Zatiaľ čo akciám stačí rast spotrebiteľskej dôvery, reálnej ekonomike nestačí. Spotreba v USA klesá, aj keď podľa posledných údajov pomalšie. Potenciál jej rastu je obmedzený mierov nasýtenosti trhu a ekonomicko-demografickým profilom domácností. Pri oživení v 30. rokoch domácnosti kupovali auta, pretože ich väčšina z nich nemala. Nenasýtenosť trhu výrazne pomohla rastu súkromnej spotreby a celej ekonomiky. Súčasný automobilový priemysel nemôže ďalej poskytovať taký potenciál rastu, ak na každú domácnosť pripadajú viac než dve auta.
Nehnuteľnosti - ťahúň rastu 80. rokov
Pri pokrízovom oživení začiatkom 80. rokov prevzal hlavnú úlohu trh s bývaním, pretože trh s autami bol už v tej dobe viac menej nasýtený. Minimálne jedno vozidlo mala vtedy takmer každá domácnosť, ale dom na hypotéku vlastnila asi len tretina. To bola príležitosť nie len, ako sa rýchlejšie dostať z recesie, ale aj ako zaistiť rast na niekoľko rokov dopredu. Za štvrťstoročia dospel trh s bývaním do podobného stavu nasýtenosti ako automobilový priemysel začiatkom 80. rokov. Dnes býva vo vlastnom približne rovnaká väčšina domácností, ako mala svoje vlastné auto v roku 1984. Čo teda potiahne rast spotreby ďalej, keď v treťom aute nemá kto jazdiť a v druhom dome kto bývať?
Vyššie reálne príjmy a životná úroveň priviedli štruktúru výdajov domácností do stavu, v ktorom sa stali rizikom pre celú ekonomiku. Štruktúra výdavkov, kde potraviny predstavujú už len vedľajšiu a nie hlavnú položku, ochránila domácnosti pred hladom, ale privodila kolaps spotreby. Bývanie a doprava ukrajujú z celkových výdavkov amerických domácností asi polovicu, a to už dlhšie než štvrťstoročie. Ich podiel by mal klesať v prospech iných rýchlejšie rastúcich výdavkov. Tie najprogresívnejšie – výdavky na vzdelanie, poistenie, zdravotníctvo a zábavu, predstavujú z celku asi štvrtinu. Ich rast by preto musel byť asi dvojnásobný, aby stačil dorovnávať výpadok tempa vo výdavkoch na bývanie a dopravu. To nie je reálne. Demografický profil spotrebiteľa predstavuje ďalšie limity. Rast podielu žien a vysokoškolákov na pracovnej sile, ktorý zvyšoval spotrebu v 80. a 90. rokoch, sa v tomto storočí zastavil. Žiadne masové rezervy v podobe žien v domácnosti v ekonomike už nie sú.
Súčasnému trhu chýba šláger porovnateľný s autami v 30. rokoch alebo hypotékami v 80. rokoch. Prirodzenou cestou obnovy je miernejší rast spotreby. Pokles cien nehnuteľností a „šrotovné“ prinášajú oživenie, nie sú však predpokladom žiadneho ekonomického zázraku.
Autor pracuje ako analytik Pioneer Investments ČR