Od ropy po tankovaciu pištoľ
V prvom rade si treba uvedomiť, že kvapalina vyťažená z ropného vrtu musí prejsť zložitým procesom spracovania. Na to sú potrebné špeciálne technológie používané v rafinériách. Do týchto závodov na spracovanie ropy sa musí kvapalina najprv nejako dopraviť. Po spracovaní sa benzín alebo nafta distribuuje v rámci siete čerpacích staníc. To všetko po malých čiastkach zvyšuje cenu ropných produktov, ktoré vodiči nakoniec tankujú do svojich áut.
Dopyt, ponuka a dane
Okrem nákladov na spracovanie a dopravu pohonných hmôt netreba zabúdať ani na ekonomické faktory. Vodiči si určite budú pamätať na začiatok roku 2021. Prišla pandémia, ľudia prestali jazdiť a tankovali menej. Ponuka benzínu vtedy začala výrazne prevyšovať dopyt a ceny klesli až pod 1,2 € za liter. Teraz sa stav otočil – obnova ekonomík a embargo na ruskú ropu obmedzilo jej množstvo v Európe, takže benzín je vzácnejší a jeho cena rastie.
Veľký vplyv na cenu benzínu majú aj dane. Cena, ktorú platíte za natankovaný benzín, je z viac ako 50 % tvorená spotrebnou daňou a DPH. Iba spotrebná daň sa pri benzíne pohybuje podľa oktánového čísla v intervale 50 – 60 centov za liter. Majitelia dieselových áut na spotrebnej dani zaplatia „iba“ 36,8 centov na liter nafty.
Hlavný dôvod inflácie
V poslednej dobe je v súvislosti s rastúcimi cenami benzínu a nafty často spomínaná aj vysoká inflácia. Miera inflácie odzrkadľuje celkový nárast spotrebiteľských cien. Aktuálne je však hlavným faktorom, ktorý podporuje jej nárast v Európe, stúpajúca cena rôznych druhov paliva a elektriny.
Ceny rástli už začiatkom roku 2022, kedy sa viaceré ekonomiky zasiahnuté pandémiou snažili dobehnúť straty. Potom však prišla vojna na Ukrajine a nedostatok spôsobený obmedzením dovozu ruskej ropy a plynu. Drahšie energie sa prejavili vo všetkých odvetviach priemyslu. To infláciu ešte viac „nakoplo“ a trend rastúcich cien sa tak posilnil.
Boj proti zdražovaniu paliva
Jedno z opatrení proti prudkému rastu cien pohonných hmôt, o ktorých rokuje slovenská vláda, je zníženie dane. Minister hospodárstva Richard Sulík predstavil dve alternatívy. Ani jedna z nich však zatiaľ nebola schválená a nevstúpila do platnosti.
Prvou z nich je znižovanie DPH. Tento krok by zvýhodnil občanov nepodnikateľov, keďže podnikatelia si môžu DPH odrátavať. Narazil však na problém v podobe predpisov Európskej únie, na ktoré sa odvoláva ministerstvo financií. Igor Matovič odmieta návrh podporiť, lebo EÚ bez udelenia výnimočného povolenia zakazuje zníženie DPH na motorové palivá.
Druhou možnosťou je zníženie spotrebnej dane. V prípade bezolovnatého benzínu je minimálna spotrebná daň v predpisoch EÚ nastavená na 35,9 centov za liter paliva, pre naftu na 33 centov. Pri našich aktuálnych 50 – 60 centoch je teda dostatok priestoru na znižovanie dane. Táto zmena by zvýhodnila všetkých tankujúcich bez ohľadu na to, či podnikáte, alebo nie.
Ako postupujú iné krajiny?
Zaujíma vás, ako na rast cien benzínu a nafty reagujú iné krajiny v rámci Európy? Tu je prehľad opatrení, ktoré boli prijaté zahraničnými vládami.
Česko
Naši západní susedia urobili to, o čom slovenskí politici iba rokovali. Znížili spotrebnú daň o 1,5 koruny na každý liter benzínu aj nafty. Jednotlivé dane tak klesli na 12,84 Kč pri benzíne a 9,95 Kč pri nafte. Výsledné ceny sa v čase písania článku pohybovali okolo:
- 1,95 € za liter benzínu,
- 1,96 € za liter nafty.
Maďarsko
Maďarská vláda sa najprv rozhodla zastrešiť ceny pohonných hmôt na 480 forintov (1,18 €). Reakciou bolo zatváranie čerpacích staníc, ktoré odmietali predávať so stratou, v určitých prípadoch aj úplný bankrot. Dnes sú ceny pohonných hmôt v Maďarsku nasledovné:
- 2,02 € za liter benzínu,
- 2,12 € za liter nafty.
Poľsko
Sulíkov návrh na zníženie DPH na benzín nebol podporený ministerstvom financií z dôvodu porušovania predpisov EÚ. Poľská vláda sa však zhodla na tom, že zníženie DPH z 23 % na 8 % je vhodné riešenie. V čase zavedenia tohto opatrenia, teda 1. februára, to znamenalo zhruba o 15 centov lacnejší liter benzínu. Vláda ho schválila na obdobie do konca júla a aktuálne majú ceny za palivo takéto:
- 1,66 € za liter benzínu,
- 1,66 € za liter nafty.
Španielsko
Španieli zvolili cestu fixnej zľavy. Vodičom odrátavajú 20 centov z každého natankovaného litra paliva, či už ide o benzín, alebo naftu. Aby čerpacie stanice neskrachovali, túto zľavu pokrýva zo 75 % štát a z 25 % ropné spoločnosti. Zvýhodnenie pôvodne platilo iba do 30. júna, ale vláda rozhodla o jeho predĺžení až do konca septembra a teraz cenovky na ich čerpacích staniciach vyzerajú nasledovne:
- 2,04 € za liter benzínu,
- 1,99 € za liter nafty.