Auto sa za mnohých okolností na vozovke môže dostať do šmyku - buď do nedotáčavého alebo do pretáčavého. A to dokonca aj vtedy, keď si dávate pozor. Aby sme vedeli správne reagovať, musíme sa najprv naučiť rozlišovať jednotlivé typy šmykov. V zásade ich poznáme dva - nedotáčavý a pretáčavý šmyk.
My v redakcii veríme, že sa do žiadnej z týchto situácií nedostanete a rady odborníkov nebudete potrebovať. Avšak na druhej strane dúfame, že ak sa tak náhodou stane, tieto rady vám pomôžu udržať stabilitu a kontakt vozidla s vozovkou.
Nie je šmyk ako šmyk
Do nedotáčavého šmyku sa dostávate vtedy, keď automobil zatáča nedostatočne. Čo to znamená? Vozidlo sa začne šmýkať svojou prednou časťou smerom von zo zákruty, čo je príznačné najmä pre autá s pohonom predných kolies. V takejto situácii odborníci odporúčajú vrátiť volant naspäť, nechať vozidlo ísť rovno a najmä - vyšliapnuť spojku. To všetko by sa malo diať bez pridávania plynu a brzdenia.
Podľa odborníkov aj v tomto momente robí najviac vodičov chybu - buď brzdia alebo pridávajú plyn, je to však pochopiteľné - a situáciu nepoznajú, začínajú panikáriť. Dôležité je v tomto momente myslieť tiež na to, že ak nie je okraj cesty príliš blízko, kolesá skôr či neskôr opäť získajú kontakt s vozovkou a auto zabočí. Pomalým jemným pridávaním plynu sa dostanete do správneho smeru a môžeme pokračovať v jazde.
Pretáčavý šmyk znamená moment, kedy auto zatáča až príliš. To v praxi znamená, že automobil smeruje mimo vozovky svojou zadnou časťou, čo je v tomto prípade príznačné pre u autá so zadným náhonom. Príčinou takéhoto šmyku je dočasná strata kontaktu s vozovkou na zadnej náprave - fyzika sa nedá oklamať a auto sa začne otáčať okolo vlastnej osi. Čo sa s tým dá robiť? V tejto chvíli je mimoriadne dôležité prudko, ale krátko otočiť volantom do opačného smeru. Ak však volantom točiť príliš – zadok auta vám môže vystreliť na druhú stranu. V momente, keď sa vám vozidlo podarí ovládnuť, točte volantom zase do opačnej strany. A všetky ďalšie korekcie musia byť kratšie, radia odborníci na krízové situácie za volantom.
Zdroj: Pixabay
Ako úspešne zvládnuť pretáčavý šmyk?
Treba si uvedomiť, že ako vodič musíte zaujať správnu polohu za volantom, urobiť rýchly a presný manéver a tiež musíte mať jasno v tom, ktorý pedál vyšliapnúť alebo naopak pustiť. Tu sú zásady, ktoré vám môžu pomôcť úspešne zvládnuť pretáčavý šmyk:
- Správny posed za volantom - vďaka nemu šmyk spozorujete včas, ak budete mať zlú polohu a zadok auta sa zatočí za určitú hranicu, nemáte šancu dostať ho opätovne pod kontrolu
- Naučte sa urobiť kontru - vodič by mal vedieť zvládnuť rýchly manéver s volantom - natočiť ho proti natáčajúcemu sa zadku auta. Rýchlosť a presnosť vyhráva. Základom je správne narábanie/rúčkovanie s volantom, jednou rukou to určite nezvládnete
- Pri aute z manuálnou prevodovkou stlačte spojku, ak máte automat, jednoducho dajte nohu z plynu.
Mám pohon 4x4. Môžem dostať šmyk? Samozrejme
Zhrňme si zopár mýtov a tiež pravidiel, na ktoré by ste mali myslieť pri jazde nepredvídateľným terénom.
- Pretáčavý šmyk môže dostať auto s pohonom ktorejkoľvek nápravy. Je dlhoročný mýtus, že ho môže dostať len auto s pohonom zadnej nápravy. Rovnako tak neplatí, že tento šmyk nezažije ten, kto si kúpi pohon oboch náprav (4x4). Fyzika jednoducho v tomto prípade platí pre všetkých šoférov rovnako, bez ohľadu na auto či výbavu.
- Je tiež isté, že šmyk môžu dostať všetky autá bez ohľadu na umiestnenie motora. Je teda jedno, či máte motor vzadu, alebo vpredu.
- Ak vlastníte automobil vyrobený po 1. novembri 2014 takmer s určitosťou je vybavený stabilizačným systémom. Neznamená to však, že pretáčavý šmyk nemôžete dostať. Šmyk dostanete, no aspoň máte istotu, že vám budú bezpečnostné a stabilizačné systémy zo všetkých síl pomáhať.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.