Komentár hlavnej analytičky ProfitLevel Lucie Žárskej
Google opäť čelí kritike v súvislosti s obmedzovaním prístupu k užívateľským dátam tretím stranám a podozreniu z nelegálneho uprednostňovania svojich vlastných technológií online zobrazovania reklamy. Týmto spôsobom môže ísť o nelegálne vytláčanie konkurencie.
Ak by spoločnosť dostala príkaz zastaviť alebo obmedziť online reklamy, tak by to markantne ovplyvnilo jej zisky, prípadne aj jej pozíciu lídra v online priestore. Ide o základný kameň podnikania gigantu a EU tým otvára tzv. čiernu skrinku online reklamy, kedy Google automaticky vypočíta a ponúkne cenu za reklamný priestor inzerentom a publisherom.
Európska únia by mala otvoriť oficiálne vyšetrovanie online giganta do konca roka. Podľa agentúry Reuters mal Google za predchádzajúci rok výnos z online reklám vo výške 147 miliárd dolárov. Inzerenti sa sťažujú, že spoločnosť využíva svoje dominantné postavenie, pretože vyhnúť sa softwéru Google je nemožné a súvisí s platbou vysokých poplatkov.
Materská spoločnosť Alphabet zatiaľ nezaznamenala markantný prepad hodnoty svojich akcií a na grafe môžeme vidieť, že podozrenia hodnotu akcií neovplyvňujú. Na druhej strane, je vysoko pravdepodobné, že zlom môže prísť, ak vyšetrovatelia zistia zásadné pochybenia a monopolné ovplyvňovanie trhu.
Vývoj akcií spoločnosti Alphabet (Zdroj: Investing.Com)
Toto nie je prvý prípad porušenia pravidiel, ktorému musí firma čeliť. Začiatkom júna prišiel francúzsky protimonopolný úrad s obvinením ohľadom zneužívania dominancie na trhu online reklamy. Internetový obor bude musieť zaplatiť pokutu zhruba 270 miliónov dolárov.
Európska komisia v posledných rokoch začala vyšetrovanie zamerané na digitálny svet, konkrétne na firmy Microsoft, Google a Amazon. Google vo Francúzsku prisľúbil sériu zmien v reklamnej technológii. Je však otázka, či svoje sľuby naozaj splní. V každom prípade, pokuty v konečnom dôsledku aj tak zatiaľ platia inzerenti a obrovské zisky všetkých technologických gigantov stále narastajú.