Hľadať zamestnanie v krízových časoch je náročnejšie aj preto, že ubúda pracovných miest. Ešte donedávna sme boli svedkami situácie, kedy sa firmy predbiehali v ponuke pracovných benefitov, aby získali zamestnanca. A zďaleka sa neviedol boj o manažérske pozície. Práve naopak.
Pandémia a opatrenia na zabránenie šíreniu choroby však ochromila celú ekonomiku. Podmienky sa zmenili. Ako presvedčiť firmu, aby práve vás zamestnali?
Práve v tomto období sa omnoho viac vyplatí oslovovať firmy priamou cestou. Väčšiu pozornosť by ste preto mali sústrediť na samotný motivačný dopis. Iba životopis nestačí.
Zaujímajte sa o spoločnosti vo vašom okolí
Aj keď momentálne daná firma neinzeruje svoj dopyt po zamestnancoch, to neznamená, že sa tá situácia za pár týždňov nezmení. Vyhľadajte si údaje o spoločnosti na internete. Kontakt určite nájdete aj na internetových stránkach spoločnosti. Preskúmajte obsah stránok, zaujímajte sa o činnosť firmy a pripravte si pár viet o tom, prečo by ste mohli byť pre firmu prínosom a aké sú vaše skúsenosti.
Motivačný list v takomto prípade môže znamenať pár viet v tele emailu. Životopis potom prikladáte ako prílohu v samostatnom dokumente.
Petra Drahoňovská, kariérová poradkyňa projektu Samsung Tvoje šance #futureskills uvádza: „Ľudia, ktorí vystúpia zo svojej komfortnej zóny a sami aktívne oslovia pre nich sympatickú firmu, sa obvykle stretnú s ústretovou reakciou. Rovnako tak funguje nadväzovanie kontaktov na rôznych profesných udalostiach, vzdelávacích akciách a konferenciách. Kto má obavy z osobných stretnutí, môže si podobný networking vytvárať aj virtuálna na profesných sietiach typu LinkedIn. Na pozície ako predavači, šoféri, alebo barmani je zase najjednoduchšie vziať si so sebou kopu vytlačených životopisov (CV) a jednoducho zaklopať osobne na dvere.“
Tip: 9 tipov ako uspieť na pracovnom pohovore
Oslovte personálnu agentúru
Nájsť prácu vám pomôže, ak sa zaregistrujete priamo u niektorej „HR“ agentúry. Mnohé firmy nehľadajú zamestnancov priamo, ale najímajú si externé agentúry. Ak máte vytvorený profil, spoja vás so zamestnávateľom, ktorý iným spôsobom ľudí nezamestnáva.
V agentovi v agentúre sa predstavíte (vaše pracovné skúsenosti), vysvetlíte o akú prácu by ste mali záujem, prípadne aké sú vaše platové očakávania. Agent potom vyberá z ponuky firiem, ktoré má v portfóliu.
Agenti v personálnych agentúrach sú obvykle odmeňovaní spoločnosťami, pre ktoré zamestnancov hľadajú, preto sa nemusíte obávať poplatkov za zaregistrovanie či podobne.
Budovanie vlastnej značky
Vybudovanie si vlastnej značky na profesnej sieti typu LinkedIn je prirodzenejšie pre mladšiu generáciu. No pokiaľ sa chcete uchytiť v oblasti obchodu, managementu, marketingu alebo informačných technológií, zvýšite si vytvorením profilu svoje šance. Na týchto moderných pracovných trhoch je internetový obraz človeka stále dôležitejší.
"Len tak sa môžeme odlíšiť od ostatných. Pre mňa ako marketéra je práca na osobnej značke dôležitá a často sa jej venujem. Najťahšie je definovať si hneď na začiatku, kto som a ako chcem, aby ma ostatní vnímali. Rád by som svoju osobnú značku rozvíjal tvorbou obsahu na sieti LinkedIn, aby som sa predstavil marketingovému svetu a ukázal, prečo by ma mali poznať," mieni Šimon Zlejší, jeden z deviatich účastníkov rozvojového projektu pre mladých Čechov a Slovákov Samsung Tvoje šance #futureskills
Klasickým inzerátom ešte neodzvonilo
K aktívnemu prístupu predsa len patrí aj hľadanie pozícií na internetových pracovných portáloch. Skúste rôzne nastavenie preferencií. Ak ste doteraz hľadali len určitú pozíciu v dosahu napríklad 20 km, rozšírte preferenciu o 50 km. Ak ste doteraz hľadali len plný úväzok, rozšírte preferencie vo vyhľadávači na všetky pracovné úväzky...a podobne.
Nesústreďte sa len na jeden pracovný portál, vyskúšajte ich viac (profesia.sk, job.sk, práca.sk, kariera.sk.....)
Projekty úradu práce
Úrad práce je pre mnohých poslednou možnosťou. No nie každý vie, že okrem evidencie nezamestnaných, umožňuje absolvovať podporné programy na zvýšenie zamestnanosti.
V súčasnosti môžu mladí absolventi škôl či dlhodobo nezamestnaní žiadať o účasť na projektoch:
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poskytuje príspevky:
- príspevok na rekvalifikáciu
- príspevok na cestovné a stravné
- príspevok ku mzde
- Mladí, ktorí si sami nájdu prácu, môžu úrad práce požiadať o príspevok ku mzde vo výške 126,14 eura na prvých 6 mesiacov a 63,07 eura na ďalších 6 mesiacov. Tento príspevok pre aktívnych mladých avizoval Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak v tlačovej správe 20. júla.
Miroslava Hrášková
V článkoch sa najradšej venuje problematike daní, dávok a dôchodkov. Okrajovo spracováva aj oblasť financovania bývania, termínovaných vkladov a sporenia. Vyštudovala hospodársku politiku na ekonomicko-právnej fakulte Masarykovej... Ďalšie články autora.