Vozidlá Škoda Octavia prvej generácie sú v našich končinách stále v hľadáčiku množstva motoristov. Najmladšie kusy tohto ikonického modelu mladoboleslavskej automobilky pritom tento rok „oslavujú“ už desať rokov od ukončenia výroby. Ich priemerná cena za posledných desať rokov klesla o 2 700 eur na súčasných 2 400 eur. Priemerný vek je dnes 16 rokov s nájazdom niečo vyše 210 000 km.
Údaje vyplývajú z analýzy trhu ojazdených áut Barometer, ktorú každomesačne pripravuje jeden z najväčších predajcov jazdeniek na Slovensku AAA AUTO. V samotnej sieti autocentier AAA AUTO, ktorá patrí do skupiny AURES Holdings, sa vlani predalo až 625 vozidiel Škody Octavia prvej generácie.
Lacný model s nenáročným servisom
Obľúbenosť prvej Octavie potvrdzuje aj prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček: „Už od svojho uvedenia na trh je Octavia prvej generácie stálicou v hľadáčiku zákazníkov. Hlavne v dnešnej dobe, kedy nikto poriadne nevie, ako sa situácia okolo pandémie bude ďalej vyvíjať, je to celkom lacná a servisne nenáročná investícia do dopravného prostriedku, ktorý za roky svojej prítomnosti na trhu preukázal očividné kvality.“
Oproti roku 2010, kedy po štrnástich rokoch výroba jednotkovej Octavie končila, sa automobilov tohoto modelu v autocentrách AAA AUTO v minulom roku predalo o 1 514 kusov menej. Ubúda aj najobľúbenejšia motorizácia 1.9 TDI, ktorá bola v roku 2010 zastúpená v 58 % prípadoch, v minulom roku sa ich predalo 45 %.
Zdroj: Pixabay
Trh ojazdených automobilov počas pandémie
Analýza celoslovenskej ponuky jazdených vozidiel ukázala, že v októbri opäť narástol počet áut na sekundárnom trhu. V slovenskej inzercii sa objavilo 52 328 vozidiel, čo bolo o 1 008 viac v porovnaní s ponukou v septembri. Stredná hodnota ceny bola v októbri 6 800 eur a stav tachometru 162 500 km. Stredná hodnota veku áut sa pohybovala okolo deviatich rokov. Najviac ponúkaných vozidiel bolo v Bratislavskom kraji, nasledoval Nitriansky a Banskobystrický kraj. Naopak, najmenší výber mali zákazníci v Prešovskom a Trenčianskom kraji. „Všeobecne sa dá povedať, že po opätovnom zavedení prísnejších vládnych opatrení proti šíreniu koronavírusu, sa zákazníci začali orientovať na autá z lacnejších kategórií. Môžeme očakávať, že tento trend bude pokračovať aj v najbližšej dobe, pretože ľudia stále nemajú ekonomickú istotu,“ komentuje súčasnú situáciu na trhu Petr Vaněček.
Nie je žiadnym prekvapením, že aj predaje nových áut v prvom polroku 2020 výrazne poznačila kríza. Slovensko však nezaznamenalo taký veľký prepad, ako niektoré väčšie európske krajiny.
Najväčší výpadok nákupu nových áut predajcovia na Slovensku pocítili v polovici marca a situácia trvala do 22. apríla. V tomto čase boli predajne zatvorené alebo fungovali v obmedzenom režime.
Ani štvrť roka po uvoľnení opatrení sa predaje nevrátili k číslam z minulého roka, v júni bolo na Slovensku registrovaných 8 018 nových vozidiel.
Celkový výsledok za prvých šesť mesiacov je 36 908 registrácií, čo je o 34,4 percenta menej ako v minulom roku za rovnaké obdobie. Rovnaký trend sa očakáva aj v druhej polovici roku 2020.
Škoda Auto dodala za prvé tri štvrťroky zákazníkom 721 900 vozidiel, medziročne o pätinu menej. Dôvodom poklesu bolo výrazné narušenie trhov a výpadky vo výrobe v dôsledku pandémie. V samotnom septembri odbyt stúpol o 2,6 %.
Prevádzkový zisk Škody za tri štvrťroky klesol o 60 % na 469 miliónov eur. Negatívny vplyv na hospodárenie mal najmä nižší predaj v dôsledku pandémie, vývoj výmenných kurzov a mimoriadne výdavky spojené s emisiami.
Nová Octavia je v TOP10 aj tento rok
Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky zverejňuje štatistiky registrácie nových vozidiel každý mesiac. Ak sa pozrieme na značku Škoda, zistíme, že sa už niekoľko rokov pohybuje medzi najpredávanejšími autami na Slovensku. V rebríčku TOP10 má Škoda zastúpenie hneď niekoľkými modelmi z ktorých sú Octavia a Fabia najúspešnejšie.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.