola
Hodnota: 57,54 miliardy dolárov
Populárna Coca-Cola tentoraz nezaznamenala žiaden medziročný rast, kvôli čomu v rebríčku Best Global Brands stratila svoje šieste miesto. História tejto značky siaha až do roku 1886, kedy John Stith Pemberton vytvoril recept na sladký tmavý nápoj. Ten je aj po dlhých rokoch stále obchodným tajomstvom a pozná ho len zopár zamestnancov. Spoločnosť Coca-Cola vlastní dnes viacero známych značiek. Na slovenskom trhu nájdete napríklad Kinley, Fanta, Cappy, Sprite či Bonaqua.
Mercedes-Benz
Hodnota: 56,10 miliardy dolárov
Mercedes-Benz je jednou z najstarších značiek, s ktorými sa v tomto rebríčku stretnete. Jej história siaha až do roku 1880. Od tohto obdobia jej popularita stúpa, vďaka čomu je dnes ôsmou najhodnotnejšou. Medziročne si prilepšila o 10 %.
Disney
Hodnota: 50,33 miliardy dolárov
Značka, ktorá začínala ako malé animované štúdio, sa dokázala pretvoriť na jednu z najhodnotnejších na svete. Disney zaznamenal medziročný rast v hodnote 14 %, vďaka čomu dokázal preskočiť McDonald's a obsadiť tak deviate miesto. Zdroje príjmov Disney pochádzajú nielen z vlastnej tvorby, ale aj z vlastníctva televíznych staníc ABC a ESPN a filmových spoločností, ako Marvel Entertainment, Lucasfilm, Animation Studios a 20th Century Fox.
Nike
Hodnota: 50,29 miliardy dolárov
Značka Nike, ktorá sa orientuje na výrobu a predaj športových topánok, oblečenia a doplnkov, si v roku 2022 prilepšila o 18 % a preskočila tak reťazec rýchleho občerstvenia McDonald's. Zaujímavosťou je, že spoločnosť Nike začínala pod názvom Blue Ribbon Sports a predávala japonské bežecké topánky.
McDonald's
Hodnota: 48,65 miliardy dolárov
McDonald's v zozname Best Global Brands klesol o dve miesta. Jeho značka však aj napriek tomu stále patrí k tým najhodnotnejším. Jej hodnota medziročne stúpla o 6 %. Reťazec McDonald's vznikol v roku 1940, no jeho rozmach začal až o pätnásť rokov neskôr. V súčasnosti sa prevádzky McDonald's nachádzajú po celom svete, pričom niektoré z nich sú franšízy.
Tesla
Hodnota: 48 miliárd dolárov
Značka Tesla patrí k tým, ktoré si v roku 2022 prilepšili najviac. Jej hodnota medziročne stúpla o 32 %. Automobilku, ktorá je známa najmä výrobou a predajom elektromobilov, vlastní jeden z najbohatších ľudí sveta Elon Musk. Vznikla v roku 2003, kedy ju založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning.
BMW
Hodnota: 46,33 miliardy dolárov
Nemecká automobilka BMW, ktorú v roku 1916 založil Franz Josef Popp, dnes patrí k tým najobľúbenejším. Vlastní tri dcérske spoločnosti – Rolls-Royce Motor Cars, BMW Motorrad a Husqvarna. Značka BMW si medziročne prilepšila o 11 %, no o dvanáste miesto v rebríčku Best Global Brands ju pripravila Tesla.
Louis Vuitton
Hodnota: 44,51 miliardy dolárov
Louis Vuitton je francúzska značka luxusnej módy a doplnkov, ktorú založil Louis Vuitton v roku 1854. V roku 2022 sa jej darilo, čo potvrdzuje nielen medziročný rast v hodnote 21 %, ale tiež príjmy za prvých deväť mesiacov tohto roka, ktoré predstavujú 55,1 miliardy dolárov.
Cisco
Hodnota: 41,30 miliardy dolárov
Americký nadnárodný konglomerát Cisco sa zameriava na výrobu a predaj softvérov, telekomunikačných zariadení, sieťových hardvérov a ďalších technologických služieb. Založený bol v roku 1984 Leonardom Bosackom a Sandy Lernerovou. Značka Cisco zaznamenala medziročný nárast v hodnote 14 %, vďaka čomu dokázala v zozname preskočiť Facebook.
Ďalšie najhodnotnejšie značky sveta
Prvú dvadsiatku najhodnotnejších značiek sveta uzatvárajú tieto značky:
- Instagram – 36,52 miliardy dolárov (medziročne +14 %)
- Facebook – 34,54 miliardy dolárov (medziročne -5 %)
- IBM – 34,24 miliardy dolárov (medziročne +3 %)
- Intel – 32,92 miliardy dolárov (medziročne -8 %)
- SAP – 31,50 miliardy dolárov (medziročne +5 %)
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.