Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Roland Regely | rubrika: Článok | 10. 9. 2020
Pneumatiky pre elektromobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám. Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť.
Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Zdroj: Shutterstock

Nie je pneumatik ako pneumatika. Vedeli ste, že pneumatiky pre elektrické automobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám? Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť. Niektorí výrobcovia ako napríklad Continental už zaradili do výroby pneumatiky pre elektromobily i elektrobusy. Spomínaný výrobca pred pár dňami predstavil aj prototyp obutia pre nákladné automobily s elektrickým pohonom.

Prečo elektromobily potrebujú iné pneu?

Vozidlá s elektrickým a hybridným pohonom sú ťažšie ako automobily s bežnými motormi. Pri rozbiehaní pôsobia na vozovku ďaleko väčším krútiacim momentom. V ideálnom prípade sú tieto autá pre cestujúcich sotva počuteľné. Veľkú úlohu v tom zohrávajú aj pneumatiky. 

Okrem vlastností, ktoré sa od pneumatík tradične očakávajú - bezpečnosť na mokrých i suchých vozovkách, presné riadenie, krátka brzdná dráha, odolnosť proti aquaplaningu alebo maximálny kilometrový nájazd, je pre elektromobily obzvlášť dôležitý aj nízky valivý odpor. 

Vývojárom pneumatík trvalo nejaký čas, kým sa s touto výzvou vysporiadali a navrhli pneumatiky určené špeciálne pre automobily, autobusy a nákladné vozidlá s elektrickým pohonom.

 

elektromobily a specialne pneumatiky

Zdroj: Pixabay

Za vyššou hmotnosťou sa skrývajú batérie

Vyššia hmotnosť vozidiel s elektrickým pohonom je spôsobená batériami, ktoré vážia ďaleko viac než plná palivová nádrž auta so spaľovacím motorom. V prípade hybridov to platí dvojnásobne, pretože sú vybavené nielen spaľovacím motorom, ale aj elektromotorom. V ich útrobách nájdeme ako palivovú nádrž, tak aj výkonné batérie. Táto vyššia hmotnosť je kompenzovaná vyššou nosnosťou kostry pneumatík, ktoré vo väčšine prípadov nesú označenie symbolom XL.

„Symbol XL dokladá vyšší index zaťaženia pneumatík," hovorí Andreas Schlenke, inžinier oddelenia vývoja pneumatík v spoločnosti Continental. V súčasnej dobe prebiehajú snahy o štandardizáciu pneumatík, ktoré majú ešte väčšiu nosnosť. Tie budú pravdepodobne označené symbolom XL+. Minimalizácia opotrebovania spôsobená vysokým krútiacim momentom pri rozjazde vyžaduje aj zmeny dezénu a zmesi, z ktorej je vyrobený.

Elektrické autá majú aj tichšie pneumatiky

Pre veľmi nízky valivý odpor je nutné súčasne upraviť dezén behúňa, použité zmesi, konštrukciu pneumatiky (najmä jej bočnice) a tiež znižovaním celkovej hmotnosti. Všetky tieto opatrenia je nutné starostlivo skoordinovať pre zachovanie maximálnej bezpečnosti pneumatík. Elektromobily sú v porovnaní s rovnakým modelom vozidla so spaľovacím motorom výrazne tichšie, a preto je dôležité znížiť hlučnosť pneumatík na minimum. To možno dosiahnuť pridaním špeciálnej penovej vrstvy do pneumatiky - technológia Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technológiou ContiSilent sa na prvý pohľad ničím nelíšia. Dezén, dizajn bočnice aj informácie na bočnici sú podobné ako u bežných modelov. A pretože sa takmer všetky tieto pneumatiky pre elektromobily a hybridné vozidlá dodávajú ako originálne vybavenie, sprevádza povinné a štandardné informácie na bočnici tiež kód OE.

V roku 2018 sa na frankfurtskom autosalóne prvýkrát objavil prototyp pneumatík určených pre elektrické nákladné vozidlá so špeciálne navrhnutým dezénom a bočnicou. Podľa princípu "vysoký a úzky" platí, že veľký priemer pneumatík s úzkou kontaktnou plochou prispieva k zníženiu valivého odporu. Napríklad pneumatika 205/65 R 22 má veľmi nízky valivý odpor len vďaka svojmu veľkému priemeru.

Pneumatiky na elektromobile vydržia dlhšie

Posledné roky ukazujú, že pneumatiky na moderných elektromobiloch sa opotrebúvajú omnoho pomalšie než na automobiloch s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je dobrá kontrola trakcie. Asistenčné systémy prostredníctvom rýchleho prispôsobenia výkonu elektromotoru znižujú mieru „prekĺzavania“. Tento systém je podstatne rýchlejší než u vozidiel so spaľovacím motorom, kde je založený na brzdení a obmedzení otáčok motora.

Stále teda platí, že elektrické autá sú omnoho drahšie ako benzínové či dieselové, avšak ich kúpou prispievame k menšej uhlíkovej stope a napokon podporujeme aj technológie budúcnosti, ktoré sú z roka na rok kvalitnejšie a bezpečnejšie.

Anketa

Sú podľa vás chystané dotácie v dostatočnej výške?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

Slovenská vláda prijala významné opatrenie, ktoré má zabezpečiť stabilitu cien elektriny pre domácnosti v roku 2025. Schválením všeobecného hospodárskeho záujmu sa cena elektriny udrží... celý článok

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

20. 11. 2024 | Barbora Magočová

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

Rezort ministra Matúša Šutaja Eštoka prichádza s návrhom zvýšenia paušálnej sumy trov priestupkového konania. Trovy by sa mali do budúcna bezmála zdvojnásobiť. Ich plateniu sa však... celý článok

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

15. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

Menová reforma v Československu v roku 1953 sa stala jednou z najdramatickejších udalostí povojnovej histórie krajiny, známa aj ako „veľká peňažná lúpež“. Štát, pod rúškom riešenia... celý článok

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

14. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

Sociálna poisťovňa informuje o zmene od 1. januára 2025. Do platnosti vstupuje významná zmena v oblasti sociálneho poistenia, ktorá ovplyvní tisíce poistencov. Novela zákona zvyšuje... celý článok

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

12. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

Ministerstvo práce pripravuje významné zmeny v dôchodkovom systéme, ktoré by mali zlepšiť postavenie žien, ktoré boli na materskej dovolenke, a odstrániť ich znevýhodnenie pri výpočte... celý článok