Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Roland Regely | rubrika: Článok | 10. 9. 2020
Pneumatiky pre elektromobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám. Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť.
Elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky. Na prvý pohľad sa nelíšia od klasických

Zdroj: Shutterstock

Nie je pneumatik ako pneumatika. Vedeli ste, že pneumatiky pre elektrické automobily musia vyhovovať špeciálnym požiadavkám? Medzi kľúčové vlastnosti takého obutia patrí nízky valivý odpor a vysoká nosnosť. Niektorí výrobcovia ako napríklad Continental už zaradili do výroby pneumatiky pre elektromobily i elektrobusy. Spomínaný výrobca pred pár dňami predstavil aj prototyp obutia pre nákladné automobily s elektrickým pohonom.

Prečo elektromobily potrebujú iné pneu?

Vozidlá s elektrickým a hybridným pohonom sú ťažšie ako automobily s bežnými motormi. Pri rozbiehaní pôsobia na vozovku ďaleko väčším krútiacim momentom. V ideálnom prípade sú tieto autá pre cestujúcich sotva počuteľné. Veľkú úlohu v tom zohrávajú aj pneumatiky. 

Okrem vlastností, ktoré sa od pneumatík tradične očakávajú - bezpečnosť na mokrých i suchých vozovkách, presné riadenie, krátka brzdná dráha, odolnosť proti aquaplaningu alebo maximálny kilometrový nájazd, je pre elektromobily obzvlášť dôležitý aj nízky valivý odpor. 

Vývojárom pneumatík trvalo nejaký čas, kým sa s touto výzvou vysporiadali a navrhli pneumatiky určené špeciálne pre automobily, autobusy a nákladné vozidlá s elektrickým pohonom.

 

elektromobily a specialne pneumatiky

Zdroj: Pixabay

Za vyššou hmotnosťou sa skrývajú batérie

Vyššia hmotnosť vozidiel s elektrickým pohonom je spôsobená batériami, ktoré vážia ďaleko viac než plná palivová nádrž auta so spaľovacím motorom. V prípade hybridov to platí dvojnásobne, pretože sú vybavené nielen spaľovacím motorom, ale aj elektromotorom. V ich útrobách nájdeme ako palivovú nádrž, tak aj výkonné batérie. Táto vyššia hmotnosť je kompenzovaná vyššou nosnosťou kostry pneumatík, ktoré vo väčšine prípadov nesú označenie symbolom XL.

„Symbol XL dokladá vyšší index zaťaženia pneumatík," hovorí Andreas Schlenke, inžinier oddelenia vývoja pneumatík v spoločnosti Continental. V súčasnej dobe prebiehajú snahy o štandardizáciu pneumatík, ktoré majú ešte väčšiu nosnosť. Tie budú pravdepodobne označené symbolom XL+. Minimalizácia opotrebovania spôsobená vysokým krútiacim momentom pri rozjazde vyžaduje aj zmeny dezénu a zmesi, z ktorej je vyrobený.

Elektrické autá majú aj tichšie pneumatiky

Pre veľmi nízky valivý odpor je nutné súčasne upraviť dezén behúňa, použité zmesi, konštrukciu pneumatiky (najmä jej bočnice) a tiež znižovaním celkovej hmotnosti. Všetky tieto opatrenia je nutné starostlivo skoordinovať pre zachovanie maximálnej bezpečnosti pneumatík. Elektromobily sú v porovnaní s rovnakým modelom vozidla so spaľovacím motorom výrazne tichšie, a preto je dôležité znížiť hlučnosť pneumatík na minimum. To možno dosiahnuť pridaním špeciálnej penovej vrstvy do pneumatiky - technológia Continental ContiSilent.

Pneumatiky s technológiou ContiSilent sa na prvý pohľad ničím nelíšia. Dezén, dizajn bočnice aj informácie na bočnici sú podobné ako u bežných modelov. A pretože sa takmer všetky tieto pneumatiky pre elektromobily a hybridné vozidlá dodávajú ako originálne vybavenie, sprevádza povinné a štandardné informácie na bočnici tiež kód OE.

V roku 2018 sa na frankfurtskom autosalóne prvýkrát objavil prototyp pneumatík určených pre elektrické nákladné vozidlá so špeciálne navrhnutým dezénom a bočnicou. Podľa princípu "vysoký a úzky" platí, že veľký priemer pneumatík s úzkou kontaktnou plochou prispieva k zníženiu valivého odporu. Napríklad pneumatika 205/65 R 22 má veľmi nízky valivý odpor len vďaka svojmu veľkému priemeru.

Pneumatiky na elektromobile vydržia dlhšie

Posledné roky ukazujú, že pneumatiky na moderných elektromobiloch sa opotrebúvajú omnoho pomalšie než na automobiloch s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je dobrá kontrola trakcie. Asistenčné systémy prostredníctvom rýchleho prispôsobenia výkonu elektromotoru znižujú mieru „prekĺzavania“. Tento systém je podstatne rýchlejší než u vozidiel so spaľovacím motorom, kde je založený na brzdení a obmedzení otáčok motora.

Stále teda platí, že elektrické autá sú omnoho drahšie ako benzínové či dieselové, avšak ich kúpou prispievame k menšej uhlíkovej stope a napokon podporujeme aj technológie budúcnosti, ktoré sú z roka na rok kvalitnejšie a bezpečnejšie.

Anketa

Sú podľa vás chystané dotácie v dostatočnej výške?

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok