Na jeseň a v zime zvykneme stierače používať omnoho častejšie. Je to preto tiež obdobie, kedy sú viac opotrebené a môže dôjsť k ich poškodeniu. Zvládne stierače vymeniť aj začiatočník? Podľa čoho vybrať nové stierače? Pokúsime sa odpoveď na všetko potrebné info ohľadom tohto dôležitého komponentu do auta.
Dobrá viditeľnosť je to najdôležitejšie
V sychravom počasí sú stierače takmer nepretržite v permanencii a v nízkych teplotách ich často púšťame aj napriek ľadu, ktorý máme na čelnom skle. Z toho dôvodu by sme mali počas jesene a zimy zvýšiť pozornosť nad ich opotrebovaním a zvážiť ich následnú výmenu ešte uprosted sezóny alebo na jar.
Dobrá viditeľnosť pre vodiča je jednou zo základných predpokladov bezpečnosti počas jazdy. A to nielen počas slnečných dní, ale aj tých upršaných. Preto je veľmi dôležité dbať na funkčnosť svojich stieračov. Ak nie sú v poriadku a vy kvôli snehu alebo dažďu nevidíte na vozovku, koledujete si jednak o pokutu, ale aj o to najhoršie - kolíziu - takže ohrozujete v prvom rade seba a posádku.
Na čo si dať pozor na jeseň a v zime pri stieračoch?
Ak stierače primrznú, nepoužívajte silu na ich odtrhnutie. Ľahko by ste tým mohli poškodiť gumičku, ktorá by začala horšie stierať.
Nestierajte sklo so zamrznutým snehom, gumička sa o tento povrch veľmi ľahko poškriabe a často hrozí taktiež zablokovanie, ktoré by mohlo poškodiť motorček stieračov. Sklo vždy najskôr dôkladne očistite metličkou a škrabkou. Pomôžte si ohriatím čelného či zadného skla - mnohé nové autá to zvládnu do pár minút a sneh či ľad sa za chvíľu roztopí.
Nestierajte nasucho, hrany gumičiek sa môžu ľahko poškriabať, napríklad o zaschnutý hmyz a iné nečistoty.
Dbajte, aby ste vždy mali dostatok náplne do ostrekovačov a aby bola kvalitná. V zime používajte nemrznúcu zmes a majte v aute aj jej rezervu.
Existujú dva resp. tri typy stieračov
Ak porovnáme zloženie a konštrukciu stieračov, rozlišujeme medzi dvomi typmi stieračov. Takzvané ramienkové a moderné ploché stierače.
Ramienkové stierače sú tradičným typom stieračov, ktoré sa používajú už dlhé desaťročia. Základom tohto typu je kovová konštrukcia v tvare šatníkového vešiaka - tá zaisťuje prítlak stierača. Pod ňou je potom umiestnená stieracia gumička. Tento typ vždy poslúži dobre, spája sa s ním ale niekoľko neduhov. Medzi ne patrí hrdzavenie kovových ramienok, nedostatočný prítlak stierača pri rýchlejšej jazde, nižšia životnosť aj riziko poškriabania skla kovovou konštrukciou pri opotrebovaní gumičky.
Síce ich už v moderných autách v prvovýrobe nenájdeme tak často, výrobcovia stieračov ich stále zdokonaľujú, čím zvyšujú efektivitu stierania a znižujú hlučnosť. Ak máte starší typ auta, ktorý mal ešte ramienkový typ stieračov od výroby, odborníci rozhodne odporúčajú pri ňom aj zotrvať. Ich konštrukcia totiž dotláča stierač na sklo po celej dĺžke a stieracia gumička dokáže dobre kopírovať zakrivenie čelného skla.
Novšia verzia - teda moderné ploché (bezramienkové, flat) stierače všetky problémy ramienkových stieračov úspešne eliminujú. Jedinou ich nevýhodou zostáva vyššia cena oproti staršiemu typu. U flat stieračov nenájdeme kovovú konštrukciu a gumička je spevnená nekovovou flexibilnou lištou. To úplne vylučuje možnosť hrdzavenia a v zimných mesiacoch výrazne znižuje pravdepodobnosť primrznutia stierača ku sklu. Bezramienkové stierače navyše skvele stierajú aj pri vysokých rýchlostiach.
Ak spomíname typy stieračov, nemali by sme zabudnúť ani na tzv. tekuté stierače, ktoré však nemožno považovať za plnohodnotnú alternatívu. Dnes ich možno na internete nájsť aj pod názvom - stierače na báze nanotechnológie. Ide v podstate tekutý prípravok, ktorý vytvorí na povrchu skla neviditeľnú hydrofóbnu vrstvu bez mastného filmu, po ktorej kvapky stekajú oveľa ľahšie a rýchlejšie. Tekuté stierače sľubujú perfektnú viditeľnosť v nepriaznivých podmienkach, aj za silného dažďa. Niektorí vodiči sú však k novým prístupom, ktoré sú dostupné na trhu, napriek pozitívam, stále skeptickí. Odborníci síce vyzdvihujú ich vlastnosti, avšak za silného dažďa či snehu odporúčajú používať vyššie spomínané stierače.
Ako vymeniť stierače?
Aj keď vymeniť stierače nie je vôbec náročné, pristupujte k tomu zodpovedne. Najskôr musíte zložiť staré nepotrebné stierače - k ich odobratiu musíte uvoľniť mechanický úchyt. Pri demontáži dajte pozor na to, aby ste nepoškodili hybné rameno, na ktorom je stierač pripevnený. Pozor si dávajte pri nových vozidlách, ktoré si vyžadujú najskôr uvedenie stieračov do montážnej polohy. Tak ako pri väčšine spotrebného materiálu na aute aj tu platí, že ak si s montážou neviete rady, zbehnite do najbližšieho servisu - nie je to hanba a stojí to pár eur, prípadne vám to spravia zdarma.
Koľko stoja nové stierače?
Zákazník si vyberá z troch cenových tried. Môže siahnuť po stieračoch za 50-70 eur/pár, stredná trieda sa predáva za približne 30-40 eur/pár alebo si vyberie ekonomicky dostupnú triedu riedu, ktorej cena sa pohybuje okolo 7,50 až 10 eur/ks. Odporúča sa najmä stredná trieda, avšak treba brať do úvahy aj to, že stierače zväčša potrebujú vymeniť po zhruba 2-3 rokoch - aby si zachovali všetky svoje výrobcom udávané benefity a vlasnosti. Treba však zároveň dodať, že miera opotrebenia stieračov je priamo úmerne závislá od počtu najazdených kilometrov.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.