S príchodom hmlistých jesenných rán sa opäť ukazuje, že mnohí vodiči majú s používaním vonkajšieho osvetlenia auta problémy. Každý hmlistý deň nájdete na cestách minimálne jedného šoféra, ktorý aj za zníženej viditeľnosti či šera používa len denné osvetlenie, prípadne LED svetlá a nevyužíva hmlovky.
Vedeli ste, že predné svetlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo hustého dažďa? Zadné svetlá do hmly by zase vodič mal použiť za hmly, sneženia alebo hustého dažďa vždy. V tom je ten rozdiel, zadné hmlovky sú za určitých podmienok odporúčané, predné vítané. Inak povedané, zadné sú na to, aby sme boli videní, predné, aby sme my videli pred vozidlo.
Pozrime sa na najčastejšie chyby šoférov v súvislosti s používaním a nepoužívaním hmlových svetiel.
Denné svietenie v hmle nestačí
Ak patríte medzi šoférov, ktorí si v hmle povedia, že hmlové svetlá nemusia používať, ideme vás rýchlo vyviesť z omylu. Šoféri si totiž často neuvedomujú, že pri zapnutých denných svetlách resp. stretávačkách im vzadu nesvietia žiadne svetlá. A tak keď šofér za vami idúceho vozidla vidí len niekoľko metrov pred seba a vy nemáte zapnuté zadné hmlovky, môže dôjsť k veľmi nepríjemnej zrážke.
Hmlovky nie sú denné svetlá
Opačným extrémom sú prípady, kedy vodiči doslova „vypaľujú“ ostatným oči hmlovkami len preto, že na ceste sa nachádza ľahký opar, prípadne tam nie je nič, ale jazda s hmlovkami je „predsa frajerina“. Pri takýchto šoféroch sú policajti často nekompromisní a dávajú exemplárne pokuty. Ak teda nemusíte s hmlovými svetlami svietiť, zhasnite ich ihneď, ako opustíte hmlu. Svietiť na cestu a na ostatných vodičov by sme mali v súlade s predpismi, ale predovšetkým tak, aby nás bolo vidieť a neoslňovali resp. neohrozovali našim správaním ostatných.
Nezabudnite, že motorové vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené obrysové svetlá a stretávacie svetlá alebo svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vybavené podľa osobitného predpisu.
Takisto zákon hovorí aj o železničných priecestiach. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím totiž vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlá, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.
Najčastejšie chyby šoférov s hmlovkami
-
Jazda v šere, počas hustého sneženia alebo v hmle bez hmlových svetiel
-
Jazda s hmlovkami bez toho, aby na to boli vhodné podmienky
-
Jazda v hmle, šere alebo počas hustého sneženie so zapnutými prednými hmlovkami a vypnutými zadnými hmlovými svetlami
-
Jazda v noci s hmlovkami - oslňujete ostatných veľmi podobne ako s diaľkovými svetlami
-
Jazda v kolóne so zapnutými hmlovkami
-
Jazda v tuneli so zapnutými hmlovkami
Bezvýznamné využívanie hmloviek obmedzte. Ak vás uvidia príslušníci policajného zboru SR zaplatíte za takúto jazdu niekoľko desiatok eur – pokuta za neoprávnenú jazdu s hmlovkami sa zväčša pohybuje okolo 30 eur.
Zadné hmlovky má každé auto, predné nie sú povinné
Prednými hmlovkami nie sú vybavené všetky autá. Preto ani zákon neustanovuje, že by ste ich mali povinne zapínať vo vhodných situáciách. Predné hmlové svetlá za výrazne zhoršenej viditeľnosti zlepšujú osvetlenie vozovky tesne pred vami. Ide však len o niekoľko metrov, takže pozor - rozhodne nikoho neoprávňujú jazdiť v hmle rýchlejšie. Pri moderných autách sú predné hmlovky často integrované do hlavného svetlometu a môžu využívať rovnaké elementy ako denné svietenie, ale pri vyššom výkone. Preto to neplatí opačne, hmlovkami nesmiete nahrádzať denné svietenie.
Povinnosť zapnúť zadné hmlovky mimochodom platí len v ČR. Predpisy Slovenska, Rakúska, Nemecka či Veľkej Británie zadné hmlovky za zhoršených podmienok povoľujú, ale nevyžadujú. Použitie hmlových svetiel je za nepriaznivých podmienok vždy na zvážení vodiča a zákon neudáva povinnosť využívať ich.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.