Kúpa auta nie je až takou jednoduchou záležitosťou, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať, hlavne v dnešnej dobe koronakrízy. Ponuka ojazdených vozidiel sa v dôsledku pandémie značne zúžila. Množstvo ľudí je na tom ekonomicky zle a niektorí v predstave rýchlo získaných peňazí predávajú svoje auto aj so skrytými vadami, na stránkach dokonca inzerujú aj neexistujúce vozidlá. Problémom sa stal aj predaj dovezených automobilov zo zahraničia, kedy mnoho tuzemských predajcov ponúka autá v horšom stave. Vozidlá od súkromných osôb, ako aj z menších autobazárov nemusia byť vždy riadne preverené, preto si treba dávať väčší pozor jednak na technický stav auta, ako aj na stočený tachometer. Ďalším častým rizikom je kúpa automobilu, ktorý sa nachádza v exekúcii.
Stočené tachometre sú naďalej problémom
Automobilov so stočeným tachometrom sa u nás objavuje stále veľké množstvo. Autá s nižším počtom najazdených kilometrov sú na trhu ojazdených áut logicky hodnotnejšie ako tie, ktoré majú najazdených kilometrov viac. Najčastejšie býva manipulované s tachometrom pri dovážaných autách zo zahraničia. Stočený tachometer môžeme rozpoznať aj voľným okom, napríklad, ak sa pod sklom prístrojovej dosky nachádzajú odtlačky prstov alebo iné nečistoty. Ďalšou možnosťou je kontrola pomocou internetových databáz, kde vám na kontrolu stačí zadanie VIN kódu. Okrem počtu najazdených kilometrov vám systém skontroluje aj ďalšie záležitosti, či nebolo auto kradnuté alebo či nie je majetkom leasingovej spoločnosti.
„Stav najazdených kilometrov dôkladne kontrolujeme, nespoliehame sa pri tom iba na údaje z ODO-PASS-u. Podľa dostupných záznamov tretích strán zhodnotíme, či u vozidla nie je podozrenie na neoprávnenú manipuláciu. Okrem toho máme ešte vlastnú databázu, v ktorej je približne 1,3 milióna vozidiel predaných od roku 1992 a tiež aj niekoľko miliónov záznamov o autách, ktoré navštívili náš výkup bez uzatvorenia obchodu. Kontinuálne tiež analyzujeme inzertnú ponuku ojazdených vozidiel v západnej a strednej Európe a sledujeme, ako sa mení ich nájazd po dovoze na Slovensko a tieto informácie si archivujeme. Súkromní predajcovia alebo menšie bazáre tieto možnosti nemajú,“ vysvetľuje aktuálne opatrenia proti výkupu stočeného auta prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.
Automobil v exekúcii - aj to zažijete na Slovensku
Ďalším vážnym problémom by mohla byť kúpa automobilu, ktorý je v exekúcii. Dlžníci sa snažia auta zbaviť skôr, než si ho zoberie exekútor. V takejto situácii môžete skončiť bez auta, aj bez vrátenia peňazí, ktoré ste do kúpy vozidla investovali. Praktické skúsenosti sú také, že až 90 % ľudí si pred kúpou vozidlo nepreverí. Exekúcia sa vždy vzťahuje len na majiteľa auta, nie na automobil.
Ak má majiteľ exekúciu, vozidlo je na dopravnom inšpektoráte blokované a nedá sa prepísať na nového majiteľa. Autobazáre uvádzajú, že pomerne často im telefonujú podvedení ľudia, ktorí riešia tento problém. Vozidlo si vopred neoverili a až na dopravnom inšpektoráte im oznámili, že sa nedá prepísať na novú osobu, informuje Asociácia overovateľov vozidiel.
Ak nastane situácia, pri ktorej sa exekútor nevie dopátrať k vozidlu, príde na rad polícia, ktorá vám auto zadrží. Ak je motorové vozidlo blokované a predávajúci túto skutočnosť pri podpise zmluvy zamlčí, musíte si podľa podľa paragrafov 596 – 597 Občianskeho zákonníka vymáhať právo na odstúpenie od zmluvy. Predávajúci je totiž povinný kupujúceho upozorniť na akékoľvek vady predávanej veci. Problémom s takýmto vozidlom môžete predísť, ak si ho kúpite u veľkého predajcu, ktorý má dostatočné skúsenosti a je schopný takéto praktiky odhaliť.
„Pri výkupe automobilov kontrolujeme históriu vozidla, ako aj 107 mechanických parametrov na každom aute a z dôvodu právnych alebo mechanických vád odmietame až 65 - 70 % ponúkaných vozidiel. Vďaka všetkým kontrolám môžeme zákazníkom poskytnúť 100 % záruku na pôvod auta. V prípade vzniku právnej vady vraciame plnú kúpnu cenu. Zároveň všetky automobily vlastníme, takže sa kupujúci nemusia obávať, že sa nebudú mať na koho obrátiť s prípadnou reklamáciou. V prípade, ak sa nový majiteľ auta rozhodne, že mu nevyhovuje, môže si ho u nás bez udania dôvodu do 7 dní vymeniť za iné,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.
Jazdenky 2020: začínajú panovať SUV, dotiahli sa už na hatchbacky
Obdobie pandémie mení trh ojazdených automobilov od základu, a to obzvlášť v prípade zánovných vozidiel. Hoci od začiatku roku autobazére registrujeme nárast dopytu o takmer 20 percent, ponuka celého trhu razantne poklesla. Veľký podiel na tomto trende má pozastavenie výroby aj vývoz áut do zahraničia. „Aj naša ponuka sa vďaka obmedzeniu výroby mierne zúžila, no napriek tomu si môžu zákazníci vyberať z viac než päťsto zánovných vozidiel. Stále si tak držíme najpestrejšiu a najširšiu paletu modelov a značiek na trhu,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, do ktorej Mototechna patrí.
Mototechna predala za osem rokov od svojho obnovenia na Slovensku a v Českej republike už 72 000 vozidiel s parametrami blízkymi novým autám, ale s cenou nižšou aj o 40 %. Priemerná cena automobilu predaného v slovenskej Mototechne je 14 353 eur a najčastejšie ide o modely Škoda Fabia (6 %), Kia Sportage (5 %) a Kia Ceed (4 %). Z luxusných modelov potom vedie Audi A5. Medzi najžiadanejšie automobily momentálne patria SUV (2019 – 33 %, 2020 – 37 %), čo potvrdzuje ďalší trend v zmene zákazníckych preferencií. Mestské SUV sú stále viac obľúbené vďaka väčšiemu batožinovému priestoru, komfortným vlastnostiam a bezpečnosti. Minulý rok patrilo prvenstvo hatchbackom (2019 – 40 %, 2020 – 37 %).
Zánovné automobily sú stále najčastejšie v benzínovom prevedení (86 %), ale došlo aj k nárastu predajov hybridov, ktorých počet je oproti vlaňajšku dvojnásobný. Stále ale ide len o desiatky kusov. Aj tento rok narástol záujem o vozidlá s automatickou prevodovkou (2019 – 19 %, 2020 – 21 %). Najobľúbenejšími farbami sú biela (29 %), strieborná (15 %) a červená (13 %).
Najpredávanejšie modely zánovných áut v autobazároch
-
Škoda Fabia
-
Kia Sportage
-
Kia Ceed
-
Suzuki Vitara
-
Dacia Duster
-
Hyundai i20
-
Renault Captur
-
Renault Megane
-
Renault Clio
-
Hyundai Tucson
Zdroj: Mototechna
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.