Búrky, záplavy a polámané stromy na ceste sú v lete časté, no pre vodičov nebezpečné. A to nielen pri jazde po meste, ale aj na diaľnici.
Pozor na aquaplaning
Prívalový dážď dokáže z cesty urobiť doslova jazero, ktoré však v prípade jazdy v plnej rýchlosti môže mať pre vodiča, ako aj ďalších účastníkov cestnej premávky, fatálne následky. V prípade, že vodič vbehne v plnej rýchlosti do takejto naplavenej vody, podľa vedúceho prevádzkových služieb vo firme Business Lease Slovakia Vladimíra Guštafika sa vozidlo môže stať neovládateľné.
Takzvaný aquaplaning podľa neho hrozí už pri rýchlostiach od 80 kilometrov za hodinu a môže prísť náhle, bez predošlého varovania. Ako podotýka odborník, najlepšie je aquaplaningu vyhnúť sa tým, že vodič ide mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda.
„Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak sa však už aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite,“ radí.
Pomôže havarijné poistenie?
V prípade aquaplaningu škody dokáže zmierniť havarijné poistenie. To totiž kryje nielen škodu na aute spôsobenú haváriou, teda stretom vozidla s iným predmetom, ako je auto, zviera, stavba a podobne, ale aj iné škodové udalosti spojené s užívaním vozidla.
Napríklad živelné ako požiar, povodeň, víchrica, krupobitie, alebo pád stromu či iného predmetu, ďalej krádež vozidla alebo jeho častí a vandalizmus – úmyselne spôsobenú škodu na vozidle inou osobou.
Poisťovňa však môže v prípade aquaplaningu poistné plnenie aj krátiť, prípadne odmietnuť. „Často ide o prípady zlého technického stavu vozidla, napríklad zjazdené pneumatiky,“ konštatuje Guštafik.
Tip: 5 problémov doma a v zahraničí, ktoré môže vyriešiť asistenčná služba (+kontakty)
Brodenie cez vodu
Treba sa vyhnúť akejkoľvek jazde, aj v malej rýchlosti, cez zaplavenú cestu, najčastejšie v podjazdoch či tuneloch, prípadne inú zaplavenú plochu. Mnohí vodiči neodhadnú situáciu a aj keď už zistia, že voda siaha po výšku podvozku, snažia sa pomaly prebrodiť terén.
Tým však hrozí nasatie vody do spaľovacieho priestoru motoru. „Ide o vedomé riziko, takže poisťovňa má právo krátiť plnenie, respektíve ho odmietnuť,“ upozorňuje odborník. Na aute si tým pritom môže vodič spôsobiť rozsiahle škody.
„Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú,“ dodáva V. Guštafik.
Krupobitie a zrážka
Jazdu v silnej búrke by sa vodiči nemali snažiť zvládnuť tým, že zrýchlia, aby boli čím skôr v cieli. „V prvom rade je potrebné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky a prepnúť svetlá z denného svietenia na stretávacie svetlá, aby ste boli videní,“ upozorňuje V. Guštafik. Krúpy v prípade jazdy v plnej rýchlosti dokážu tiež poškodiť čelné sklo vozidla asi tak, ako kamienky odlietajúce spod kolies áut.
Ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať aj nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk s nedozernými následkami. Najlepšie je preto nielen znížiť rýchlosť na minimum, ale aj zapnúť svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkovať vozidlo na najbližšom odpočívadle.
Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chce vodič znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla.
No v prípade poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo. Ak vodič išiel vedome do rizika, napríklad neprispôsobil jazdu stavu vozovky, tak aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.
Pozor na lietajúce predmety
Okrem krúpov môžu čelné sklo počas búrky poškodiť aj lietajúce predmety, najmä odtrhnuté časti konárov zo stromov, uvoľnené predmety zo striech, balkónov a podobne, ktoré nadvihuje a premiestňuje vietor. Tie pritom môžu spôsobiť až fatálne nešťastie. V prípade takéhoto počasia opäť platí maximálne znížiť rýchlosť a čo najskôr bezpečne zastavte.
Škody na vozidle spôsobené pádom konára, stromu či iného predmetu na auto počas živelnej udalosti vie zmierniť havarijné poistenie. Vo všetkých prípadoch, kde má byť poistná udalosť krytá z havarijného poistenia, platí, že ju treba písomne aj fotograficky zdokumentovať a v špecifických prípadoch aj privolať políciu.
Zdokumentovanie poškodenia vozidla políciou je nevyhnutné aj vtedy, ak škodu spôsobil pád predmetu zo strechy či balkóna a vodič nepozná vlastníka budovy alebo predmetného bytu, respektíve s ním nemal možnosť spísať škodovú udalosť z jeho poistenia.
Pokiaľ chce škodu či spoluúčasť uplatňovať od vlastníka budovy alebo bytu, je okrem privolania polície ešte vhodné zabezpečiť si svedkov, ktorí v prípade potreby dosvedčia, že vozidlo sa nachádzalo v momente škody pri predmetnej budove.
„V ostatných prípadoch platí, že ak výška škody nepresahuje 4 000 eur, nemusíte privolať políciu. Škodu však tiež riadne zdokumentujte,“ hovorí odborník s tým, že polícia sa volá vtedy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur, prípadne aj v prípadoch, ak ju vodič nevie odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný.