Situácia v doprave a logistike dnes pripomína tlakový hrniec, ktorý každú chvíľu vybuchne. Z vonku vyzerá situácia pokojne. Na cestách jazdia prevažne autá so spaľovacím motorom, cestuje sa dopravnými lietadlami nezriedka starými desiatky rokov a železnice, obzvlášť na Slovensku, nateraz nedokážu svojou úrovňou plnohodnotne splniť nároky 21. storočia.
Aj keď to tak nevyzerá, zmena tu už je, vystupuje na povrch. Vo veľkej miere ju podnietila aj celosvetová pandémia, keďže sa ukázalo, že digitalizácia nie len urýchľuje a uľahčuje pracovné procesy, ale aj pomáha pri bezpečnosti v kritických situáciách, kde je potrebné chrániť zdravie zamestnancov.
To, čo teda zatiaľ nie je jednoznačné zjavné, môže byť onedlho každodennou realitou a budú sa ňou musieť vysporiadať všetci. Od zamestnávateľov, po zamestnancov.
Vymenia definitívne ľudí stroje?
Nie náhodou sa na všetkých odborných konferenciách hovorí nielen o štvrtej priemyselnej revolúcii, teda koncepte Priemyslu 4.0, ale tiež o Doprave 4.0 alebo Logistike 4.0. Napríklad v skladových prevádzkach sa uplatňuje čoraz častejšie automatizácia a v množstve prípadov už k vyššej efektivite prispieva i práca robotov.
V nákladných prepravách sa pomocou pokročilých softvérových nástrojov optimalizujú trasy a tiež vyťaženosť vozidiel, k čomu sa už niekedy využíva aj umelá inteligencia. Dokazujú to aj minuloročné prieskumy, z ktorých vychádza, že až takmer polovica respondentov ju vo svojich firmách už využíva. A niet sa prečo čudovať.
Práve inteligentné systémy napomáhajú logistickým spoločnostiam uľahčiť komunikáciu s operátorom, ušetriť palivo aj financie, a prispieť tak k znižovaniu emisií, čo je zaujímavé aj z environmentálneho hľadiska.
Príkladom takéhoto softvéru je EVA od spoločnosti Eurowag. Tento systém integruje jednotný nástroj na platenie mýta, pomáha vodičom, poskytuje živé mapy, uľahčuje plánovanie trás či chráni pred krádežou paliva. Pomocou takýto systémov vedia spoločnosti znížiť náklady za palivo až o 20 %.
Všetko potrebuje obsluhu a údržbu
Nové trendy v logistike súvisiace s digitalizáciou teda napovedajú tomu, že počet nízko kvalifikovaných pracovníkov by mal ubúdať. Nemusí to však byť celkom pravda. Nové technológie priniesli doteraz nevídané možnosti, ktoré si v konečnom dôsledku aj tak vyžadujú človeka.
K monitorovaniu prepravy na ceste alebo železnici napríklad slúžia rôzne kamerové čidlá, senzory i ďalšie zariadenia, ktoré umožňujú sledovať zásielku od jej vyexpedovania z distribučného centra až po doručenie zákazníkovi, či už je ním firma alebo fyzická osoba.
Zabezpečujú kontrolu, či sa s nákladom správne zaobchádza, či je potrebné v prípade špecifických zásielok dodržaný príslušný teplotný režim, či nie je tovar vystavený mechanickým vplyvom alebo nadmernej vlhkosti.
„Všetky tieto systémy však potrebujú obsluhu a údržbu, čo znamená, že v konečnom dôsledku by nemuselo dôjsť k prepúšťaniu. Firmy však budú musieť počítať s výraznou rekvalifikáciou svojich pracovníkov a celoživotné vzdelávanie sa stane novým fenoménom novej doby,“ hodnotí Marc Trollet, výkonný riaditeľ logistických riešení a optimalizácie flotily zo spoločnosti Eurowag.
Vodiči, poznáte platooning?
Frekventovanou témou sú vo verejnej debate aj v médiách autonómne vozidlá. Je všeobecne známy predpoklad, že tovary a osoby sa budú o pár rokov prepravovať bez vodiča. V tomto ohľade zostáva doriešiť ešte celý rad výziev.
Aj keď potrebné technológie už dnes existujú, stále zostáva nedoriešený celý rad legislatívnych a svojím spôsobom aj etických otázok. Ide napríklad o zodpovednosť za prípadnú nehodu a podobne.
A pritom už teraz disponujú nové vozidlá vyrábané v špičkových automobilkách niektorými prvkami autonómneho riadenia, ktoré vodičom uľahčujú jazdu a zvyšujú bezpečnosť cestnej premávky.
Na prepravu nákladov po ceste je jednou z inšpiratívnych vízií tzv. platooning. Digitálne prepojené konvoje autonómnych kamiónov, napr. na elektrický pohon, môžu celú oblasť logistiky a dopravy významne posunúť.
Platooning už testovali
A nejde o vzdialenú „hudbu budúcnosti!“. Platooning už na nemeckých diaľniciach úspešne testovali niektoré lokálne spoločnosti. Takéto výrazne inovatívne projekty nachádzajú aj politickú podporu.
Napríklad nemecký spolkový minister dopravy a digitálnej infraštruktúry Andreas Scheuer, povedal že plne podporuje zavádzanie technológií, akou je platooning, do bežnej premávky. Cieľom by malo byť, aby procesy boli ešte bezpečnejšie, efektívnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu.
Je zrejmé, že pre firmy, ktoré poskytujú prepravné a logistické služby, aj pre tie, ktoré ich využívajú, bude nutná oveľa väčšia otvorenosť voči zmenám. Tieto sa týkajú nielen technológií, ale aj procesov a ľudskej práce.
Všetci sa budú musieť naladiť sa na vlnu inovácií, pretože držať krok s najnovším vývojom neznamená už dnes v logistike a doprave výraznú konkurenčnú výhodu, ale skôr nutnosť.