Ojazdené automobily sú z roka na rok bezpečnejšie a lepšie vybavené. ABS a aspoň jeden airbag vo vozidle je už v slovenských autobazároch úplným štandardom. Z bezpečnostných prvkov je najviac na vzostupe systém na stráženie vybočenia z jazdného pruhu, stráženie mŕtveho uhla alebo funkcia automatického zastavenia pred prekážkou. Počet predaných automobilov s týmito funkciami bol oproti minulému roku viac než dvojnásobný. Až 57 percent áut má handsfree pre bezpečné telefonovanie počas jazdy. Vyplynulo to z analýzy tohtoročného predaja ojazdených automobilov, ktorú realizovala spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO.
Handsfree výbava na vzostupe
Handsfree, ktoré výrazne napomáha bezpečnosti cestnej premávky, je pre mnoho Slovákov už nepostrádateľným pomocníkom na cestách. Túto funkciu malo 57 % automobilov predaných v sieti autocentier AAA AUTO. „Hoci pre mňa osobne je handsfree absolútne zásadnou funkciou pre bezpečné cestovanie automobilom, stále môžeme na slovenských cestách vidieť mnoho nezodpovedných vodičov, ktorí za volantom držia telefón v ruke. Paradoxom je, že veľmi často sú to vodiči luxusnejších modelov, pri ktorých ide o základnú výbavu vo vozidle,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO.
Všeobecne sa ale slovenskí vodiči každoročne viac zameriavajú pri kúpe ojazdeného auta aj na bezpečnostné prvky vo vozidle. Preto tiež ABS, čiže protiblokovací systém, ktorý umožňuje zachovanie stability a ovládateľnosti vozidla v hraničných situáciách, má už vyše 94 % ojazdených áut. Podobne je na tom aj vybavenie vozidla Isofixom pre bezpečné ukotvenie detskej sedačky alebo funkciami ESP (Elektronický stabilizačný program) a ASR (Systém regulácie preklzu kolies), ktorý je už vo viac ako 80 % áut. Hmlovky má 72 % áut, 19 % vozidiel má parkovaciu kameru a 34 % parkovacie senzory pre bezpečnejšie cúvanie.
Najvyšším tempom potom rastie záujem o funkciu automatického zastavenia pred prekážkou, ktorá bola tento rok vo výbave 12 % predaných ojazdených automobilov v AAA AUTO. Za posledných 5 rokov je to štrnásťnásobný nárast. Podobne sú na tom aj systémy na stráženie vybočenia z jazdného pruhu alebo stráženie mŕtveho uhla, ktorý malo tento rok 5 % predaných automobilov. Záujem o tieto systémy sa každým rokom viac než zdvojnásobuje.
Na čo si dať pozor pred kúpou jazdenky?
Z princípu veci je nákup jazdenky emočnou záležitosťou. Vidíte auto, odveziete sa na ňom a hneď si ho chcete zobrať domov. Ak ste spokojní s výsledkom predvádzacej jazdy, potom nie je dôvod auto nekúpiť. Pokiaľ naopak počas skúmania vznikli akékoľvek pochybnosti, nie je dôvod sa s kúpou jazdenky ponáhľať. Bezpečnejšie je počkať a nájsť vozidlo, ktoré nebude vzbudzovať akúkoľvek pochybnosť.
Odborníci dlhodobo odporúčajú pri kúpe ojazdeného auta preferovať tuzemský pôvod. Na vozidle so slovenským pôvodom je omnoho jednoduchšie overiť jeho servisnú históriu pomocou dostupných online služieb. Dnes už si viete cez internet skontrolovať celkovú históriu vozidla vrátane roku výroby, výbavy, odcudzenia, financovania atď. Databázy obsahujú informácie aj o vozidlách zo zahraničia, a to najmä z ČR či Nemecka.
Ľudia často zabúdajú nechať vozidlo pred kúpou prezrieť nezávislým odborníkom či servisom. Táto služba stojí okolo pár desiatok eur a zahŕňa vizuálnu prehliadku na zdviháku či elektronické načítanie porúch z počítača vozidla. Zvlášť keď kupujete drahšie vozidlo, dá sa týmto krokom odhaliť nutnosť budúcich investícií.
Odborníci odporúčajú kupovať ojazdené autá len od overených predajcov - predovšetkým značkové dealerstvá a veľké autobazáre. Najväčšie riziko predstavujú inzeráty typu "dovezieme vám auto z Nemecka podľa vášho výberu". V týchto prípadoch žiaľ často dochádza k tomu, že auto v Nemecku má na tachometri 250-tisíc kilometrov a pri prihlásení na Slovensku sa zrazu na tachometri objaví 150-tisíc kilometrov. Ako problematický sa často javí aj nákup auta cez známeho, či priamo od neho.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.