Koronakríza má naďalej výrazný negatívny vplyv na európsky automobilový trh. Predaj nových osobných áut v Európskej únii (EÚ) sa vo februári prepadol takmer o 20 %.
Počet nových registrácií osobných áut v EÚ dosiahol vo februári 771.486, uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). To bolo o 19,3 % menej ako v rovnakom mesiaci pred rokom. Z hľadiska odbytu áut to bol najslabší február od roku 2013.
Protipandemické opatrenia rovnako ako neistoty vyvolané koronakrízou naďalej výrazne utlmujú dopyt, uviedla ACEA. Všetky štyri najväčšie trhy EÚ zaznamenali vo februári pokles. Predaj v Taliansku padol o 12,3 %, v Nemecku o 19 %, vo Francúzsku o 20,9 % a v Španielsku až o 38,4 %.
Počet nových registrácií za prvé dva mesiace 2021 medziročne klesol o 21,7 %. Spomedzi veľkých trhov bolo najviac zasiahnuté Španielsko, kde predaj padol takmer na polovicu (-44,6 %). Za ním nasledujú Nemecko (-25,1 %), Francúzsko (-14,2 %) a Taliansko (-13,1 %).
Kľúčové Nemecko cíti pokles
Predaj osobných áut v Nemecku klesol minulý mesiac takmer o pätinu, čo je dôsledok pandémie nového koronavírusu a s tým súvisiacich opatrení. Napriek pokračujúcemu výraznému poklesu bol však jeho rozsah v porovnaní s vývojom v prvom mesiaci roka miernejší. Na druhej strane, bol to najhorší februárový výsledok za 14 rokov. Potvrdzujú to údaje z ďalšieho zdroja - nemeckého úradu pre motorové vozidlá KBA.
Úrad informoval, že v Nemecku sa vo februári predalo celkovo 194.349 osobných áut. Medziročne to predstavuje pokles o 19 %. Je to najslabší predaj áut v Nemecku za mesiac február od roku 2007.
Na porovnanie, v januári sa v Nemecku predalo 169.754 áut, čo znamenalo medziročný pokles o 31,1 %. Vývoj v prvom mesiaci ovplyvnil okrem koronakrízy aj návrat dane z pridanej hodnoty (DPH) na pôvodnú úroveň 19 %. Nemecká vláda znížila DPH v minulom roku na obdobie od 1. júla do 31. decembra na 16 %. Tento krok bol jedným z opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie na ekonomiku.
Strmý pokles aj v Británii
Predaj nových áut v Británii sa aj vo februári strmo znížil, keďže autosalóny sú pre blokády na zastavenie šírenia nového koronavírusu stále zatvorené. Ukazujú to údaje britského Združenia výrobcov a predajcov áut (SMMT).
Podľa štatistík sa počet registrovaných nových áut v Spojenom kráľovstve vo februári 2021 znížil medziročne o 35,5 % na 51.312 vozidiel. To bol najslabší februárový výsledok od roku 1959, keďže po celej krajine zostali zatvorené všetky tzv. nepodstatné obchody pre ochorenie COVID-19.
SMMT tiež uviedol, že odbyt áut klesol ako v prípade súkromných zákazníkov (o -37,3 %), tak aj veľkých firemných flotíl (-33,5 %).
Počet zaregistrovaných nových benzínových vozidiel sa pritom vo februári znížil o 44,5 % a naftových o 61 %.
Pozitívne však je, že predaj elektrických a hybridných áut znova vzrástol, a to dohromady o 13 %. Na ilustráciu, vlani vo februári sa zvýšil medziročne iba o 5,7 %.
SMMT zároveň revidovalo smerom nadol svoju prognózu na rok 2021 a najnovšie očakáva, že v tomto roku bude zaregistrovaných v Británii 1,83 milióna automobilov, namiesto približne 1,9 milióna vozidiel v predchádzajúcom odhade.
Združenie dodalo, že pre pretrvávajúce obmedzenia očakáva náročný marec. Tento mesiac pritom zvyčajne patrí medzi najdôležitejšie v roku v tomto odvetví.
Predaje v Číne prudko rastú
V Číne to vyzerá presne naopak. Predaj áut v tejto krajine pokračoval aj minulý mesiac v raste, čo predstavuje už 11. mesiac rastu po sebe, pričom tempo rastu dosiahlo medziročne 365 %. Uviedla to v stredu Čínska asociácia výrobcov automobilov (CAAM).
Na najväčšom automobilovom trhu sveta sa vo februári predalo celkovo 1,46 milióna áut, informovala CAAM. Pod prudký rast sa podpísal vývoj vo februári minulého roka, keď Čína zápasila s rozšírením nového koronavírusu a prijaté karanténne opatrenia znížili predaj áut zhruba o 80 %.
Ako dodala CAAM, čo sa týka takzvaných nových energetických vozidiel (NEV), ktoré zahrnujú elektrické autá, plug-in hybridy a autá na vodíkový pohon, vo februári sa ich predalo 110.000. Medziročne to znamená rast o 585 %. Výrobcovia týchto áut, ako domáce Nio a Xpeng, či americká Tesla, zároveň pokračujú vo zvyšovaní výrobných kapacít v Číne. Umožňuje im to čínska vláda, ktorá sa snaží riešiť problém silne znečisteného ovzdušia v čínskych veľkomestách.
CAAM očakáva, že tento rok sa predaj áut zvýši približne o 4 %. Problémom je momentálny nedostatok niektorých čipov potrebných pri výrobe vozidiel, v 2. kvartáli by sa však situácia mala zlepšiť.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.