Podvody na internete majú dvojakú formu. Jednak môžete prísť o svoje peniaze, že nakúpite na neexistujúcom e-shope. Alebo natrafíte na podvodníkov, ktorí sa snažia vylákať citlivé údaje k elektronickému bankovníctvu alebo z platobných kariet a tak ukradnúť peniaze priamo z účtu.
Ako rozpoznať falošný e-shop
Kvôli súčasnej pandémii sa na internet presunulo i menej počítačovo zdatné obyvateľstvo. Mnohé tovary, ktoré boli zvyknutí nakupovať v kamennej predajni, teraz hľadajú na e-shopoch.
Lenže nie je e-shop ako e-shop. Podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu, ponúkajú nedostatkový tovar alebo za neprimerane nižšie ceny než konkurencia. Ak napríklad rúška nie sú dostupné ani v online lekárňach a naraz ich predávajú v jednom e-shope s tým, že ich je na sklade niekoľko stoviek kusov, mali by ste spozornieť. V súčasnosti by takýmto nedostatkovým a veľmi želaným tovarom mohol byť liek ivermectin.
Obchodník, ktorí chce vylákať od zákazníka peniaze, obvykle neponúka možnosť dodania tovaru s dobierkou. Musíte zaplatiť za tovar dopredu. Môže sa vám tak stať, že alebo bude doba dodania tovaru niekoľkomesačná, alebo objednaný tovar ani peniaze neuvidíte vôbec.
Všeobecne platí, že v prípade, ak natrafíte na podozrivého alebo nepoctivého obchodníka, môžete podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Prípadne sa obráťte na políciu.
Neukladajte údaje z platobnej karty priamo do e-shopu
Ani svoju peňaženku nenechávate v obchode, kde často nakupujete. Nosíte si ju predsa vždy so sebou. Takouto peňaženkou sú 3 údaje na platobnej karte: číslo karty, dátum exspirácie a CVC kód. Je lepšie to vždy vypísať znovu, aj keď nakupujete pravidelne.
Ak nechcete vypisovať údaje vždy zas a znova, využite službu PayPall. Platiť pomocou nej môžete aj na overených čínskych e-shopoch ako napríklad AliExpress, Gearbest, LightInTheBox a iné.
Ďalším znakom overených e-shopov je napríklad aj ich spolupráca s cashbackovými portálmi. Na Slovensku máme niekoľko cashbackových portálov (Refundo.sk, Tipli.sk, PlnáPeňaženka.sk a iné). Jedná sa o určitú formu marketingovej spolupráce. A keď e-shop spolupracuje s cashbackovým portálom, máte nepriamo zaručené, že sa nejedná o podvodníka.
Tip: Platby kartou na internete: na čo si dávať pozor?
Internetoví podvodníci sa však nezameriavajú iba na platby kartou. Používajú rôzne taktiky, skrývajú sa za rôzne charity či finančné inštitúcie a snažia sa od vás vylákať citlivé údaje a prístupy do elektronického bankovníctva.
„Je prirodzené, že tak ako v bankovníctve rastie miera digitalizácie, zvyšujú sa aj počty útokov v online priestore. Klientov však ubezpečujem, že v banke robíme maximum preto, aby sme ich peniaze ochránili. Dôležité je však aj to, aby boli ľudia obozretní a nenechali sa útočníkmi dobehnúť.", vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
Slovenská sporiteľňa upozorňuje na najčastejšie triky podvodníkov a podobne ako ďalšie slovenské banky nabáda, aby neposkytovali svoje údaje nikomu cez telefón či ešte horšie neposielali mailom, alebo cez sociálne siete.
Čo robiť ak ste poskytli údaje podvodníkovi?
Niekedy na to prídete hneď niekedy až neskôr. Určite v momente, keď zistíte, že ste sa nechali napáliť, ihneď kontaktujte banku. Telefonicky alebo cez aplikáciu v mobile zablokujte svoju platobnú kartu. V prípade, že ste poskytli prístup do elektronického bankovníctva, volajte na callcentrum banky o zmenu prístupových údajov.
Podvodníci sa neštítia ani firiem
Varovanie ide nielen k bežným občanom a užívateľom internet bankingu. Podvodníci rozposielajú email, ktorý sa na prvý pohľad môže tváriť ako email od riaditeľa spoločnosti či od dodávateľa o zmene fakturačných údajov. Zamestnanci na účtovnom či finančnom oddelení firiem prípadne podnikatelia by si mali preto informáciu o zmene obchodného partnera či jeho fakturačných údajoch overiť.
Podozrivé výhry, presmerovanie zásielok alebo technická podpora od IT firmy
Aj keď sa neustále toto upozornenie opakuje, pocit výhry a zisk náhlej peňažnej odmeny je pre mnohých stále lákavý. Utočníci žiadajú výhercu o citlivé údaje, aby mu údajne mohli výhru zaslať. Na to, aby mohli byť niekomu poslané prostriedky na účet totiž stačí číslo účtu, ktoré vôbec nie je tajné. Nikdy k tomu nie sú potrebné vaše heslá a pin kódy. Tie sú len pre vašu potrebu, keď potrebujete účet spravovať. Častokrát tieto emaily nie sú ani gramaticky správne napísané. To je hneď prvý znak, kedy je nutné spozornieť.
Veľmi častým pokusom o podvod hlavne v tomto období boli zaznamenané snahy o tzv. technickú podporu od známych firiem ako napr. Miscrosoft, Google...a podobne. Tieto spoločnosti nikdy nežiadajú po zákazníkoch prístup do elektronického bankovníctva či údaje z platobnej karty. Keď si nie ste istí, nikdy neodpovedajte hneď. Každá kvalitná zákaznická podpora vám zavolá späť.
Žiadostí o poplatok za presmerovanie zásielok sa množilo hlavne pri prvej vlne pandémie, ale stretnúť sa s tým môžete aj dnes. Ich sprievodným znakom je nesprávna gramatika. Dôležité je si uvedomiť či skutočne balík čakáte. To v prvom rade. Potom si informáciu o balíku môžete ešte overiť priamo vo vášom e-shope alebo u dopravcu, ktorý balík prepravuje. Slovenské e-shopy, ako aj kuriérne spoločnosti či Slovenská pošta, informuje o doručovaní balíka častokrát aj SMS-kou aj e-mailom zároveň.
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.