Zabezpečiť by to mala novela zákona proti byrokracii, ktorá zavádza začiatok digitalizácie administratívy a právnych procesov v prípade narodenia dieťaťa a tiež ruší až 19 okruhov výpisov v listinnej podobe.
"Novela zákona proti byrokracii, ktorú sme pripravili na našom ministerstve, prináša doteraz najzásadnejšie odbremenenie občanov i podnikateľov od rôznych papierovačiek na úradoch,“ vyhlásila ministerka Remišová, zodpovedná za informatizáciu.
Aké doklady by sa už nemuseli predkladať
Ak už raz odovzdáte na niektorom z úradov svoj doklad, nemuseli by tento po vás úrady požadovať. Po schválení novely by ste už nepotrebovali tieto
- doklady:
- Kópia rodného listu
- Kópia sobášneho listu
- Kópia úmrtného listu
- potvrdenia:
- Potvrdenie o pobyte
- Potvrdenie o pridelení IČO
- Potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, v konkurze, v likvidácii a ani nie je na neho vyhlásený konkurz
- Potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania
- Potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie
- Potvrdenia k dávkam v hmotnej núdzi
- Potvrdenia súvisiace s ťažkým zdravotným postihnutím
- Potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom
- výpisy:
- Výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat, tzv. registra fariem
- Výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb
- Výpis z registra / zoznamu advokátov
- Výpis z centrálneho registra exekúcií
- Výpis z registra sociálnych podnikov
- údaje:
- Údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva
- Údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 % dane
- Vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov (o obmedzení spôsobilosti na práv. úkony, vyhlásení za mŕtveho, o rozvode, o úprave rodičovských práv a povinností…)
Bezpečnosť pri práci s údajmi
Kedže sa jedná o citlivé údaje, nestačí len zrušiť listinnú podobu a nahrať údaje do počítača. Keďže sa tieto údaje budú ukladať do databáz a úrady medzi sebou budú tieto údaje zdieľať, musí byť jasne stanovené kedy, kto a za akých podmienok bude mať k údajom prístup.
Podpredsedníčka vlády Veronika Remišová preto prichádza s riešením vo forme zákona o údajoch. „Ak chceme Slovensko posunúť vpred v informatizácii a budovaní dátovej ekonomiky, ktorej dôležitosť stále rastie, musíme mať na to zodpovedajúce právne normy. Nejde len o poskytovanie kvalitných verejných služieb či možnosť lepších analýz, údaje občanov musia byť v bezpečí a nakladanie s nimi musí byť transparentné,“ dodala ministerka.
Novela zákona o byrokracii ako aj návrh zákona o údajoch sa nachádzajú v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.