Chytili sa príležitosti po revolúcii
Keď sa pozriete na obdobie po páde komunistického režimu v roku 1989, úspech medzinárodných obchodných reťazcov začne dávať zmysel. Jediný potravinový reťazec z čias pred revolúciou, ktorý funguje dodnes, je Jednota. Samozrejme, spoločnosť odvtedy prešla mnohými zmenami, no práve Jednota bola počas komunizmu jedným z najdominantnejších reťazcov.
S príchodom nového režimu sa však trh začal postupne otvárať zahraničnému obchodu. Spoločnosti spred revolúcie síce prešli privatizáciou, avšak boli medzi obyvateľmi známe a mali zabehnutý systém fungovania.
Zahraničné reťazce museli všetko od skladov, cez predajne, až po dôveru spotrebiteľa budovať od úplných základov. Zdanlivo nepriaznivé podmienky sa však ukázali ako dobrá príležitosť. Ľudia boli z uplynulých desaťročí zvyknutí na úzky výber, niekedy až nedostatok tovaru. Zrazu sa začali objavovať moderné predajne so širším sortimentom. Dnešné rozdelenie trhu v pomere 80:20 jasne hovorí, že zahraničné reťazce boli vítanou zmenou.
Tesco
Predajne potravín a rôzneho doplnkového tovaru patria pod britskú verejnú akciovú spoločnosť Tesco PLC. Medzi jej dcérskymi spoločnosťami nájdete okrem maloobchodných predajní potravín aj:
- čerpacie stanice,
- banku,
- mobilného operátora.
Spoločnosť bola založená v roku 1919 v Spojenom kráľovstve v podobe malého trhového stánku v Londýne. Za jej vznikom stál židovský obchodník Jack Cohen, syn prisťahovalcov z Poľska. Expanzia spoločnosti Tesco na slovenský trh prišla v roku 1996 a dnes má na našom území 170 predajní.
Billa
Názov tohto obchodného reťazca je skratkou nemeckého slovného spojenia „billiger Laden,“ teda lacný obchod. História značky Billa siaha do roku 1953, kedy Viedenčan Karl Wlaschek otvoril svoju prvú predajňu. Spoločnosť sa dlho rozvíjala v rámci Rakúska a po páde Železnej opony sa začala šíriť aj do zahraničia. U nás bola prvá predajňa Billa otvorená v roku 1993.
V roku 1996 bola spoločnosť Billa odkúpená nemeckou skupinou REWE Group. Ide o organizáciu spravujúcu 10 značiek potravinových reťazcov, ktorá však na našom území pôsobí iba prostredníctvom tejto značky. Aktuálne je na Slovensku otvorených 136 Billa predajní.
Lidl a Kaufland
Pri tom, ako si obchodné reťazce Lidl a Kaufland vzájomne konkurujú, by si len málokto myslel, že obe značky patria pod jednu spoločnosť. Konkrétne ide o Schwarz Gruppe, pôvodom z Nemecka. Na rozdiel od REWE Group spravuje táto organizácia založená v roku 1930 iba dva reťazce. Aj napriek tomu však dosahuje takmer dvojnásobné tržby.
Kaufland na slovenský trh vstúpil v roku 2000 a dnes má aktívnych 59 predajní. Na druhej strane Lidl, ktorý svoju prvú prevádzku na našom území otváral až o 4 roky neskôr, stihol do dnešného dňa vybudovať sieť so 150 predajňami.
DM Drogérie
Od svojho založenia v roku 1973 v Nemecku sa obchodná sieť známa ako DM (celým názvom DM-drogerie markt) zameriava primárne na predaj drogérie a kozmetiky. Postupom času medzi ich sortiment pribudli aj rôzne iné domáce potreby a potraviny zamerané na zdravý životný štýl. Na Slovensko prišla v roku 1995 a dnes má otvorených viac ako 150 predajní.
Reťazec DM síce nevlastní iná obchodná skupina, ale aj samotná spoločnosť DM-drogerie markt sa určite dá nazvať za nadnárodnú. Dôkazom je sieť vyše 3700 predajní naprieč 12 krajinami Európy, ktorá sa neustále rozrastá.
Teta Drogérie
Teta Drogérie je obchodná sieť z oblasti trhu, ktorá na Slovensko prišla od našich západných susedov. Prvá predajňa bola otvorená v roku 1996 českou organizáciou Solvent, ktorá dodnes vlastní okrem Teta Drogérie aj značky:
- Teta Lékárna,
- Top Drogerie,
- Apotek,
- sLéky.cz.
Teta Drogérie má na Slovensku otvorených už takmer 200 predajní. To z nej robí z hľadiska počtu prevádzok najväčšiu sieť v oblasti predaja drogérie na našom území.
101 Drogérie
- viac ako 200 predajní
- rodinný podnik bývalého futbalistu
- v začiatkoch účel skladu plnila zakladateľova obývačka
Drogéria a produkty zamerané na starostlivosť o telo sú základom každej domácnosti. Či už potrebujete zubnú pastu, tablety do umývačky, alebo plienky pre najmenších členov rodiny, na 101 Drogérie sa môžete spoľahnúť už takmer 30 rokov. Sieť pokrýva každodenné potreby občanov v mnohých mestách naprieč celým Slovenskom. Ako sa tento úspešný reťazec dostal tam, kde je dnes?
Za jeho vznikom stojí Emil Krajčík. Toto meno bude známe najmä fanúšikom slovenského futbalu, keďže pred podnikaním bol profesionálom práve na ihrisku. Po revolúcii v roku 1989 sa s blížiacim koncom futbalovej kariéry dal na predaj šampónov a pracích práškov – v tej dobe nedostatkového tovaru.
Postupom času sa však z nenápadného obchodníka predávajúceho pred bytovkou vypracoval na majiteľa najväčšej siete predajní drogérie na Slovensku. Táto sieť sa dnes už dá nazvať úspešným rodinným podnikom, keďže pán Krajčík do vedenia tejto firmy zapojil aj jedného zo svojich synov, Mateja Krajčíka. Zhodou okolností aj on bol pred začiatkom podnikateľskej kariéry profesionálnym futbalistom.
COOP Jednota
- takmer 2300 predajní naprieč celým Slovenskom
- zákaznícku kartu má viac ako milión zákazníkov
- je členom združenia 16 národných družstiev európskeho kontinentu (Euro COOP)
Z hľadiska počtu prevádzok patrí COOP Jednota na vrchol rebríčka potravinových reťazcov na Slovensku. Nie je to až také prekvapivé, lebo zároveň ide aj o najstaršiu sieť predajní na našom území. História COOP Jednoty siaha až do roku 1845. Samuel Jurkovič, pedagóg a organizátor družstevníctva, založil prvé družstvo na Slovensku. Dnes na čele spotrebného družstva COOP Jednota stojí inžinier Ján Bilinský.
Sortiment tohto obchodného reťazca netreba bližšie predstavovať, keďže asi každý Slovák niekedy nakupoval v Jednote. Ide o tradičný slovenský maloobchod, ktorý v dnešnej dobe poskytuje základné potraviny. Prevádzky sa delia do troch kategórií:
- potraviny – malé predajne s cieľom priblížiť sa všetkým spotrebiteľom, najčastejšie na vidieku
- supermarkety – nájdete ich vo väčších obciach, tvoria viac ako 50 % obratu COOP Jednota
- tempo supermarkety – poskytujú široké spektrum tovaru, patrí sem iba 20 predajní tohto reťazca
Yeme
- recykluje až 80 % všetkého odpadu
- každá prevádzka má vlastnú pekáreň a kaviareň
- Yeme ponúka dovoz tovaru v rámci Bratislavy a priľahlých okresov
Dalo by sa tvrdiť, že v oblasti predaja potravín ide o opak reťazca COOP Jednota. Yeme je spoločnosť s ani nie 10-ročnou históriou a zatiaľ iba 5 aktívnymi prevádzkami. Aj napriek tomu si na slovenskom trhu dokázali nájsť dostatok zákazníkov, ktorí sa opakovane a s radosťou vrátia do moderne vybavených predajní v Bratislave.
Za týmto supermarketom stojí štvorica bývalých zamestnancov Tesca, Billy a Lidlu. Hlavným bodom ich podnikateľského plánu bolo priniesť do mestského prostredia koncept tradičného rodinného obchodu. Tento zámer dokazuje aj úzka spolupráca so slovenskými chovnými družstvami, pestovateľmi, farmármi, pivovarmi, vinárňami, obilnými mlynmi či mliekarňami.
Podpora lokálnych výrobcov a široké spektrum tovaru tej najvyššej kvality sa ukázali ako správna kombinácia na prilákanie pozornosti obyvateľov hlavného mesta. Nie je žiadnym tajomstvom, že ide o potraviny s vyššími cenami. Avšak ekologický prístup k predaju, ponuka tradičných farmárskych výrobkov či dokonca pečivo upečené priamo v predajni sú niečo, za čo si spotrebitelia v dnešnej dobe ochotne priplatia.
Martinus
- 16 kamenných predajní vo veľkých slovenských mestách
- zakladatelia sú bratia
- v roku 2012 Martinus expandoval do Česka
Táto sieť kombinujúca kamenné kníhkupectvá s e-shopom dnes ponúka všetko, po čom môže milovník kníh túžiť. Od posedenia pri káve a zákusku v obklopení regálov plných kníh až po rýchle dodanie knižných noviniek na trhu priamo k vám domov.
Miroslav a Jozef Santusovci sa v roku 1990 rozhodli založiť prvé súkromné kníhkupectvo na Slovensku. Latinský ekvivalent mena Martin sa od prvého momentu stal menom ich spoločnosti. V začiatkoch si do predajne s rozlohou pár metrov štvorcových vozili knihy sami.
Po desiatich rokoch úspešného podnikania v rámci Martina sa zakladatelia rozhodli, že je čas rozšíriť svoje pôsobenie za hranice mesta. Namiesto otvárania kamenných prevádzok však zvolili cestu online predaja. K bratom Santusovcom sa pridal programátor Michal Meško, ktorý je dnes generálnym riaditeľom Martinusu a spoločne vybudovali e-shop.
Viete, kde nakupujete
Ako môžete vidieť, na Slovensku vznikali a doteraz vznikajú obchodné reťazce, ktoré sa môžu pochváliť zaujímavými príbehmi. O niektorých ste možno ani nevedeli, že pochádzajú práve od Slovákov. Avšak tieto siete dokazujú, že s dobrým nápadom a motiváciou sa aj v prostredí slovenského trhu môžete vypracovať na veľkú a úspešnú firmu.
Avšak ani úspech zahraničných reťazcov na našom trhu nie je vôbec prekvapivý. Zahraničné značky dominujú vo väčších mestách, no tieto dva reťazce a ich dokopy takmer 3000 predajní stále poskytujú istotu spotrebiteľom po celom Slovensku. Ak vás zaujíma, ako je to v susedných krajinách, môžete si prečítať aj kto vlastní obchodné reťazce v Česku.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.