Európania sú ochotní predávať svoje údaje. Každý tretí spotrebiteľ by ich poskytol dôveryhodným spoločnostiam. V rámci reprezentatívnej štúdie skupiny EOS „Aká je hodnota údajov?“ viac ako tretina opýtaných vyjadrila súhlas s použitím ich osobných dát za istú protihodnotu.
Niečo za niečo
V dnešnom digitálnom svete sa údaje ako dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie stali kľúčovým aktívom – dá sa až povedať, silnou menou. V prípade ich použitia tak ľudia očakávajú primeranú náhradu.
Aktuálna reprezentatívna štúdia v 17 krajinách s názvom „Aká je hodnota údajov?“ poskytovateľa finančných služieb a investora EOS ukázala, že až 61 percent Európanov je za zdieľanie dát; v USA to bolo dokonca 62 percent a v Rusku až 70 percent. Spoločnosti však majú podľa opýtaných zákazníkom ponúknuť protihodnotu za použitie informácií.
Ochota zdieľať osobné informácie so spoločnosťami závisí od dôvery v súvislosti so zaobchádzaním s osobnými údajmi, predovšetkým od dodržiavania právnych predpisov, upozornil Peter Hetteš, obchodný riaditeľ spoločnosti EOS KSI Slovensko. „Jasná väčšina spotrebiteľov je ochotná predať minimálne jednu osobnú informáciu dôveryhodnej spoločnosti.“
Polovica ľudí žiada vecné plnenie
Takto to vidí 82 percent respondentov v Európe, 75 percent v USA a 90 percent v Rusku. Viac ako polovica opýtaných v rámci štúdie si praje vecné plnenie a zľavy. Servisné služby pokladá za atraktívne iba jeden z piatich opýtaných.
„Ľudia pritom jasne rozlišujú medzi rôznymi typmi informácií: Za obzvlášť citlivé sa považujú bankové údaje – iba osem percent ľudí v Európe, ktorí sa zúčastnili prieskumu, by tieto údaje zdieľalo za peňažnú odmenu,“ doplnil ešte na vysvetlenie Peter Hetteš. Spotrebitelia majú podľa neho najmenšie obavy z poskytovania nákupných rozhodnutí alebo odovzdávania informácií o preferenciách týkajúcich sa značiek a produktov. V Európe sa našlo 68 percent respondentov, ktorí by boli ochotní poskytnúť tieto informácie za peňažnú odmenu.
Dáta pomáhajú aj v prípade dlžníkov
Možnosť rozanalyzovať údaje môže byť užitočná pre potreby manažmentu pohľadávok. Napríklad v prípadoch, ak zákazník nakupoval, no zaostáva s platbami. Aj tu platí, že čím sú dostupné údaje komplexnejšie, tým individuálnejšie sa dá vypracovať splátkový plán v prípade platobnej neschopnosti a tiež tým spoľahlivejšie sa tento plán dodržiava.
Spoločnosť EOS vyhodnocuje procesy vymáhania pohľadávok vo viacerých sveta. V krajinách, kde pôsobí, sú teraz splátkové plány vytvárané na základe inteligentnej analýzy údajov. „Je v záujme všetkých zúčastnených uzavrieť pohľadávku čo najrýchlejšie, aby sa tak ušetrili náklady na oboch stranách. A s tým nám pomáhajú údaje,“ uviedol Peter Hetteš zo spoločnosti EOS Slovensko.
Dodal ešte, že čím lepšie možno dodržať platobnú dohodu, tým skôr veriteľ dostane peniaze a spotrebiteľ sa zbaví zadlženia. „Prenos údajov môže byť preto v záujme neplatiča, ktorý je v omeškaní.“
Čo všetko je osobný údaj a na čo si dať pozor?
Sú to všetky údaje, ktoré umožňujú identifikáciu fyzických osôb, či už priamo (meno a priezvisko, rodné číslo), alebo nepriamo (IP adresa).
Najčastejšie používané osobné údaje pred uplatnením GDPR boli:
- meno a priezvisko
- rodné číslo
- biometrické údaje (odtlačky prstov, podpis, snímka dúhovky)
- telefónne číslo
- e-mailová adresa
Najnovšie medzi ne patrí tiež:
Vedeli ste, že GDPR je všeobecné európske nariadenie, no lokálne zákony jednotlivých štátov majú prednosť? Slovenská legislatíva udáva povinnosť uchovávať osobné údaje v mnohých prípadoch, kedy GDPR neplatí. Napríklad hotely majú povinnosť evidovať osobné údaje svojich hostí.
Tiež platí, že spoločnosti potrebujú mať váš explicitný súhlas k evidencii všetkých údajov a ich rozsahu. Mlčanie a nečinnosť sa už nepovažuje za súhlas.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.