Počas pandémie sa na cestách počas leta výrazne zvýšil počet cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky (elektronické kolobežky a pod.). Podľa štatistík sa to prejavilo aj nárastom dopravných nehôd cyklistov a motoristov. Objavil sa tiež zaujímavý prieskum realizovaný pre spoločnosť Continental, ktorý ukázal, že takmer 97% respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny opýtaných zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil alebo ohrozil cyklistu a naopak, kedy cyklista obmedzil vodiča automobilu.
"Šoféri, chodci aj cyklisti by sa mali správať podľa kréda na ceste nikdy nie si sám. Ide to aj bez zdvihnutého obočia, neslušne vztýčených prstov či nadávok. Poďme preto spolu do cestnej premávky s dostatočným 1,5 metrovým odstupom pri obchádzaní cyklistov a prípadným poďakovaním vodičovi gestom ruky. Dodržiavanie pravidiel cestnej premávky považujem za samozrejmosť a ako vodič aj ako cyklista, tak robím," uzatvára Peter Klučka, národný cyklokoordinátor SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Spoločnosť Continental a odborníci na dopravu preto vyzývajú prostredníctvom novej kampane #ShareTheRoad, aby sa účastníci premávky aktívne venovali témam bezpečnosti a ohľaduplnosti v cestnej premávke.
Korona spustila boom na kolesách
Dopravná situácia v slovenských mestách nie je jednoduchá a to sa odzrkadlilo vo vyššom počte dopravných nehôd, v ktorých figurovali motoristi s cyklistami. Vplyv na nárast nehôd mala aj pandémia koronavírusu, vďaka ktorej najmä v lete na Slovensku narástol počet cyklistov na cestách. Hoci sa počet zrážok medzi autami znižuje, podľa policajných štatistík sa v lete 2020 stalo až o pätinu viac nehôd medzi vodičmi a cyklistami ako v rovnakom čase vlani.
Téma bezpečnosti a ohľaduplnosti na cestách je aktuálna aj vzhľadom na rozmach počtu ďalších alternatívnych spôsobov dopravy, napr. nárast kolobežiek na elektrický pohon. Podľa štatistík odboru dopravnej polície za rok 2019, až 6 % z celkových úmrtí pri dopravných nehodách tvorili cyklisti.
Pravidlá, ktoré by mali rešpektovať všetci
- Autá, motorky, cyklisti i kolobežkári čiže všetky skupiny by sa mali navzájom rešpektovať a vnímať v premávke jeden druhého
-
Vodiči by mali dožičiť pri obchádzaní cyklistom dostatočný odstup pri obiehaní, predbiehaní a manévrovaní
-
Cyklisti by zase mali byť ostražití a zbytočne na ceste neriskovať - kľúčové je najmä, aby včasne upozorňovali na zmenu smeru a nerobili prudké zmeny v smere jazdy
-
Dôležitá je aj priateľská komunikácia medzi všetkými účastníkmi premávky
Pre bezpečné spolužitie vodičov a cyklistov sú najdôležitejšie vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky.
Cyklisti a kolobežkári by počas jesene a zimy nemali zabúdať na nutnosť mať za zníženej viditeľnosti reflexné prvky. Ak ich títo účastníci nemajú resp. porušujú cestné zákony, hrozia im príslušné pokuty.
Desatoro pravidiel pre cyklistov i šoférov
-
Povinnosťou vodiča pri predbiehaní cyklistu je udržiavať odstup 1,5 metra. Ak je vozovka plná, šofér by predbiehať cyklistu nemal.
-
Povinná je výbava cyklistu, do ktorej patrí cyklistická prilba (v obci nemusí byť, ale odporúča sa), reflexné prvky na kolesách alebo odeve, dve funkčné na sebe nezávislé brzdy a zaslepené konce riadidiel.
-
Cyklista ako účastník cestnej premávky musí ovládať jej pravidlá.
-
Cyklista sa zdržiava len v pruhu pre cyklistov alebo na pravom okraji vozovky.
-
Cez priechod pre chodcov prechádza cyklista ako chodec, bicykel vedie vedľa seba.
-
Pri odbočovaní je cyklista povinný dať znamenie vystretou rukou v smere jazdy.
-
Cyklista musí rovnako ako vodiči a chodci rešpektovať cestnú svetelnú signalizáciu a byť tolerantný k šoférom i chodcom.
-
Vodič ani cyklista nesmie viesť svoj dopravný prostriedok pod vplyvom alkoholu (aj keď tam je istá tolerancia).
-
Cyklista by sa mal vyhýbať stiesneným prejazdom v meste.
-
Obom táborom by pomohlo, keby si občas vymenili role – vodič za cyklistu a cyklista za vodiča
Pozn. redakcie: Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.