Tento rok by mohlo byť dokončených a odovzdaných približne 58 kilometrov diaľníc. Slovensko má v pláne otvoriť úseky, ktoré neboli dokončené niekoľko rokov. Sú medzi nimi úseky D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou (otvorený už v januári, pozn. redakcie), druhá polovica tzv. bratislavského obchvatu D4/R7m juhozápadný obchvat Prešova v rámci D1 a tiež nová rýchlostná cestu Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce R2.
Južný obchvat Žiliny už v prevádzke
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) koncom januára spustila do prevádzky dlho očakávaný úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Motoristom novinka skráti čas jazdy o 15 minút. Novootvorený úsek má zároveň slúžiť ako južný obchvat Žiliny.
Sprevádzkovanie viac ako 11-kilometrového úseku D1 pomôže odľahčiť dopravu na cestách I/18 v lokalite Strážov a I/64 smerom na Rajec. „Prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. Zároveň zníži nehodovosť a vysoké zaťaženie hlukom, čím zlepší kvalitu životného prostredia v priľahlých obciach a v meste Žilina. Jeho súčasťou sú dva tunely, Ovčiarsko a Žilina,“ priblížila vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie spoločnosti Eva Žgravčáková. Zdôraznila, že tunel Ovčiarsko je aktuálne svojou dĺžkou takmer 2,5 kilometra najdlhším dvojrúrovým tunelom v prevádzke.
Vo februári pribudol ďalší úsek diaľnice D4
V Bratislave zase začiatkom februára otvorili ďalší úsek diaľnice D4, a to medzi Vrakuňou a Seneckou cestou (Ivanka Západ). Na svojom webe o tom informuje hlavný zhotoviteľ stavby D4R7 Construction.
Nový úsek sa začína v mimoúrovňovej križovatke Vrakuňa, kde nadväzuje na diaľnicu D4 v prevádzke Bratislava (juh) – Podunajské Biskupice – Vrakuňa. Západne od obce Most pri Bratislave križuje preložku cesty II/572, prechádza mostom ponad rieku Malý Dunaj, obchádza letisko M. R. Štefánika a pokračuje v súbehu so Šúrskym kanálom západne od obce Ivanka pri Dunaji. Úsek končí v mimoúrovňovej križovatke Ivanka pri Dunaji (Senecká cesta), píše sa v tlačovej správe.
Projekt bratislavského nultého obchvatu zahŕňa stavbu 27 kilometrov dlhého diaľničného úseku D4 medzi Jarovcami a Račou a približne 32 kilometrov dlhého úseku rýchlostnej cesty R7 medzi Prievozom a Holicami. V roku 2021 má štát ambíciu odovzdávať zvyšné časti projektu v blízkosti Bratislavy. Chýba zatiaľ väčšina úseku od Jaroviec po Raču a najmä prepojka na Prievoz. Platí tiež, že aj keď bude obchvat hotový, stále bude chýbať jeho prepojenie s diaľnicou D1. Na to bude musieť NDS zrealizovať ďalšie práce.
Presunuli aj tristotonový most
Most vážiaci 3000 ton, ktorý prevedie diaľnicu D1 nad diaľnicou D4, sa druhej polovici februára začal posúvať na svoje miesto, a to vďaka špeciálnej technológii. „Mostný objekt na diaľnici D1 prepojí úseky diaľnice D4 Jarovce - Ivanka, sever a D4 Ivanka, sever – Rača,“ spresnila Žgravčáková. Vo februári sa uskutočnili práce na pravom moste, v smere z Bratislavy do Senca. Ľavý most D1/D4, pred Bratislavou v smere zo Senca, sa umiestňoval ešte na prelome januára a februára.
Päťdesiatka pracovníkov podľa Žgravčákovej realizovala práce nonstop. Najskôr sa most nadvihol a pomocou hydrauliky sa zasunul na miesto určenia. Posúvanie trvalo zhruba tri hodiny. V následných dňoch prebiehal spätný zásyp a natiahli sa asfaltové vrstvy, všetko pri plnej diaľničnej premávke len s miernymi dopravnými obmedzeniami.
Presunutie mosta bolo možné sledovať aj naživo online.
Posun už zaznamenáva aj úsek D3
Súťaž na privádzač v Kysuckom Novom Meste má deväť záujemcov. Celá južná oblasť Kysuckého Nového Mesta sa prostredníctvom privádzača, ktorý by mali stavať dva roky, napojí na európsku diaľničnú sieť.Podľa vedúcej oddelenia komunikácie NDS Evy Žgravčákovej vyhlásili tender na zákazku s predpokladanou hodnotou 19 miliónov eur začiatkom decembra minulého roka. Hodnotiacim kritériom bude najnižšia navrhovaná cena za výstavbu.
Stavba D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač rieši prepojenie cesty I/11, budúcej diaľnice D3, cesty tretej triedy a miestnej komunikácie pri priemyselnom parku Kysucké Nové Mesto. Diaľničný privádzač má za cieľ zlepšiť dopravnú situáciu na súčasnej frekventovanej križovatke v Radoli, pomôže logistike veľkých podnikov, odľahčí mesto a obyvateľom regiónu dolných Kysúc zvýši dostupnosť infraštruktúry. Významným benefitom má byť aj menej hluku a emisií, zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy. Privádzač budú stavať dva roky.
Práce na tuneli Višňové sa začnú v apríli
Práce na tuneli Višňové sa začnú v apríli tohto roka. Myslí si to minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Žiadny z uchádzačov v súťažnom dialógu o zhotoviteľa stavby tohto úseku D1 totiž nepodal námietku voči vyhodnoteniu súťaže.
Víťazný uchádzač už podľa diaľničiarov deklaroval vo svojej súťažnej ponuke, že 13,5-kilometrový úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové vie sprejazdniť v plnom profile do doby 1002 dní od momentu podpísania zmluvy na výstavbu. Ambíciou je odovzdať motoristom úsek diaľnice do užívania najneskôr do konca roka 2023.
NDS v marci 2019 ukončila zmluvu s pôvodným zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha, z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby. Následne diaľničiari začali s prípravou verejného obstarávania na nového zhotoviteľa.
Z pohľadu Žiliny, ale ja cestujúcich smerujúcich obojsmerne ide o mimoriadne dôležitý úsek. Ako konštatuje NDS na svojej webovej stránke, samotný úsek s tunelom Višňové podľa dopravného modelu prevezme viac ako 80 % objemu cestnej dopravy teraz vedenej po ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami (Strečno).
Zaujímavosti o D1 a D2
-
Diaľnicu D1 začali stavať ešte v minulom storočí - v nedeľu 8. novembra 2020 uplynulo 40 rokov odvtedy, keď boli otvorené posledné chýbajúce úseky na ceste z Prahy do Bratislavy
-
Začiatok výstavby diaľnice bol schválený už pred druhou svetovou vojnou – 4. novembra 1938
-
Pôvodne sa predpokladalo, že diaľnica D1 spojí Prahu s Podkarpatskou Rusou
-
Diaľnica D1 bola dlhý čas nielen jedinou, ale aj najstaršou i najdlhšou súvislou diaľničnou tepnou v bývalom Československu
-
5. novembra 1973 uviedli do prevádzky prvý úsek autostrády medzi Bratislavou a Malackami (D2). Išlo zároveň o prvý diaľničný úsek na Slovensku
-
V súčasnosti je D2 druhá najdlhšia a jediná úplne dokončená slovenská diaľnica, ktorá je napojená nielen na českú, ale aj na maďarskú a prostredníctvom diaľnice D4 tiež na rakúsku diaľničnú sieť
-
Najdôležitejšou dopravnou tepnou na Slovensku je "nekonečný príbeh" nedostavanej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.
-
V súčasnosti je dĺžka diaľničnej siete na Slovensku 498 kilometrov a 228 kilometrov rýchlostných ciest.
Diaľničné úseky, ktoré by mali pribudnúť v roku 2021
-
úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou (11,3 km) - už skolaudovaný v januári 2021
-
druhú polovicu projektu bratislavského obchvatu D4/R7 (27 km),
-
juhozápadný obchvat Prešova v rámci D1 (7,9 km)
-
a rýchlostnú cestu Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce R2 (13,5 km).
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.